Beste verloskundigen, Ik had even een vraagje over het slikken van Vitamine D. Op internet lees ik namelijk verschillende dingen, de één zegt dat het wel verstandig is, de ander vind het alleen als je een donkere huidskleur hebt of weinig buiten komt. Nu ben ik zelf 20 weken zwanger. Tot de 10 a 11 week heb ik Mama Compleet geslikt. Omdat het kindje ongeveer na de 10e week alles aangelegd heeft, en dan in principe geen foliumzuur meer nodig heeft. Verder eet en drink ik normaal en zagen ze bij de 20 weken echo niets bijzonders. Nu gaan we natuurlijk de winterperiode weer in en vroeg ik me af of je dan juist niet weer wat meer Vitamine D nodig hebt omdat je het dan niet meer van de zon krijgt. Kan ik nu gewoon vitamine D tabletten kopen of is dit niet nodig? En mag ik ook nog gewoon die Mama Complet tabletten slikken? En die periode waarin ik de tabletten niet hebt geslikt had dit invloed op de groei/ontwikkeling van de baby? Groeten Zwangertje20
Hallo, Er zijn diverse onderzoeken die aangetoond hebben dat vitamine D suppleren nodig is in de zwangerschap omdat de behoefte toeneemt. Alleen is dit nog niet een landelijk doorgevoerde afspraak. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je tussen week 10-20 geen vitamine D genomen hebt aangezien je waarschijnlijk niet de hele dag binnen hebt gezeten met het lekkere weer. Mocht je weer de mama compleet gaan gebruiken is extra vitamine D niet nodig omdat het daar in zit. Anders kun je evt. losse tabletjes halen. Groetjes Gea