ALS alles goed gaat, hebben we rond 5 of 6 november onze eerste punctie en enkele dagen later ALS alles goed gaat, onze eerste TP. Wij hebben zelf het laatste woord in 1 of 2 terug te laten plaatsen. Dwz we mogen ondanks dat ik nog maar 25 ben en dit onze eerste IVF gaat worden als we dat perse willen, 2 terug laten plaatsen (tenminste, als we uberhaupt embryo's gaan hebben). Een tweeling zwangerschap levert wel meer kans op en ik zal nooit in eigen cyclus cryo's kunnen laten terugplaatsen omdat ik een klote eigen cyclus heb.... Dus voor elke TP zal ik ook weer hormonenbende moeten gaan gebruiken.. De dokter zegt dat er echt meer gehandicapte kindjes worden geboren bij meerlingen, vaker te vroeg geboortes en vaker hersenbloedingen en vaker ellendig lang in de couveuse te moeten blijven... en ook voor de moeder brengt het meer risico met zich mee... Zij zou dan ook het liefst zien dat ik 1 terug laat plaatsen per keer. Ik twijfel zelf heel erg, want bij de 2e of 3e poging zou ze wel 2 aanraden. De kans op ellende is bij de 2e of 3e poging lijkt mij niet ineens kleiner... Ik zou het liefst voor zoveel mogelijk kans willen gaan, maar wil ook niet opzettelijk iets willen doen waarbij de kans op problemen groter is.. Hoe hebben jullie het aangepakt? 1 of 2? Mee gaan in het advies van de dokter, of toch niet? En moeders van tweelingen mogen hier ook graaaag reageren. Hoe is het en hoe gaat het???
Zeker als het je eerste poging is zou ik voor 1 terugplaatsing gaan. Natuurlijk is je kinderwens super-groot en wil je de kans op zwangerschap zo groot mogelijk maken. Ik denk echter dat je zeker de risico's in het achterhoofd moet houden en daar heb je bij een eerste terugplaatsing nog genoeg ruimte voor, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik zou dus het advies van je arts opvolgen, maar eigenlijk kan een ander dat nooit voor je beslissen natuurlijk... Sterkte met je beslissing!!!
Hoi Maartje, Wij hadden geen keuze. Het UMCG hanteert het ESET protocol. Bij top embryo's wordt er eentje teruggeplaatst, bij de rest 2. Bij cryo's doen ze ook standaard 2, omdat de kwaliteit lager is. Wij hebben dan ook een TP van 2 gehad 24 september. Volgende week horen we of er 1 of 2 zijn blijven zitten Mochten het er twee zijn dan is het zo en ben ik er heel erg blij mee. Het is niet gezegd dat er complicaties komen, het kan namelijk ook gewoon hartstikke goed gaan bij een tweeling. Liefs
Als je op dit forum even rondneust zie je dat er recente topics zijn over het terugplaatsingsbeleid. Misschien kan je deze eens teruglezen? Hier hetzelfde als Bright, hetzelfde zh dan ook
Maartje, ik ben 43 en wij kregen juist als advies om er 2 terug te laten plaatsen. Ondanks alle risico's. Juist om de kansen te vergroten. Helaas is poging 1 mislukt en hebben we maar 1 cryo dus de volgende tp is er eentje. Maar bij een verse tp gaan we weer voor 2.
