Borstvoeding en kunstvoeding combineren?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door SportySteenbok, 17 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Goedemiddag,

Ik heb een aantal vragen over het combineren van borst- en kunstvoeding.

Mijn dochter is nu ruim 4 maanden oud en krijgt volledig borstvoeding.

Ze heeft flink last gehad van verborgen reflux. Hiervoor heeft ze medicijnen gehad van de kinderarts (Nexium, maagzuurremmer) en dat heeft goed geholpen. In overleg met de kinderarts hebben we de medicijnen ook weer afgebouwd en inmiddels is ze nu ruim 2 weken zonder medicijnen.
    Ze kreeg namelijk erg last van verstopping. Haar ontlasting bleef meer dan 10 dagen weg en hier had ze ook flink last van. Nu komt haar ontlasting wel weer uit zichzelf, maar is nog erg dun en soms is ze nog erg aan het kreunen en draaien met haar lijfje.

Ze gaat 3 dagen in de week naar het kdv. Ze krijgt 2 flesjes mee van 150cc.
    Ik merk dat het kolven moeizaam gaat. Meestal lukt het mij op kantoor niet de hoeveelheid te kolven die zij drinkt op het kdv. Met als gevolg dat ik op de andere dagen tussen de voedingen door steeds kleine beetjes aan het kolven ben. Veel werk voor weinig cc's...

Tot vorige week aan toe gingen de nachten steeds beter. Het lukte haar al zo'n 6 uurtjes te slapen. En als dat dan van ongeveer middennacht tot 6 uur 's ochtends was, waren wij ook er blij ;)
    De laatste dagen lukt haar dat niet meer en is ze er weer na 4 uur. Sussen met een speen heeft dan geen zin, ze heeft echt honger.

Vanwege het kolven en vanwege de minder goede nachten, zit ik er nu aan te denken borts- en kunstvoeding te combineren.
    Het volgende heb ik zelf in gedachten:
    - 1 flesje borstvoeding en 1 flesje kunstvoeding mee naar het kdv.
    - De late avondvoeding (meestal ergens tussen 22.00 en 0.00 uur) ook kunstvoeding en dan een beetje rijstebloem toevoegen om te proberen dat ze dan de nachten weer beter gaat slapen.

Op deze manier hoef ik op kantoor niet gestresst te zijn om de 300 cc te halen en kan ik 's avonds laat na de fles ook nog aardig wat kolven.

Is dit een goed idee? En kan ik dit zo invoeren? Of een van beide eerst?
    Welke flesvoeding kan ik het beste gebruiken? Er is anti-reflux voeding, toch? Of beter de voeding tegen verstopping en krampjes? En wanneer is ha-voeding juist goed?

Ik heb het leuk verzonnen, al zeg ik het zelf, om of dit zomaar kan en hoe dan, dat weet ik dan weer niet... ;)
    Alvast bedankt voor de reactie!

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Prima plan! Dit kan zeker.

Vervang 1 voeding en na een paar dagen weer 1 voeding. Dat moet wel even rustig aan.
    Welke voeding je als eerste vervangt voor kunstvoeding mag je zelf beslissen, dat maakt niks uit.

Ik zou beginnen met de standaard voeding en geen speciale voeding. Je kan altijd nog de andere varianten proberen.
    Je hebt inderdaad voeding voor spugende kindjes, maar gezien je kleintje minder spuugt en je geen medicijnen meer hoeft te gebruiken zou ik die niet gebruiken, maar die voor de darmkrampjes als je geen standaard wilt geven.
    HA voeding is er trouwens niet in varianten volgens mij.

HA geef je inderdaad als je BV en KV gaat mixen. Overleg even met je huisarts welke je kan gaan gebruiken en of HA dus wel nodig is.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina