Onzeker door vergelijken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Luvv, 19 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Ik word er zo onzeker van. M'n dochter, nu bijna 5 maanden, rolt nog steeds niet. Overal op internet lees ik van kindjes die toen al beide kanten oprolden. Mijn oudste deed dit ook al met 4,5 maand. Ze draait wel van rug naar haar zij, maar omrollen doet ze echt nog niet. Op de buik liggen vindt ze dan ook echt niet leuk. Ze trekt haar armpjes er onder weg of gaat op haar handjes sabbelen. Ze krijgt dus ook niet veel kans om het omrollen te leren. Ik ben soms zo bang dat ze iets mankeert en dat ze achterloopt. Zijn er meer moeders hier wiens baby met 5 maanden nog niet omrolde??

2. Tuti80

Tuti80 Fanatiek lid

20 dec 2010
    3.855
    24
    38
    Zuid Holland
    Mijn meisje is nu 6,5 maand en rolt nu sinds een week of 3. Vind het niet laat hoor. Hier deed ze het van t een op t andere moment. Eerst van buik naar rug en sinds een week ook terug. Geen zorgen maken!!!

3. duimpje

duimpje Bekend lid

25 sep 2009
    604
    5
    18
    Mijn oudste ging pas rollen/draaien toen ze kon staan en lopen :) . De jongste die ging eerst zitten vanuit rugligging toen hij 11 maanden was daarna pas rollen.

Zou me er niet druk om maken hoor.

4. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Onze smurf rolde ook pas na de 6 maand.
    Kruipen heeft hij nooit gedaan. En is gaan kontenwippen.
    Het optrekken duurde ook een eeuwigheid maar toen hij het ontdekt had liep hij ook zo los.

Komt echt vanzelf wel, snap je onzekerheid absoluut maar het is nergens voor nodig.
    Mijn zoontje praat bijvoorbeeld bijna niet. Terwijl de dochter van een kennis al tot 10 kan tellen en maar 3 weken ouder is.
    Alles in hun eigen tempo.

5. Lous1982

Lous1982 Actief lid

22 jun 2011
    322
    1
    16
    Docent Nederlands
    Groningen
    Onze oudste rolde ook wat later, hoor! En ging ook wat later dan 'normaal' staan. En vanaf dat moment ging het in een sneltreinvaart en ging de ontwikkeling ineens heel snel.

En ik herken je nervositeit goed! Nu ik een baby van 3 weken heb, gebeurt het weer. De één drinkt beter dan de ander, de één slaapt al beter dan de ander, bla bla bla. Kan mij ook een heel naar gevoel geven...

6. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Waarom vergelijken? Waarom zouden alle mensen in hokjes horen en precies volgens de boeken moeten leren, praten en groeien?

Want je bent nu echt hokjes aan het denken.... je kijkt niet naar jouw kind als individu. Als ik één ding heb geleerd in mijn werk als verpleegkundige (ziekenhuis), dan is het wel dat er veel mensen zijn die niet aan de regels en boeken voldoen. En ben je dan minder of slechter? NEE. Je volgt gewoon je eigen pad....

Dus laat je kind gewoon zichzelf zijn. Je kunt niets leren waar je qua interesses nog niet mee bezig bent.

In buikligging kun je een zachte rol onder haar oksels leggen als ze het te zwaar vindt en daardoor niet leuk. En zorg voor afleiding, een leuke ondergrond of een moeder die op jouw ooghoogte stimulerend praat en evt gekke dingen doet, doet wonderen. Maak er een spel van :) en de rest volgt vanzelf.

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Pff niet druk in maken. Mijn dochter is pas op 6 maand beginnen rollen, maar kroop wel op 7 maand en liep aan de meubels op 9 maand en los op 11. Dus het kan opeens snel gaan :)

8. Yunami

Yunami Bekend lid

25 aug 2012
    971
    0
    0
    Nederland
    Ik heb een heel leuk zwangerschapsgroepje (nu nog steeds maar dan baby groepje) en daar lees je ook vaak x kan dit al en x doet dat al maar mijn S 'loopt achter' op hun terwijl zij een van de oudste is.

Ik maak me er echt niet druk om, je kindje doet alles op haar/zijn eigen tijd ;)
    Niet vergelijken hoor, helemaal niet nodig. En richtlijnen zijn gebaseerd op het gemiddelde (bijvoorbeeld bij het CB) maar ieder kind is uniek ;)

9. emma84

emma84 Bekend lid

3 dec 2012
    603
    0
    0
    Twente
    volgens het cb hoeven ze pas met 9 maanden te rollen!

10. Zonnetje1981

Zonnetje1981 Actief lid

19 mei 2011
    278
    1
    0
    NULL
    NULL
    Echt niet druk om maken. Mijn zoon is nu 6,5 maand en rolt ook nog niet van zijn rug naar buik. Wel van buik naar rug.