Hallo Maartje, Heb zelf eigenlijk altijd gezegd dat ik liever geen tweeling heb, gezien de complicaties die er kunnen (hoeft absoluut niet) zijn en gewoon minder praktisch met dingen regelen etc. Wij hadden beide keren zoiets van....als we een topper hebben laten we er één terugplaatsen, zo niet, dan 2. Beide keren helaas alleen maar 2 van matige kwaliteit, dus beide keren 2 terug laten plaatsen. Eerste keer mislukt, tweede keer was het raak. Over 3 weken horen we of er 1 of 2 zijn blijven zitten. En ook als het er nu 2 zijn ben ik er superdesuper blij mee, ondanks dat ik altijd heb gezegd liever geen tweeling te willen.....toen wisten we ook nog niet dat we de mmm in zouden moeten. Enne...stel het zijn er 2, ben ik i.p. mmm klaar en heb ik meteen in één klap 2 wondertjes die we altijd al zo graag wilden. Succes met het maken van een keuze!! Greetz Majo
Bedankt voor jullie reacties. Blijf aub doorposten met ervaringen en meningen. Ik moet nu ff boodschappen gaan doen, maar ga van het weekend alles nog een keer goed doorneuzen en op reageren. @t Elmo, ik weet dat zoiets een poosje terug ook al eens voorbij is gekomen op het forum, maar omdat jullie hier de vervelende (sorry8)) gewoonte hebben om topics op slot te gooien is het niet prettig om dan oude topics erbij te halen omdat je dan niet eens op die mensen kunt reageren. Dus vandaar een nieuw topic. Zodra jullie stoppen met alles direct op slot te gooien, worden er denk ik minder nieuwe van hetzelfde onderwerp topics gestart
Topics gaan automatisch dicht als er een maand (dacht ik) geen reactie is geweest. Om het overzichtelijk te houden 1 druk op de knop en hij is weer open.
Nou mijn ervaring is dat ik wel eens heel wat PB's heen en weer moeten sturen met een moderator om hier weer eens een topic open te krijgen, maar goed dat is allemaal offtopic. Zijn er nog meer mensen die hun ervaringen willen delen of hun mening hierover??? (en dan bedoel ik uiteraard het plaatsen van 1 of 2 embryo's en niet over het wel of niet heropenen van een topic )
Jammer dat je dat toen zo hebt ervaren. Normaal gesproken wordt er gauw gereageerd als je de daarvoor bestemde meldknop gebruikt. Het advies om zo'n topic eens door te lezen was ook vooral zodat je de ervaringen die daar genoemd zijn door kan lezen. Er zitten volgens mij best grote topics bij met veel ervaringsverhalen en meningen. Dus open of dicht, wellicht heb je er iets aan. Een cryo tp hoeft niet per se in eigen cyclus. Dit kan ook in gestimuleerde cyclus, dus dat zou nog een overweging kunnen zijn. Je kan het dus af laten hangen van de score op dat moment. Kan me voorstellen dat je eigenlijk van te voren al een keus wilt maken hoor. Ikzelf was erg bang voor de complicaties van een meerlingzwangerschap. 2 terugplaatsen betekent namelijk wel dat elk embryo zich nog kan delen. Natuurlijk gaat het heel vaak goed hoor, een zwangerschap van 2 of meer maartoch, persoonlijk vond ik het een risico. Als je zelf helemaal geen moeite hebt met een tp van 2 en kans op een meerling en je ziet een cryobehandeling niet zitten denk ik dat je zelf wel aangeeft voor een tp van 2 te willen gaan? Kan het je niet met je zh hier nog een begeleidend gesprek over krijgen? Misschien kan je dan de dingen wat beter afwegen. Of je echt heel veel meer kans hebt met 2 terugplaatsen vraag ik mij namelijk af. Maargoed, veel ziekenhuizen denken ook weer anders. Welke voorkeur heeft je partner bijvoorbeeld? Succes met de beslissing. Je hebt opzich nog wel even..maar de tijd vliegt. Elmo
