In maart op een zondagavond veel bloedverlies en gevoel van lichte weeën. Verloskundige stuurde me meteen door voor controle gynaecoloog. Daar ctg, echo en urine gecontroleerd. Met strikte rust naar huis gestuurd. Nu een rekening van 1000 ingediend door het ziekenhuis bij mijn verzekering en of ik daar even 185 van het eigen risico van wil betalen. ...! Dit hoort naar mijn idee toch vergoed te worden? Ik ga morgen het ziekenhuis bellen want 1000 voor een controle is wel erg veel....
Wow, dat is wel heel veel zeg. Ik stond hier al te kijken van de rekening vn 155,- voor de 20-wekenecho, maar dit is wel heel veel.
Ja die van de 20 weken echo is inderdaad die prijs. Moest ik eerst ook zelf betalen. Dat was fout van verzekering want die hoor je gewoon vergoed te krijgen.
Jazeker ik was zwanger vergeet die dag nooit meer dat was de dag dat we hoorden dat het erop of eronder was. Zouden ze een opname gedeclareerd hebben? Dat was absoluut niet zo ik ging weer naar huis. Gelukkig is het goed gekomen.
20-wekenecho hoeef ik gelukkig ook niet zelf te betalen. Alleen bloedonderzoek moest zelf. Kan je geen specificatie opvragen bij bijvoorbeeld de zorgverzekering om na te kijken/vragen wat het ziekenhuis allemaal precies in rekening heeft gebracht?
Heb de verzekering al gebeld, moet morgen terugbellen naar afdeling declaraties om te zien wat er gedeclareerd is. En ik ga ook het ziekenhuis eens bellen. Ook al hoef ik misschien niet te betalen ik wil weten waarom het zo veel is......
Wat raar. Ik heb nu 2 echo's (termijn echo en 20-weken echo) bij de gynaecoloog gehad vanwege de vorige zwangerschap maar ik heb helemaal nog geen rekening gehad.
Ziekenhuis kosten zijn gewoon heel erg hoog, daar hebben wij vaak geen idee van! Je betaald vaak ook nog apart voor de handelingen + het honorarium van de arts. Als je meer dan 2 uur aanwezig bent geweest in het ziekenhuis, dan wordt het vaak gedeclareerd als een complete dag opname (dus geen overnachting). Echter, verloskundige zorg, op welke manier dan ook, mag niet van je eigen risico af, dus in jouw geval is het onjuist dat je zelf moet meebetalen. Succes met bellen morgen.
Is hier ook gebeurd en weer teruggedraaid, is niet de eerste keer van de verzekering en nu klopte het helemaal al niet want er stond een datum waarop ik niet eens zwanger was en bovendien op vakantie was..... Maar als je zelf niet oplet.....
CTG is een aparte verrichting Echo is een aparte verrichting waar je een bedrag betaald voor het gebruik van het echo apparaat en voor het salaris van de arts Urine onderzoek zijn laboratorium kosten, ook apart. Daarnaast betaal je voor het gebruik van de kamer en de verpleegkundige zorg zeg maar. Maar nogmaals, verloskundige zorg valt niet onder je eigen risico!
Dit is al de zoveelste keer dat mijn verzekeraar mij iets wil laten betalen wat ik niet hoef te betalen... bij mijn eerste zwangerschap was dat toen de 20 weken echo. Na veel gebel en gedoe mijn geld terug gekregen want ze hadden het nog automatisch afgeschreven ook. Deze keer is het een acceptgiro. Dank je ga morgenochtend meteen even bellen.
Nee hoor, dat is een blunder. Dit valt onder zwangerschapsgerelateerde zorg en valt niet onder eigen risico. En informeer naar de dbc bij je verzekeraar en check wat die inhoudt. Er wordt nogal eens 'per ongeluk' een verkeerde dbc gedeclareerd. 1000 euro is in dit geval volgens mij idioot. Daar kun je een prematuur een etmaal van op de nicu onderbrengen. Ik bedoel maar...
Haha ja precies. Kleine vergissing in hun voordeel. Reken er maar op dat het veel energie kost om dit recht te zetten want iedereen gaat eerst roepen 'dat dat nou eenmaal het nadeel is van die dbc's'. Zo heb ik ooit een rekening voorbij zien komen van 1000 euro voor het eruit trekken van een spiraal, wat uiteraard 2 minuten werk was. Ik ben maanden bezig geweest om dat te laten corrigeren, terwijl er toen nog niet eens een eigen risico was. En zo zie ik vaker van dit soort dingen voorbijkomen. Succes!
Ja en dit zie ik nu toevallig... wie weet wat er nog meer niet helemaal juist gedeclareerd en uitgekeerd wordt.....
I know... Daar worden kranten over volgeschreven. Ik krijg al jaren alle overzichten thuis, en ik hoop dat dat straks bij elke zorgverzekeraar zo is. Desnoods met een premiekorting als je dit soort dingen opspoort.
Nou heb het IZZ gebeld... Had eerst een man (sorry mannen) die meteen begon over dat verloskundige zorg de zorg rond de BEVALLING is. Ik probeer hem uit te leggen dat verloskundige zorg ook een eerste echo betreft en de zorg tijdens de zwangerschap. Hij bleef volhouden dat ik toch echt verkeerd zat. Dus hij maakte een notitie van ons gesprek en dat was het. Ik meteen terug gebeld en toen kreeg ik een mevrouw. Zij had in 5 minuten uitgezocht dat het inderdaad NIET onder het eigen risico hoort te vallen. Afdeling declaratie gaat het opnieuw behandelen en ik krijg een nieuw overzicht. Heb gevraagd of ze de meneer die ik had gesproken even willen vertellen dat hij de volgende keer even iets uit moet zoeken voordat hij al iets roept waar hij dus duidelijk geen verstand van heeft. Dit zou ze doen.. Ziekenhuis gebeld; de rekening van 1162 euro om precies te zijn was niet alleen van die avond maar van alle controles bij de gynaecoloog van 17-3 en tot de opname in Maastricht. Dus dat klopt dan wel ik ben daar wel een aantal keren geweest tot ik opgenomen werd. Ik kan nu trouwens inloggen bij de verzekering en dan zie je welke zorgverlener welk bedrag gedeclareerd heeft. Alleen niet specifiek wat. Heb voor ruim 31.000 euro gebruik gemaakt van de diensten in het AZM.... en die miep van het Groene Kruis die mij "kraamzorg" kwam verlenen in het Ronald McDonald huis heeft dat voor 879 euro gedaan terwijl ze liever op haar krent zat en bijna niks HOEFDE te doen omdat ik maar 1 kamer had die ze bij hoefde te houden en ik de hele dag naast de couveuse zat of zat te kolven... Maar ja.