Tweedaagse staking onderwijs in januari

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door luca75, 25 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lidu1

lidu1 Fanatiek lid

28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    Dat geloof ik zeker niet.

Er was een akkoord maar die hebben ze heel snel weer terug gedraaid omdat het niet genoeg geld zou zijn. Maar waar geen geld is kan ook geen geld vandaan worden gehaald, er is op dit moment dan niet meer geld voor het onderwijs.

MaMa en MyMiracle vinden dit leuk.
  2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar hier ga je juist de mist in.

Bestuur en de leraren boeit simpelweg de vrijwillige bijdrage niet. De meeste weten helemaal niet hoe groot dat budget is of wat ermee wordt gedaan.

Want ze beheren het niet, krijgen het geld niet, organiseren die activiteiten niet enz.
    Heb je begrepen dat de ouderraad een apart orgaan is met eigen beheerfunctie en eigen statuten?

Je legt de link helemaal verkeerd. En uit deze topic blijkt dat je ook niet goed snapt hoe deze geldstroom loopt. Mijn tip is om je eerst hierin te verdiepen aangezien je het belangrijk vindt. Nog beter is om je zelf aan te sluiten bij een OR, hou je het in eigen hand.

De enige gedupeerde van het niet betalen van de bijdrage zijn de kinderen. Want dan kan simpelweg een schoolreis niet doorgaan of Sinterklaas niet worden ingehuurd ed (per school verschillend)

Dus het resultante:
    * Leraren staken -> willen de overheid benadelen -> slachtoffers zijn enkel de kinderen
    * ouders betalen de bijdragen niet -> statement voor de school -> slachtoffers wederom de kinderen.

MinnieMouse94 vindt dit leuk.
  3. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    #223 maartje84, 29 nov 2019
    Laatst bewerkt: 29 nov 2019
    Ik geloof niet dat er met deze denkwijze de mist in wordt gegaan.

Ik geloof wel dat er door de pro stakers gedacht wordt dat we het niet helemaal begrijpen.

Het niet met jou (en je collega pro-stakers) eens zijn betekend niet dat we iets niet begrijpen. Het betekend dat we een andere zienswijze hebben, wellicht ook andere normen en waarden.

Leg mij maar eens uit waarom wij geen ‘tegendemonstratie’ mogen houden. Wat voor tegengeluid kunnen wij ouders anders doen dan weigeren geld aan een zgn vrijwillige vrijwilliger ouderbijdrage?

Als ouders (en kinderen!!) sta je met de rug tegen de muur wbt invloed op de staking. Leerkrachten mogen prima horen dat we dit niet willen!

Kinderen zijn trouwens geen slachtoffers van geen bijdrage te betalen. Voor het paas- en kerstontbijt neem ik altijd lekkers mee voor de hele klas. En dat de ouders tijdens het kerstdiner op het schoolplein een bekertje snert minder krijgen voelen de kinderen ook niets van. Chocomelk wordt jaarlijks door de jumbo gesponsord.
    En die ali express plastic rommel dat ze van de Sint krijgen kost 30 cent per kind. Die kleine chocoladeletter die ze krijgen en de pepernoten worden ook nog eens door de plaatselijke supermarkt gesponsord.

Vroeger spaarden wij elke maandagochtend 50 cent per week voor het schoolreisje. Juf hield dat elke maandagochtend bij in een schriftje. Ik ben voor terug in stellen van dat systeem.

Syane vindt dit leuk.
  4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Maar het is geen tegendemonstratie, want je statement treft niet wie je wil dat het treft. De vergelijking bij de bakker niet betalen omdat de slager te duur is, is eigenlijk heel treffend...

5. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Nee, dat is het mijn inziens niet. Maar goed weet je: de 1 geloof in een god, de ander in niets. Wie gelijk heeft doet er niet toe: iedereen heeft het recht om te geloven waar die in wil geloven. Geloof jij in dat dit geen tegendemonstratie is: prima. Wat jij wilt. Niet dat ik je gelijk geef maar who cares?

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    :confused: Ok...

7. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.311
    113
    Gelderland
    Wat ik trouwens wel een ok optie vind is dat de kinderen gaan staken. Staken voor beter onderwijs.. Dan blijf je bij het doel.. maar of dit mogelijk is:p

Sherbet, Novi, Fuddey en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Anita1983

Anita1983 Bekend lid

18 aug 2010
    524
    27
    28
    NULL
    NULL
    Maar met de stakingen tref je toch net zo min wie je wil dat het treft?

