Even een heel verhaal. Ik heb jaren geleden een borstverkleining gehad, desondanks ben ik begonnen met borstvoeding. Na één week had ik tepelkloven, daarna een borstontsteking in beide borsten. Comleet met alle ellende, 39 graden koorts en zware griepgevoelens. Ik kon Sem door de tepelkloven niet meer aanleggen en ik heb een kolf gehuurd. Uit mijn rechterborst komt standaard 35 cc en links 5 cc. Erg weinig dus. De borstontsteking rechts ging vrij snel weg, links duurde het een stuk langzamer. Ik heb besloten te stoppen met borstvoeding. Ik heb het advies te krijgen om pas te kolven als ik weer "druk" voelde. Gisteren voelde ik pas na 11 uur druk en heb ik gekolfd. Toen bleek dat links mijn borstontsteking verdwenen was, maar dat ik nu rechts een ontsteking had. Gelukkig voel ik me nog vrij aardig, maar wat nu. Ik had zelf het plan opgevat om dan maar heeeel langzaam af te bouwen, maar ik weet niet of ik nu goed bezig ben. Toen Sem nog borstvoeding kreeg kolfde ik iedere drie uur 15 minuten per borst. Nu kolf ik iedere 5 uur 15 minuten per borst, ik wil dit morgen afbouwen naar iedere 6 uur 15 minuten per borst, en er zo steeds meer tijd tussen te laten. Is dit een goed plan, of ben ik niet goed bezig? (eventueel dacht ik minder lang te kolven) Ik ben gewoon erg bang dat de ontsteking rechts doorzet of links terugkomt. Ik heb wel antibiotica liggen, maar hoef deze pas te nemen als ik echt koorts krijg of me weer grieperig voel. Ik neem nu alleen 2 paracetamols per 6 uur en hou mijn temperatuur goed in de gaten. Ik zou het heel fijn vinden als ik van u advies zou kunnen krijgen, of eventueel tips Alvast heel erg bedankt.
HallO Sacha, Jeetje joh, daar zit je mooi mee zeg. Dat je wilt afbouwen dat begrijp ik heel goed. Wat ik nu het belangrijkste vind is dat je nu de tijd neemt om je lijf te laten herstellen van de BO. Blijf frequent kolven, je borsten moeten leeg. Zeker wanneer je al een pijnlijke plek voelt opkomen moet je heel allert zijn. Als je een BO verwaarloost bestaat de kans dat je een abces ontwikkeld en dat wil je helemaal niet hebben. Dus,, eerst herstellen. Pas wanneer je geen kalchten ,meer hebt ga je weer rustig afbouwen. Je bouwt af door te kolven, dan kan je inderdaad steeds wat meer tijd tussen het kolven laten. Je kan ook steeds net de spanning wegkolven en dan kijken wanneer je weer moet kolven. Je zult dan merken dat de tijd steeds langer wordt. Om af te bouwen is enige stuwing goed omdat dat een seintje geeft dat er moet worden gestopt met produceren. Kijk dus evne wat goed bij jullie past. Houdt ten aller tijde je borsten in de gaten. Krijg je last, doe dan een stapje terug en kolf tijdelijk evne wat eerder/langer. Zeker met deze ervaring ben je meer gevoelig. Je kan nog overwegen om ibuprofen te nemen omdat dat naast koortsverlagend ook ontstekingsremmend werkt. Neem heel veel rust, drink voldoende, koel tegen de pijn en gebruik warmte voor het kolven. Zo is de pijnlijke plek snel weer onder de duim. Heel veel succes. Ilse
Bedankt voor het uitgebreide antwoord, hier kan ik wat mee. Nog één vraagje...in de linkerborst zit geen ontsteking meer. Kan ik deze langer niet kolven, of moet ik deze met de rechterborst mee blijven kolven?
