Spruw voorkomen!

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Zwangernr6, Oct 3, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zwangernr6

Zwangernr6 Niet meer actief

Ik heb al mijn kinderen langere tijd gevoed (9mnd-14mnd). Bij allemaal heb ik in het begin spruw gehad. De eerste vier keer gebruikte ik in de kraamweek daktarin gel en was het daarna weg en kwam ook niet terug de rest van de bv periode.
    Bij de vijfde had ik niet in de gaten dat ik spruw had, omdat er bij de baby geen witte aanslag in de mond te zien was of andere kenmerken van spruw. Het enige wat ik merkte was dat ik kloven kreeg en het voeden ontzettend pijnlijk bleef.
    Na 6 weken met steeds heftigere pijn voeden en ook stekende pijn in m'n borst, doorschietend naar m'n schouder, en kloven zo diep dat ik 'in' m'n borst keek, viel het kwartje: spruw.
    De ha wilde echter geen daktarin gel voorschrijven, vanwege de nieuwe informatie dat kindjes jonger dan 4 mnd erin zouden kunnen stikken. Ik kreeg nistatine, hielp niets en deed enorm pijn aan m'n tepels. Na aandringen toch daktarin gekregen, hielp niet.
    Via lactatiekundige een pil gekregen (ben naam kwijt) die de spruw van binnenuit moest verdrijven. Hielp niet.
    Alle leefregels (azijn, wassen enz) hielpen niet.
    Via eurolac gentiaan violet besteld, dit hielp wel wat maar het voeden bleef erg pijnlijk.
    Na zo 8 mnd doormodderen met pijnlijk voeden hield t op. Ik kon niet meer. Janken voeden, het was geen doen.

Wat een teleurstelling, na vier kinderen zonder problemen zo lang gevoed te hebben, was de vijfde keer 8 mnd lang drama zoveel pijn.

Nu opnieuw zwanger. Keek ik vorige zs nog uit naar de bv periode, nu zie ik er minstens net zo tegenop!

Wat kan ik vooraf al doen/regelen/in huis halen om te voorkomen dat spruw weer een complete bv periode verpest?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Gefeliciteerd met deze nieuwe zwangerschap!
    Ik kan me voorstellen dat je huiverig bent voor eenzelfde pijnlijke ervaring...:( Goed dus dat je je licht opsteekt.
    Ik zou kijken of je nu aanleiding ziet dat spruw de kop op kan steken. Minder weerstand? Bekend nu al met schimmel (voeten, tenen, vaginaal) Je partner ook meenemen in dit plaatje. Voedingstoestand? Iemand met verstoorde suikerhuishouding (jij of je partner) Allemaal dingen waar je alert op kunt zijn.

Dan: goede hygiene vanaf bevalling: handen wassen, aparte luier of handdoek voor jou houden de eerste week. Wassen op minimaal 60 graden en 1/3 wasmiddel 2/3 azijn toevoegen. Of azijn in laatste spoelwater. Of allebei.

Bosbessensap is hier ook al eens langsgekomen met goed resultaat.
    En alert blijven.
    Overigens: wanneer spruwklachten niet verdwijnen: is het dan wel spruw? Soms komen stekende pijn en klachten ook als reactie op pijn tijdens het voeden. Je lichaam verkrampt als het ware. Is er een mondonderzoek gedaan bij je kindje? Kon het wel goed aanhappen? Wanneer je deze keer weer klachten krijgt (van welke aard dan ook) zou ik je willen aanraden een lactatiekundige in te schakelen!
    Overigens kun je daar nu al mee overleggen, en hebben jullie al contact, dat is handig voor straks.

Veel succes!
    Geniet van je zwangerschap en voor straks: een mooie kennismaking met je kindje gewenst! Aan de borst!

3. Zwangernr6

Hoi Heidi,

Bedankt voor je reactie.

Er is (nu, en ook tijdens de vorige zs) geen sprake geweest van schimmel bij mij of partner, of een verstoorde suikerhuishouding.

De lactatiekundige heeft idd mondonderzoek gedaan en gekeken bij het aanhappen. Toen ook alle tips mbt azijn enz gekregen. Het was echter niet afdoende. Ik was bang dat de spruw naar binnen was gegaan waardoor ik er niet meer vanaf kwam.

Ik zit zelf te denken aan de baby en mij sowieso te behandelen tegen spruw in de kraamweek, zonder te wachten op klachten. Dit omdat ik bij alle vijf kinderen te maken heb gehad met spruw. Daarom wil ik eigenlijk niet afwachten tot ik klachten krijg, te bang dat het niet meer weg te krijgen is.

Zou (preventief) behandelen met gentiaan violet mogelijk zijn of raad je dat af?

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Preventief behandelen met gentiaan heb ik geen ervaring mee. Je zou eens kunnen informeren bij eurolac.net. Deze lactatiekundige weet daar meer over.

Overleg met je huisarts als je in de kraamweek al wil behandelen.

Succes! En geniet ondertussen van je buikbaby!

5. Zwangernr6

Oké dat ga ik doen.

Bedankt!

Share This Page