Potverdorie, hele lap tekst geschreven, en 1 druk op een verkeerde knop en alles weg... Ik begin op nieuw: Elmo, thnx voor de tip over het andere topic. Ik ga hem ook zeker terug zoeken. Helaas heb ik dus wel de ervaringen dat er oeverloos heen en weer gePB't moest worden en daar had ik nu dus geen zin. Ik wilde gisteren het topic beginnen, en niet 2 week moeten wachten totdat het topic werd geopend. We hebben namelijk ALS alles goed gaat, over ongeveer 3 week onze punctie/TP... Ik ben niet bang voor een tweelingzwangerschap opzich, of op twee baby's in 1 keer. Stiekem lijkt het mij ook wel heel bijzonder om er twee in 1 keer te krijgen. Maar dat is niet de reden waarom ik er 2 per keer zou willen laten terugplaatsen. Ik wil enerzijds zo veel mogelijk kans op een zwangerschap maar anderzijds ben ik ook bang geworden door het gesprek met de dokter. Ze hamerde heel erg op de risico's dat het voor de baby's kan mee brengen. Ze noemde vroeg geboortes, couveuses, hersenbloedingen, 2 rolstoeltjes onder de trap... In principe is elk kindje bij ons welkom, gezond of met een beperking. Alleen... Ik ben heel erg bang dat ik mij onwijs schuldig ga voelen als we bewust 2 laten terug plaatsen, en er komen 2 kindjes die eigenlijk helemaal gezond geboren hadden kunnen worden, maar door onze 'eigenwijsheid' om er 2 terug te willen laten plaatsen, gehandicapt zijn geworden... Dat maakt het zo moeilijk. Ik wil mama worden en tuurlijk het liefst wil ik dat onze kindje(s) helemaal gezond zijn en een eerlijke kans krijgen om supergelukkig te worden en alles te kunnen doen wat hun hartje(s) begeert... Maar hoe groot is de kans dat onze kindjes ALS we een tweeling krijgen, beperkingen krijgen door onze keuze? Mijn vriens stond tot dat de dokter begon te vertellen over de risico's achter de gedachte van 2. Nu begint hij bang te worden en weet het net als ik niet meer zo goed. Ik heb gegoogled en als het goed is heb je bij een 1ling de kans van 1 op 100 dat het een beperking heeft, bij een 2ling is die kans 5 op 100. Dat klinkt als een kleine verhoging, maar het is dus wel een verhoging... Ik vind het zo moeilijk en zou daarom heel graag de mening en ervaringen van andere meiden willen lezen. Ook heb ik er moeite mee dat bij een eerste poging er altijd 1 wordt aangeraden maar dat cryo's per 2 in mijn ZH worden ingevroren dus dat als je een cryo TP laat doen, je er wel 2 terug krijgt, terwijl de kans op een zwangerschap tegenwoordig van een cryo TP bijna net zo groot is als van een verse poging. Ook word vanaf de 2e en 3e vaak 2 verse cryo's aangeraden.. We hebben maar zo weinig kansen, dus wat maakt het dan verschil als je bij de eerste ook al voor 2 gaat?? Al jullie meningen zijn welkom!! Ik hoop mede door jullie ervaringen en meningen tot een juiste beslissing te kunnen komen.
Er worden maar drie kansen vergoed, de kans dat het niet lukt is ook groot! Om deze reden kozen wij voor twee tp. De eerste keer is er 1 doorgegroeid tot een week of 10 en toen was het helaas over. De tweede poging was er maar 1 goed doorgedeelde emmy, dit is nu mijn meisje wat hard groeit in mijn buik Ik kies een volgende keer dus ook weer voor twee.
