Twee softmakers, geen extra echo

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Spoiled, Jul 22, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

Vandaag mijn 20 weken echo gehad. Bij t nakijken van de hersens bleek daar een cyste te zitten. Bij t controleren van het hartje zat een witte plek(echodense focus). Nu zei ze in de eerste instantie dat ik door zou worden verwezen naar t ziekenhuis. Later kwam er een collega meekijken, maar die vond een doorverwijzing niet nodig omdat het kindje verder gezond leek.
    Wat nu? 21 weken in spanning afwachten? ga morgen de vk bellen, ben hier niet blij mee.

Iemand ervaring of tips?

2. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    Ik zou een second opinion vragen!!

3. Derbi

Derbi Niet meer actief

ik ook! Kan heel goed inderdaad niks zijn, maar beter nog eens laten nakijken dan 21 weken in spanning zitten.

4. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

Apr 20, 2011
    8,087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    De onrust is nu al gewekt. 21 weken in spanning afwachten lijkt em geen optie.
    Ik zou het iid met je vk bespreken

5. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
  6. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Voor jouw gemoedsrust alvast:

Wij hadden bij de 20-weken echo drie softmarkers, waaronder ook de cyste en de echogene focus bij het hartje. Twee weken later waren die beide markers verdwenen. Wij hebben de NIPT test laten doen, en daaruit kwamen normale resultaten, dus geen chromosoomafwijking.

7. happy79

happy79 Fanatiek lid

Nov 19, 2008
    2,334
    0
    36
    Ergens in Brabant
    Bij mijn tweede waren dit precies dezelfde twee softmarkers. We hebben besloten om toen op 24 weken een herhaling te doen van de 20 weken echo omdat de cyste in principe tot later aanwezig mag zijn. Hij moet alleen kleiner worden. Bij de 2e echo was de cyste weg, de echodense focus nog steeds aanwezig maar alleen geen aanleiding tot vervolgonderzoek. Misschien kun je dit afspreken? Als je kindje er verder goed uit zag zou ik me niet te druk maken. Sowieso is de echodense focus licht gekoppeld aan trisomie 21 en de cyste aan trisomie 13/18 dus niet beide voor dezelfde genetische afwijking.

8. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties. Heb de vk gebeld. Zij gaat bellen met het echo centrum en belt mij dan terug. Even afwachten dus.
    Mrs. Hair, bedankt voor de link. Ga t even doorlezen. Ik had gisteravond jouw topic nog gelezen. Jullie zaten ook flink in de schrik, gelukkig loos alarm.

9. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Nou, niet helemaal helaas.. We hadden nog een derde softmarker, en die is niet weg. Echodense darmen bij de 20-weken echo, inmiddels bij de 30-weken echo uitgezette darmen.

Komt denk ik niet veel voor, er heeft nog niemand op mijn nieuwe topic gereageerd. Hopelijk over twee weken beter nieuws.

10. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

Oh heb je nieuwe topic niet gezien. Waar kunnen uitgezette darmen op duiden? Hoop dat je over twee weken goed nieuws mag ontvangen. Moeilijk he om zo van de zwangerschap te kunnen genieten.

Hier belde de vk terug. Het echo centrum vond de softmakers niet alarmerend. De vk begreep gelukkig wel dat ik een extra echo wil. Ze gaat een echo voor me inplannen bij het ziekenhuis voor over 4 weken.

11. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Op allerlei aangeboren darmafwijkingen. Oa Hirschsprung, maar ook een aanlegfout, zoals short bowel syndrome of op een malrotatie, dat is een verkeerde knik in de darmen. Allemaal moeten ze opgelost worden met een operatie, of meerdere operaties.

Maar het kan ook zo zijn dat hij gewoon even goed moet poepen... Daar hopen we maar op :(

12. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

Heb je topic gelezen, heftig. Het kan van alles zijn....of gewoon helemaal niks. Wat een onzekere periode ook. Sterkte!

13. makey

makey Fanatiek lid

Feb 16, 2006
    1,999
    0
    0
    Gelukkig dat je nog een keer mag zeg!! anders zou je al die weken ongerust zijn

14. Parel1985

Parel1985 Actief lid

Oct 28, 2012
    352
    1
    0
    Bij ons was er 1 softmarker. Ook een choroid cyste in de hersenen. Ivm tweelimg heb ik 20 weken echo in zkh gehad. Ze vertelde dat dit niks betekende en dat het vaak na paar weken weer verdwijnt. Behalve als hetbaam beide kanten zit of heel groot is of nog andere afwijkingen ( hart afw, froeiachterstand etc) zijn kan het duiden op een chromosoom agwijkingen.

Verde had hij 1 iets verwijd nierbekkentje. Dit wordt wel nog 1 keer met echo gecontrolleert bij 32 weken.

15. happy79

happy79 Fanatiek lid

Nov 19, 2008
    2,334
    0
    36
    Ergens in Brabant
    Fijn dat je een herhaling krijgt. Bij ons was het toen allemaal goed gelukkig, duim voor een zelfde uitkomst bij jullie!

16. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

Even een update.

Vandaag de echo in het ziekenhuis gehad. Er zat nog wel een cyste in de hersenen, volgens de gynaecologe was dit een ophoping van wat hersenvocht en niet schadelijk of afwijkend.

Ook zaten er twee stippen in het hart. Dit was kalk en 'normaal'. Verder alles goed nagekeken. Er zaten verder geen afwijkingen die ze kon zien, hartje, hersenen, nieren, benen, etc waren zoals het moet zijn.

We zijn in ieder geval opgelucht!

17. happy79

happy79 Fanatiek lid

Nov 19, 2008
    2,334
    0
    36
    Ergens in Brabant
    Gelukkig. Hopelijk kun je nu weer zorgeloos genieten!

Share This Page