Zijn oudere broer maakte het helemaal bont. Die rolde met 9 maanden, kroop met 13 maanden en ging pas lopen met 20 maanden. En nu hij 2,5 jaar is merk je er niks meer van met andere leeftijdsgenootjes. Het komt vanzelf...!

11. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.880
    113
    Noord-Holland
    lekker laten gaan :) jouw kindje kan vast iets anders al heel goed :)

12. Brechtje

Brechtje Actief lid

22 sep 2008
    493
    0
    0
    Mijn jongste draaide al met een maand of 3 en nu Aukje die begint nu net een beetje te rollen. Ik zou dus niet teveel naar andere kijken ;)

13. Miss M

Miss M Fanatiek lid

19 mrt 2012
    2.389
    597
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Mijn zoontje rolde pas met 7,5 maand.
    Daarna ging het in sneltreinvaart, tijgeren, zitten, staan, kruipen etc.
    Komt vanzelf goed!
    En idd niet jezelf gek maken met vergelijken, elk kindje doet het in zijn eigen tempo :)

14. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Mijn dochter is ook met alles laat. Rolde laat, lachte laat, tijgerde laat, kroop laat... En loopt ondanks dat ze ruim 16 maanden is nog steeds niet. Maar goed, uiteindelijk dan doet ze dingen vanzelf toch wel, en als ze het eenmaal onder de knie heeft is ze er even goed in als de andere kindjes, dus dan zal het wel goed zijn ;).
    Geen zorgen maken, alle kindjes hebben hun eigen tempo!

15. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    In principe bij 4.5 moet omrollen. Kan ook later maar je kan ook naar kinderfysio gaan dan zijn er speciale babymassage voor.
    Zo help je je kind leren omrollen he rolt niet je leert aantal stap bewegingen zodat ze motivatie behoud

Hier 3.5 omrollen geloof ik, 5.5 kruipen 6.5 optrekken 7 lopen langs

16. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Hier ook een trage. Rolde naar buik met 5,5 maand en pas terug met 7 maanden. Ze tijgert sinds ze 7 maanden is achteruit. Ze zit stevig, maar kan nog niet zelf gaan zitten en ze heeft ook nog niet de neiging om zich op te trekken.

Volgens mijn moeder is dat een teken van intelligentie, dat ze iets bedachtzamer is. Ik weet niet of dat zo is, maar ik zeg het wel tegen uitslovers ;)

17. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Mijn eerste was erg snel met alles. Nu de tweede(8 maanden) ook erg snel loopt al langs de tafel. Wat ik overigens erg jammer vindt:( had graag nog gewoon een baby gehad. Maar als ze langzamer waren geweest dan had ik mij daar niet druk om gemaakt.

Het is gewoon jammer dat moeders onder elkaar zo opscheppen over hun kind. Ze maken elkaar onzeker. Niet doen!! Er is niks mis met jouw kindje. Ieder kind is uniek en ontwikkelt zich in haar/zijn eigen tempo. De een rolt met 5 maanden de ander met 7 enz.

Ze leren het uiteindelijk allemaal;) dus lekker genieten van je kindje en dat rollen komt vanzelf wel.

18. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.106
    1
    38
    Dit is echt niet waar hoor! Er is een behoorlijke spreiding in leeftijd wat betreft rollen. Mijn man rolde met 4 maanden van rug naar buik en begint nu bewust van buik naar rug te rollen. Dit deed hij met 9 weken soms al per ongeluk. Op het cb zeiden ze dat hij heel vlot was. Met 6.5 maand heeft 50% het rollen onder de knie, met 3 maanden is dit slechts 10% en bij 9 maanden kan 90% rollen.

Dus maak je vooral geen zorgen! Al is niet vergelijken onmogelijk. Als je het zelf niet doet vraagt half de wereld wat hij allemaal nog wel en niet kan. Erg vermoeiend en inderdaad erg onzeker makend...

19. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

4 apr 2013
    1.173
    0
    36
    Mijn dochter rolt ook absoluut nog niet. Ze probeert wel maar kan nog met 1 armpje geen blijf. En gisteren is ze geopereerd aan haar navel dus builiggen zit er voorlopig niet in ( begint ze heel erg te huilen, zal wel pijn doen)

Vorige keer op het cb zeiden ze net dat ze snel was. Ze steekt allebei haar voeten al in haar mond, en als ze op haar buik ligt steekt ze de kont omhoog, voeten op de grond en dan schuift ze wat vooruit. Ik maak er mij niet druk om. Haar achternichtje is een paar maanden ouder en dan is het ook oh x kan dat toen al, oh kan y dat nog niet? X wel al toen.boeit me geen -piep-

20. Charlie

Charlie Actief lid

7 dec 2012
    454
    1
    16
    Haha beertje, je bedoeld je zoontje neem ik aan met "mijn man", als je man nu pas van buik naar rug rolt is hij wel wat laat :p

Deel Deze Pagina