zwangeren van een dysmatuur: meten jullie weleens zelf de fundushoogte?

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door Annemeis, 3 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Hoi dames,

De meesten van jullie hebben helaas ervaring met een dysmatuur kindje of een groeiachterstand in de zwangerschap.

Meten julie weleens zelf de fundushoogte? Dit omdat de VK er o.a. bij het meten van de fundushoogte achter kan komen of de groei achterloopt.

Bij mij bij de eerste zwangerschap bij 29 weken doorgestuurd omdat de fundus maar 25 was.

Deze zwangerschap bij 30 weken doorgestuurd omdat de fundus 26,5 was.

Nu probeer ik m dus zelf te meten om te kijken of ie al hoger wordt maar kom nu bij 32 weken niet verder dan 28 cm.

Nu vraag ik me natuurlijk af of ik het wel goed doe:
    Op mn rug liggen, bovenste rand van schaambot opzoeken (kan ik heel goed voelen, in de spiegel kan ik t zelfs zien, een duidelijke rand in mn buik) en bovenste rand van baarmoeder en dan meten.

Dat klopt toch? Meten jullie ook weleens?

2. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    ik hoor dit voor het eerst... zal eens proberen te meten en het met gyn over hebben.
    dank voor je info ;) en trouwens ook voor je reactie in mijn topic
    xxx

3. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Nooit op die manier gemeten Annemeis maar ik voelde wel vaak waar de rand van mijn baarmoeder zat. Toen ik met 27 weken weer voor controle kwam en de vk vond dat mijn baarmoeder weinig was gegroeid ten opzichte van de vorige controle, was ik niet verbaasd. Dit had ik zelf ook al opgemerkt... Nu was dit mijn tweede zwangerschap maar mijn eerste die dysmatuur geboren werd... De eerste had een normaal geboortegewicht..

4. Niandra

Niandra Actief lid

19 sep 2013
    311
    1
    16
    Ik heb het nooit zelf gedaan. Bij mij werd het vaak door verschillende mensen gemeten (lag toen opgenomen), en elke keer kwam er weer iets anders uit... dan weer was de baarmoeder 'gekrompen' tov van de vorige keer (wat natuurlijk niet kan), dan ineens weer gegroeid en een paar dagen later weer gekrompen. Gyn zei dat dit komt omdat iedereen het op z'n eigen manier doet. Kortom niet erg betrouwbaar, en misschien raak je daardoor wel voor niets ongerust. Ik zou dus gewoon van je groeiecho's uitgaan, heb je er weer snel 1?

5. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Dmv groeiecho's was bekend dat we een klein kindje kregen en ik stond o.a. hiervoor onder strikte controle. Ze hebben mijn buik twee keer opgemeten, was inderdaad klein (4cm kleiner dan aantal weken, dit was de grens begreep ik), maar gyn zei dat dit niet perse iets zegt over de groei van de baby. Dit omdat mijn bescheiden buik ook gewoon passend bij mijn postuur was.

6. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Niandra: dat kan natuurlijk ook het geval zijn, je zit er zo een paar cm naast.

Gelukkig heb ik vandaag eindelijk weer het gevoel dat mn buik aan het groeien is, dat is echt een week of 5 geleden dat ik ook dacht: mn buik wordt nu echt groter.

Vrijdag weer een echo, hopelijk groeit ie in ieder geval op zn eigen lijn verder.

7. mloess89

mloess89 Actief lid

24 okt 2014
    125
    37
    28
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Hier 35 weken zwanger en funds hoogte van 31cm wij krijgen ook een extra groei echo. Dit omdat we bij onze vorige controle twee weken geleden een fundushoogte van 30cm hadden en de kleine dus niet veel gegroeid is.
    Wij hebben al eerder een extra groei echo gehad en toen was te zien dat de kleine bij de geboorte 3200gram zou wegen.
    Ook is van de week bij de vk verteld dat de kleine aan het indalen is, dan zou je toch zeggen dat de baarmoeder ook zakt en dit eigenlijk niet meer goed te meten is?

8. pline

pline Actief lid

25 dec 2012
    472
    108
    43
    NULL
    Ik woonde tijdens de zwangerschap in Engeland, en daar werd er normaal gezien maar 2 echo's gedaan (12 en 20 weken). De rest van de tijd werd de groei van de baby gemeten adhv de fundushoogte.
    Nu, zoals eerder gezegd, dat is niet betrouwbaar. Ik vond het eigenlijk best grappig dat iedereen het op een andere manier deed, dat je buik in 30 minuten plots 2 cm kan krimpen omdat een andere vk het heeft opgemeten... Ik zou er dus niet op afgaan!

Deel Deze Pagina