Whoopy, MaMa, maartje84 en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Zwierezwaai

Zwierezwaai Niet meer actief

Hier krijgen ze altijd eten en drinken van school met carnaval en tijdens uitjes, het schoolreisje + bus, vandaag schoencadeautje, benodigdheden voor het versieren bij alle feesten, alle kinderen krijgen €5,- terug om een cadeautje van te kopen van met de surprises. We kunnen ook bij de OR opvragen waar het geld naar toe is gegaan

10. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.672
    18.743
    113
    Vrouw
    Ik lees het hier heel vaak op het forum maar wat is die vrijwillige ouderbijdrage?
    Ik zie uitstapjes enzo? Staat dat niet gewoon bij iedereen op de rekening en worden er geen eetfestijnen, taart verkopen ofzo gedaan om de extra's te kunnen bekostigen als chocolade met Sint en Pasen?

11. Zwierezwaai

Zwierezwaai Niet meer actief

Bij onze zoon (speciaal onderwijs) hebben ze elk jaar een markt. De kinderen knutselen 3 werkjes en die mag je dan als ouder kopen. Hier wordt een extra sportdag van betaald incl grote luchtkussens etc. Dit is naast de ouderbijdrage van €35,-. Deel van dit geld gaat trouwens naar het overblijven.

School van dochters vragen meer + overblijven moet je daarnaast nog zelf betalen. Toch zie ik geen verkwisting van het geld

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier hebben ze een vast bedrag per leerling per jaar voor activiteiten (incl schoolreisje) en daarnaast halen ze ook wat extra’tjes op met bv flessenactie, boekenmarktje, wafels verkopen... Maar aan het eind van het jaar is het ook op, al het geld gaat naar activiteiten voor de leerlingen.

13. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.485
    113
    hier staat wat meer info
    https://www.onderwijsconsument.nl/vrijwillige-ouderbijdrage-hoe-zit-dat-ook-alweer/

bij de school van mijn kinderen vraagt de ouderraad om 40 euro per kind, voor sintkado, kerstversiering, pasen, vader en moeder dag, groep 8 feest, eindejaars feest, en dit soort dingen. Bepaalde workshops waarbij kinderen in een thema een knutselwerk maken, of iets koken ofzo horen dan weer bij het lesprogramma en die worden wel vanuit school betaald.
    Het schooluitje groep 1/2 en schoolkamp groepen 3 tm 8 zijn los hiervan nog 30 en/of 85 euro extra.

De kinderen verkopen ook weleens iets in een kraampje of ze halen lege flessen op voor wat extra maar dat zal lang niet genoeg zijn.

14. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.672
    18.743
    113
    Vrouw
    Ja die vrijwillig is iets dat we hier niet kennen.
    Zorgt dat niet voor problemen als ze ook echt gaan zeggen niet betaald is niet mee?

15. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Het akkoord was geen structureel geld (jaarlijks), maar een eenmalig bedrag. Daar los je de huidige problemen niet mee op (o.a. lerarentekort). Vandaar dat dit akkoord ( in mijn ogen) terecht is terug gedraaid.

littlemunchkin vindt dit leuk.
  16. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.485
    113
    wij zijn het een keer vergeten, maar gewoon alles meegedaan en gekregen. Ze gaan denk ik uit van een percentage aan mensen dat wel/niet betaald, en maken daar gewoon voor alle kinderen een plan/budget voor. Het is hier wel echt vrijwillig. 1x krijg je de vraag en als je het dus vergeet worden er niet nog eens mails verstuurd ofzo.

17. Roosje35

Roosje35 Niet meer actief

Hier wordt op de basisschool niet meer bijgesprongen door ouders of opa’s/oma’s vanwege de stakingen door leerkrachten. Bijna iedereen is ermee gestopt. Wie heb je ermee, de kinderen dat klopt maar de school voelt het ook echt heel goed. Er komt nu een spoedbijeenkomst om te bepalen of ze nog verder gaan staken. Directie wil niet meer, leerkrachten wel.

Whoopy, Relax en maartje84 vinden dit leuk.
  18. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Er is blijkbaar niet meer geld.. kan je wel op de grond een driftbui faken maar het is nu gewoon irritant

Novi, Anita1983, Cindy1977 en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. lidu1

lidu1 Fanatiek lid

28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    Maar het was wel weer even wat om de komende tijd mee door te komen, er is gewoon weg geen geld om er nu iets structureels van te maken.
    Wat moeten ze dan doen?

MaMa vindt dit leuk.
  20. mol81

mol81 Niet meer actief

Er is wel meer geld. Ik zit heel dicht op het hele gebeuren en verwacht dat er een akkoord komt voordat de staking plaats gaat vinden. Een akkoord incl meer structureel geld.

Deel Deze Pagina