Zelfstandig en zwanger

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door ZZPer, 23 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ZZPer

ZZPer Nieuw lid

23 dec 2016
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo UWV,

Ik wil binnenkort starten met de startperiode van het UWV, zeg op 1 januari. Op dat moment heb ik nog recht op een ww uitkering tot 1 oktober. Als ik tijdens de startperiode zwanger raak en daarna met verlof ga (bijvoorbeeld op 1 november 2017), kan ik dan een zwangerschapsuitkering krijgen?

Ik begreep dat de ZEZ wordt gebaseerd op inkomsten uit eigen bedrijf van het jaar ervoor, maar zo lang ben ik dan nog niet zelfstandig. En als het uit winst bepaald wordt? Wat wordt er meegerekend als je alleen diensten levert als bijv. journalist.

En is er tevens een mogelijkheid om mijn bedrijf op te heffen op bijvoorbeeld 1 oktober en terug te vallen op de resterende ww en de daarbij horende zwangerschapsuitkering? Ik heb namelijk na de startperiode nog recht op 4 maanden ww.

Ik hoor het graag.
    Janneke

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Janneke,

Ik begrijp dat je per 1 januari als zelfstandige wilt beginnen. Als je dan per 1 november 2017 met zwangerschapsverlof wilt gaan, zal dit inderdaad de ZEZ uitkering worden. Deze wordt dan niet berekend over de periode van 1 jaar, maar over de periode dat je wel hebt gewerkt als zelfstandige.
    De berekening is dat als volgt: Winst : gewerkte dagen = grondslag.

Wil je weten hoe de Winst wordt berekend over jouw onderneming dan kun je dit navragen bij de KVK of de belastingdienst.

Wat betreft het terugvallen op de WW-uitkering, dit is afhankelijk van de situatie. Stopt de WW-uitkering na de startperiode, of blijft deze na gedeeltelijk doorlopen?

Zolang je nog recht hebt op een WW-uitkering, kun je ook het zwangerschapsverlof bij de WW aanvragen. Je krijgt dan 2 uitkeringen de ZEZ en de WAZO.

Het stoppen van jouw onderneming is alleen mogelijk als deze ook wordt uitgeschreven bij de KVK en eventuele site's en rekeningen worden opgeheven. Dit lijkt me voor jouw situatie geen oplossing.

Met vriendelijke groet,
    Jeroen
    UWV WebcareTeam

Deel Deze Pagina