Hoi Maartje, Ons zh zegt ook bij de eerst ICSI gewoon 1 terug laten plaatsen. Ze noemen mij (ben 31) ook relatief jong. Ook als het matige of slechte kwaliteit is, plaatsen ze er 1 terug. Dit is het beleid van het zh en daar gaan wij in mee. Vergis je niet in de complicaties bij een tweelingzwangerschap. Natuurlijk gaat het gelukkig heel vaak goed, maar de kansen dat er wat mis gaat zijn veel groter dan bij 1 kindje. Tweelingzwangerschappen zijn bijna nooit voldragen zwangerschappen. Er is meer kans op complicaties bij de geboorte en ik zie op mijn werk regelmatig kinderen met leerproblemen die bv bij de geboorte zuurstofgebrek hebben gehad. Dus...al lijkt t goed te zijn gegaan, later blijkt dan dat t toch een effect heeft gehad. Succes met je keuze! Groetjes, hypo
Hoi Maartje, Ik heb inderdaad dezelfde vraag gesteld. Dit was toen mijn topic, wellicht heb je er nog iets aan: http://www.zwangerschapspagina.nl/vruchtbaarheidsbehandelingen/146107-n-twee-embryos-terugplaatsen-ivf-icsi.html Uiteindelijk gingen wij voor de hoogste kans op zwangerschap, dus altijd 2 terugplaatsen ongeacht de kwaliteit. Het bleef knagen en toen we deze beslissing hadden genomen voelde we ons direct beter. Tenslotte heb je maar 3 kansen.... maar vervolgens was er maar 1 (hele slechte) bevruchting.. oftewel: hebben we maandenlang nagedacht over 1 of 2 terugplaatsen, uiteindelijk hadden we niet eens keus. Bij de volgende poging gaan we wederom voor de hoogste kans (al scheelt het maar heel weinig) op zwangerschap, we laten er dus 2 terugplaatsen (hopelijk als we dit keer wel deze kans hebben). Succes met je keuze!
Bedankt voor jullie reacties. Sinja, ik ga dat topic ook nog ff terug lezen, thnx!! Ik vind het zo lastig... Want we willen zo graag papa en mama worden maar we willen niet door onze keuze de kans aannemelijk maken dat we een kindje 'gehandicapt gaan maken'... Ben bang dat als onze kindjes (er vanuit gaande dat er idd 2 blijven nestelen) door onze keuze gehandicapt worden terwijl als ze 1 voor 1 teruggeplaatst zouden zijn geworden, ze wellicht wel helemaal gezond zouden zijn.... Vind het zo lastig... Wil enerzijds alles er voor doen om als er kindjes mogen komen dat ze gezond zouden zijn, maar ander zijds wil ik zo graag mama worden, dat ik soms neig naar twee.... Mensen wat is dit moeilijk zeg... Meer reacties blijven heel erg welkom!!!
Eerlijk gezegd vind ik het niet echt acceptabel dat een arts zo hamert op gehandicapte kindjes! Zo liggen de statistieken volgens mij ook helemaal niet. Net of je geen kans maakt op gezonde kindjes als je een meerling krijgt. Er is een verschil tussen waarschuwen voor eventuele consequenties en ronduit onnodig bang maken. Een tweeling kan heel goed in goede gezondheid geboren worden! Ben zelf voorstander om, waar mogelijk, 1 terug te plaatsen, maar als in een situatie 2 beter is, dan is dat echt niet zo risicovol als jouw arts het doet lijken hoor.
Dank je... Heb wetenschappelijke onderzoeken gevonden die zeggen dat bij spontane 1lingen 1 procent beperkingen hebben... En dat bij IVF(/ICSI) 2lingen 5 procent beperkingen hebben... Maar dat IVF(/ICSI) kindjes sowieso een iets verhoogde kans op beperkingen hebben... Is dat verschil van die paar procent acceptabel?? Ik weet dat mijn vriend en ik dit voor ons zelf moeten gaan uitmaken, maar jullie meningen en ervaringen zijn voor ons heel fijn om te lezen om zo een bewuste keuze te gaan maken...
Meid, als het niet acceptabel zou zijn, zou Nederland dan uberhaupt de keus geven voor 2 terugplaatsen? Ik denk van niet. Er zijn onlangs artikelen verschenen over de goede resulataten bij IVF kinderen dus ook daar lijkt het allemaal mee te vallen. Onze beide kindjes zijn via ICSI ontstaan en ik besef heel goed dat ze in zekere zin genetisch gemanipuleerd zijn.....hahaha maar bij grote twijfel zouden wij het zelf niet gedaan hebben en het ziekenhuis het niet aangeboden hebben (mijn mening). Dus.... TP met 2 embryo's kent risico's....maar is natuurlijk niet uit den boze! Is allemaal mening hoor....doe vooral waar jullie je zelf goed bij voelen. Elmo