twee navelstrengvaten

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door san68, 30 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. san68

san68 Actief lid

27 feb 2007
    213
    0
    16
    Bij een echo in de 27e week blijkt dat de navelstreng toch twee bloedvaten bevat ipv 3. Bij de 20 weken echo zijn er drie geconstateerd, maar dit is waarschijnlijk fout gezien door de echoscopist. Het verschijnsel schijnt bij ca. 1% van de zwangerschappen voor te komen. Ik maak me behoorlijk ongerust over evt. afwijkingen. Wie heeft dit ook meegemaakt?

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hoi, hier zijn n paar meiden die dit ook hebben 'meegemaakt' en gewoon n gezond kindje ter wereld hebben gebracht, weet alleen de naam niet meer :oops: .

3. Marie26

Marie26 Fanatiek lid

13 nov 2006
    1.004
    0
    0
    Misschien een vraag om aan de verloskundigen hier op het forum te stellen...?

4. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Bij mijn oudste dochter had de navelstreng ook mar 2 vaten ipv 3. Ze is een keigezonde meid hoor! ;)

5. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    het hoeft ook niets te betekenen, maar vaak krijgt de kleine na de geboorte wat meer aandacht betreffende aangeboren bijv. hart of urineweg afwijkingen (die zich o.a. in zeldzame gevallen kunnen voordoen).....

dus tja altijd mooi de kanten waarbij het gelukkig grotendeels niets uit maakt, maar het is niet erg om je erin te verdiepen wat het precies inhoud....

want het is wel degelijk iets wat ik zou bespreken met de gyn, en waarschijnlijk zullen ze nu iets vaker een echo willen om de boel te controleren...

schijf datgene op wat je wilt vragen meid....

succes

6. angela80

angela80 Fanatiek lid

8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    ik heb dit gevonden op het net:

Het voorkomen van 2 navelstrengvaten bij geboorten ligt rond de 1%, dus 1 op 100 kinderen heeft 2 vaten in de navelstreng.

Van 2 vaten in de navelstreng (SUA, single umbilical artery) is bekend dat er meer risico's zijn op problemen tijdens de zwangerschap, maar als er bij voorafgaand echografisch onderzoek geen afwijkingen zijn gevonden dan is de kans verwaasloosbaar klein dat er iets met het kind aan de hand is. Eén onderzoek meldt dat bij 92 zwangerschappen waarbij een SUA werd gevonden na de geboorte, 74% werden geidentificeerd als SUA zonder verdere afwijkingen. Bij 26% van de gevallen werden andere aangeboren afwijkingen gevonden. Verreweg de meeste van deze afwijkingen werden met de echo al voorafgaande aan de geboorte aangetoond (1). Een ander artikel stelt dat bij afwezigheid van andere echografische afwijkingen bij een SUA het routine verloskundig beleid geen aanpassing behoeft.

Deel Deze Pagina