Goedenavond, Graag zou ik willen weten of er meerdere vrouwen zijn die het zelfde probleem als mij hebben. Ik zal in het kort vertellen wat mij is overkomen . Vorig jaar heb ik een miskraam gehad. Na een pillenkuur moest ik toch een curettage ondergaan. Na 2 maanden was mijn menstruatie niet optimaal. Ik ben naar mijn gynaecoloog gegaan met het verzoek om me te laten onder zoeken op het Ashermann syndroom. Na een hysteroscopie bleek dat mijn baarmoeder voor een deel verkleefd was, hierdoor gingen de artsen er van uit dat het om het Aschermann syndroom ging. Wat ik vreemd vond was dat de baarmoeder behoorlijk troebel was. Vorige week heb ik een therapeutische hysteroscopie ondergaan. De verkleving is weggehaald, weefsel weggeknipt en er is een spiraal geplaatst. Ik moest 2 maanden een hormoonkuur slikken. Gisteravond werd ik opgebeld door mijn gynaecoloog en die vertelde mij dat het weefsel wat verwijderd is miskraam weefsel is. Morgen moet ik langs komen om de spiraal te laten verwijderen en de met de hormoonkuur ben ik ook gestopt. De gynaecoloog me door verwezen naar het Spaarne Ziekenhuis in Hoofddorp. Nu weet ik niet wat ik moet verwachten. Ik kan pas eind mei terecht. Misschien heeft iemand dit meegemaakt en kan zij mij vertellen wat er nu staat te gebeuren.
Ja, dit heb ik ook gehad. Na miskramen bleek er een placentarest aanwezig en verklevingen. Ik ben toen op eigen initiatief naar Hoofddorp gegaan, naar Emanuel. Heel goed dat je naar hem toe gaat, MAAR ik zou dat spiraal niet laten verwijderen en ook niet stoppen met de hormonen zonder eerst overleg met Emanuel te hebben gehad. Emanuel doet namelijk precies wat ze nu bij jou gedaan hebben: verklevingen verwijderen, spiraal plaatsen en hormonen geven. Ik zou morgen zelf het Spaarne bellen, naar gynaecologie (google) en zeggen dat je heel dringend kort met Emanuel moet overleggen. Als je nu doet wat je gyn zegt, is de kans namelijk levensgroot dat de verklevingen teruggroeien en dat alles opnieuw moet! Dus opnieuw verklevingen wegknippen, opnieuw spiraal en opnieuw hormonen. Ik weet vrij zeker dat Emanuel dat een heeeel slecht idee vindt! Succes! Suus
Suus, Harstikke bedankt voor jouw reactie. Maar hoe gaan ze nu te werk? Gaan ze weer curreteren of knippen ze het overige weefsel weg. Mijn eigen gyn. heeft vorige week ook veel weefsel weggehaald alleen is hij eerder gestopt omdat hij bang was om meer schade toe te brengen ivm het littekenweefsel.
Oke, dus ze hadden nog niet alles weggehaald. Dat had ik niet begrepen. Eind mei zal je alleen een gesprek een een echo krijgen, daarna volgt een afspraak voor een nieuwe hysteroscopie, onder plaatselijke of algehele verdoving. Dan zal Emanuel proberen om de rest te verwijderen. Je krijgt zéker geen curettage, want je curettage is juist de oorzaak van het feit dat je nu Asherman hebt. Je zal daarna opnieuw een spiraal en hormonen krijgen voor zes weken. Wat ik niet snap, is dat je vorige week toch al een spiraal en hormonen hebt gekregen, ook al was nog niet alles verwijderd. Dat vonden ze toen kennelijk zinvol en een paar dagen ineens niet meer? Dat klinkt alsof jouw gyn even niet meer zo goed weet wat hij doen moet. Ik zou toch als ik jou was proberen om Emanuel te spreken te krijgen en vragen of hij het echt wel raadzaam vindt om het spiraal nu al te verwijderen. Want als je dat er nu uithaalt, groeien de verklevingen waarschijnlijk meteen al terug en dat wil je echt niet! Werd je nog wel ongesteld of helemaal niet meer? Suus
Vandaag ben ik weer bij de gyn geweest. hij heeft contact gehad met dr de Graaf, zij is de rechterhand van dr Emanuel. De gyn gaf aan dat ik een "speciaal geval was". Ik heb zowel het Aschermann syndroom als achtergebleven miskraamweefsel. Ze zijn er pas vorige week achter gekomen dat het miskraam weefsel was omdat ze het naar het lab hebben gestuurd. Het weefsel is waarschijnlijk na de curretage achter gebleven, waarschijnlijk niet goed schoongemaakt. Het weefsel is zijn eigen leven gaan lijden waardoor mijn hele baarmoeder op een gegeven moment helemaal vol zat met weefsel. Eind mei heb ik een afspraak met dr de Graaf. Zij zal een hysteroscopie uitvoeren en er zal daarna een therapeutische hysteroscopie plaatsvinden. ik zal wederom een spiraal krijgen en een hormoonkuur. Dr. de graaf heeft mijn gyn geadviseerd om de spiraal te verwijderen ivm ontstekingsproblemen. Ik blijf wel de hormoonkuur slikken. Vorig jaar augustus heb ik de curretage gehad, 1 jaar later zal ik hopelijk weer een schone baarmoeder hebben en kunnen we het weer proberen.
Jeetje Ingel, ik had ook achtergebleven miskraamweefsel. Bij mij ging het om een goedaardig placentagezwel. Ik neem aan dat het weefsel ook naar het lab is om te kijken of het verder goedaardig is? Goed dat je arts contact heeft gezocht met het Spaarne. Dat is de juiste plek om te zien voor dit soort dingen. Van dokter de Graaf heb ik nog nooit gehoord, maar ze is vast ook goed. Ik ben bij dr. Emanuel zelf. Gaan ze eind mei meteen de hystero doen? Misschien kunnen ze dan gelijk wel alles weghalen. Ik hoop het wel voor je! Zo is het bij mij toen wel gegaan. Heel veel sterkte. Ik weet hoe ellendig dit allemaal is. Suus
Ik weet niet waarop het weefsel is getest. Ik wist niet eens dat hij het heeft opgestuurd. Ze gaan inderdaad meteen een hysteroscopie doen omdat zij een oude bekende is van mijn gyn. Ik weet wel dat deze zonder verdoving is. Hij heeft mijn dossier opgestuurd naar haar. Ik hoop ook dat ze alles weg kunnen halen. Mijn gyn heeft niet gelijk alles weggehaald omdat hij bang was dat hij meer zou beschadigen. Ik wil je bedanken voor je interesse en je advies. Ik kan nu niks anders doen dan afwachten.
Als het goed is, krijg je van het Spaarne 4 tabletten Naproxen toegestuurd. Die neem je voor de ingreep in. Daarmee vond ik het zelf goed te doen. Sterkte met afwachten. Als je de pillen niet krijgt, kun je zelf Naproxen kopen bij de apotheek. Het gaat om de 400-variant. Je neemt er 's ochtends twee in en en nog eens twee een uur voor de hystero. Suus