Hallo Sasha, Vind ik lastig te zeggen. Ik zou zelf zoiets hebben van eerst alles helemaal tot rust en dan langzaam de draad van het afbouwen weer oppakken. Ik denk dat het moeilijk is om de goede kant al af te bouwen. De pijnlijke kant moet je immers kolven. Er komt dan een toeschietreflex. Dat is altijd in beide borsten. Als je dan niets doet met je "goede" kant dan bestaat de kans dat je daar straks ook weer een plek op loopt. Daar zit je niet op te wachten. Dus eerst algehele rust in de tent en dan verder met afbouwen. Succes Ilse
Ilse, bedankt! Ik ben echt ten einde raad en zie geen oplossing meer. Ik heb sinds gisteren een nieuwe borstontsteking samen met alle symptomen (griep, hoofdpijn ellende) Ik weet echt niet meer hoe ik het moet aanpakken. Je vertelde rust in de borsten. Maar ik kolf nu iedere drie uur, ook ''nacht's. Het is slopend en ik kan totaal niet meer van mijn zoontje genieten ivm tijdgebrek. Ik kolf 15minuten per borst, rechts komt er 5 ml uit en rechts 20. Moet ik zo door blijven gaan, en tot wanneer? Het lijkt een never ending story te worden....Ik slik sinds gisteren antibiotica en hoop dat dit verlichting gaat brengen. Alle tips zijn van harte welkom om rust in mijn borsten te brengen...
Uit mijn linkerborst komt nu nog maar 3 druppels. Ik heb besloten om 1 x per 5 uur te kolven, en dan 10 minuten lang. En eens te zien wat de antibiotica doet....
Hallo Sasha, Jeetje meid, wat een toestand allemaal. Wat je voorstelt lijkt me prima. Je verhaal nog eens nalezend denk ik dat het ook niet echt nodig is om 15 minuten te kolven. Ik vermoed dat door de borstverkleining er teveel melkkanalen beschadigd zijn om de melk te kunnen laten stromen. Dat veroorzaakt dan ook de enorme stuwing en de BO die je hebt gekregen. De melk werd wel aangemaakt maar kon nooit worden afgevoerd. Er waren blijkbaar wel wat melkgangen in takt anders zou je niet de ml kolven die je nu kolft. Ik vind het heel moeilijk om via de mail je nog zinvolle tips te geven. Ik heb er geen goed gevoel over hoe de zaken bij jou zich ontwikkelen. Ik zou graag zelf zien hoe je borsten eruit zien, zelf beoordelen hoe het kolven gaat, etc. Als je snapt wat ik bedoel. Houd je borsten erg goed in de gaten. Als er harde plekken zijn dan is het belangrijk dat die soepeler worden. Als een plek hard blijft of duidelijk niet veranderd en blijft zitten ga dan naar de huisarts terug om ernaar te laten kijken. Misschien is het in jouw geval (maar dat is evne en vrije redenatie) wel goed om niet te vaak en teveel een TSR op te wekken. Er komt wel melk uit de klieren die kunnen afvoeren maar er wordt ook melk afgegeven op de plekken die een beperkte of een geblokkeerde afvoer hebben. De druk warodt dan alleen maar verhoogd waardoor de stuwing in die plekken toeneemt. Porbeer tussen door zoveel mogelijk te koelen. Dat werkt verlichtend en laat de zwelling van weefsel afnemen. Als je gaat kolven gebruik dan eerst warmte. Ik wens je heel veel succes Als je meer hulp zoekt dan zou ik nu proberen een LK in jou buurt te vinden die even kan meekijken. Of toch nog eens naar je arts, evt je arts die destijds de verkleining heeft uitgevoerd. Ilse
Ilse bedankt voor je wijze raad, en je lieve reacties. Gisteren is de lactatiedeskundige van hier uit de buurt nog een keer langsgeweest om te komen kijken/voelen. Ook zij adviseerde op dit moment zo weinig mogelijk te doen. Ze vertelde (gelukkig) hetzelfde als jij schrijft. Alleen koelen met kwark en de borst die wel nog melk geeft alleen te kolven als er heel veel spanning op zit. Op hoop van zegen dus maar. Gelukkig is de antibiotica kuur op dit moment aangeslagen en voel ik met wat beter zodat ik eindelijk van mijn zoontje kan gaan genieten.
Hallo Sasha, Fijn te horen dat het een beetje in de hand is. Let op jezelf en ga vooral genieten. Ilse