Wie kan mij helpen? Mijn dochter is volgende week zaterag jarig en ik.wil een taart voor haar maken met wat figuren van fondant erop. Oa een kroontje. Wanneer kan ik die maken? Moet uitharden etc. Ook wil ik vormpjes voor op cupcakes maken. Hoelang kan ik die goedhouden van fondant? Maw kan ik nu al wat doen en dat bewaren of wordt dat 1 grote uitgescheurd fiasco?
Fondant is lang houdbaar. Ik zou de figuurtjes in de loop van volgende week maken en dan in een tupperware bakje bewaren ofzo. Met 3d figuurtjes heb ik geen ervaring, maar hier heb je wel verhardingsmiddel voor nodig (tylose dacht ik)
Klopt ja, ik gebruik altijd tylose voor 3d figuren. Je kan alle figuurtjes ruim van te voren maken. Dat is zelfs slimmer omdat het best wat oefening vergt, zeket het kroontje.
Ik zou ze niet in de koelkast bewaren maar in een afgesloten trommeltje buiten de koelkast. Maand van tevoren kan wel maar de figuurtjes drogen wel wat uit.
Niet in de koelkast hoor! Dan krijg je een plasje suiker uiteindelijk door de vocht. Als je het vormpje maakt, afdekt met foli en in een luchtdicht doosje doet kan je hem mooi bewaren zo lang. Alleen zorgen dat er geen vocht bij zit. Het word wel wat harder...dat kroontje moet je verharden met tyclose poeder en is daarna niet echt lekker meer om te eten. Mocht je vragen hebben, ik wil je best helpen stap voor stap. Maar dan moet je ff via mij Facebook 'Sylvia's hobby baksels" contact met me opnemen. Dat werkt voor mij makkelijker, dat is mijn verzamelsite met mijn hobby spul
Mag fondant eigenlijk helemaal niet in de koelkast of alleen als het nog gebruikt moet worden? Als een verpakking open is leg ik hem er eigenlijk standaard in een afgesloten zak.
fondant hoeft niet gekoeld bewaard te blijven maar juist luchtdicht om uitdroging te voorkomen. dus beter is om het in een zakje in te pakken en vervolgens in een luchtdicht trommeltje buiten de koelkast te houden. in de koelkast mag vast wel, maar waarom zou je?
Aah okey, dan ga ik dat voortaan zo doen. Mijn schoonmoeder zei dat open pakken in de koelkast moesten. En zelf had ik geen idee. Bedankt