Beste Adriënne en Ilja Ik had al eerder iets gevraagd, maar zit momenteel weer met twee vraagjes. Vandaar deze post. Mijn zoon is nu 5 weken oud, het gaat overigens goed met hem, hij drinkt goed, groeit goed (nu 3600 gram, bij geboorte 2790 gram) Hij krijgt borstvoeding op verzoek. Nu had ik de volgende vragen. 1. We laten hem bij ons op de kamer slapen. Mijn man echter slaapt niet goed omdat hij elk kreuntje hoort. Hij zegt zelfs dat hij helemaal niet in slaap komt omdat hij wakker schrikt van elk geluidje/zuchtje/kreuntje. En dat terwijl ik de voedingen geef en hij dus niet wakker hoeft te blijven. Dit resulteert er elke nacht in dat een van ons halverwege de nacht naar de bank in de woonkamer verkast. Wat de ander zijn nachtrust scheelt maar natuurlijk geen lange termijn oplossing. Mijn man wil nu graag dat ons zoontje niet meer bij ons op de kamer slaapt maar op zijn eigen kamer. Ik vind dat erg jammer maar wil absoluut ook niet dat mijn man aan slaapgebrek onderdoor gaat. Ik had de volgende vragen: 1. Wat is de invloed van het op een eigen kamer slapen op de hechting tussen ons en ons zoontje? 2. Is 5 weken oud een geschikte leeftijd om dit te doen? 3. Hoe pakken we dit het beste aan, kunnen we van de ene op de andere nacht hem op zijn eigen kamertje leggen? Of eerst bijv een deel van de nacht? Overdag slaapt hij al in zijn eigen kamertje. Hij slaapt bovendien vaak overdag en 's nachts slaapt hij in bij de voeding op mijn arm, maar zodra ik hem in zijn bedje leg is hij klaarwakker. Ik heb een warme wikkeldeken waarin ik hem goed warm houd en ik heb het hoofdeinde van het bed inmiddels ook wat verhoogd (hij geeft nl best veel mondjes voeding terug). Ook voed ik 's nachts bij gedimd licht en praat ik zo min mogelijk tegen hem om hem niet teveel te prikkelen. We zijn inmiddels ook met Infacol begonnen. 1. waar zou het klaarwakker zijn en het huilen in zijn bedje aan kunnen liggen? Toch te koud? Behoefte aan aandacht? Stiekeme reflux klachten? 2. Wat kunnen we er tegen doen? Sorry voor het lange verhaal! Maar hopelijk willen jullie mij verder helpen! Alvast bedankt!
Hoi hoi, Je kindje heeft vijf weken bij jullie geslapen, dus dat is al prima. Ik zou ervoor kiezen om hem op zijn eigen bed te leggen. Goed slapen van de ouders is prioriteit hierin vind ik. Een hechtingsprobleem onstaat misschien wel eerder door een vermoeide papa, dan door het slapen op de eigen kamer. Je kunt hem gewoon op zijn bedje leggen en kijken hoe het gaat. Hij zal dat misschien niet zo leuk vinden, maar voor het zelfde geld slaapt hij meteen heel de nacht. Uit proberen dus!! Ik zou zoveel mogelijk proberen om wakker op bed te leggen. Zo leert hij om zelf te ontspannen zodat hij zelf in slaap kan vallen. Het klaarwakkere komt door de beweging en de kou vermoed ik. Zorg voor een kruikje in bed zodat hij op een warm plekje komt. Geef hem ook de tijd om in slaap te vallen. Groetjes Adrienne
Dank je wel weer Adrienne voor je antwoorden! We vinden het erg fijn aan jou deze vragen te kunnen stellen. Groetjes!