Tweedaagse staking onderwijs in januari

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door luca75, 25 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Snap je wel. Hier moesten de kinderen bij een vorige staking een vlaggetjes-slinger maken met de tekst ‘ik ben geen top-prioriteit’. Ik vind dat je zulke jonge kinderen niet in hoort te zetten voor jouw drang naar een hoger salaris.

Whoopy, NiVa0230, MaMa en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Tja dan ken je mijn zoon niet. Wat hij vertelt klopt gewoon. Hij heeft dan ook gelijk tegen de juf gezegd dat het tekenen niet gaat lukken.
    Dat het niet de laatste staking is, geloof ik overigens graag. Ze hebben al aangekondigd dat ze in aanloop naar de verkiezingen actie gaan voeren.

3. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Dat had ik ook al 5 keer als antwoord gegeven, dat ik bijv dichterbij de randstad veel meer verdien als hier in dit gat.

Ik kreeg van een juf als antwoord....dat is appels met peren vergelijken.

Uhm wat?

Whoopy, SAARC, Syane en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    Nou ik word wel degelijk kotsmisselijk van hoe kinderen hierbij betrokken worden.
    Vorige keer moesten ze ook begrijpend lezen over de staking en een samenvatting maken van de standpunten van leraren o_O

Kotsmisselijk een krachtterm? Nou, ik vind het heel netjes verwoord en ik heb heel wat andere krachttermen gedacht toen ik gister mijn werkagenda voor volgende week donderdag leeg moest maken; al die afspraken staan nu op de andere dagen dat ik werk en daarmee blijft belangrijk werk liggen. Zo zonde en vooral zo onnodig!

Whoopy, Amaranthas, NiVa0230 en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    O dat vind ik inderdaad niet kunnen. Indoctrinatie heet dat.

Vero0504, SAARC en Syane vinden dit leuk.
  6. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.187
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik geloof je direct hoor maar hier weer de andere kant op. De zoon van een collega van mij zit in groep 8 en zijn Juf had gezegd, ik doe niet mee aan die onzin want ik verdien meer dan genoeg ;)

Hier wordt er gelukkig niet gestaakt.

7. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    De school stuurde een "leuke " suggestie voor de stakingsdag
    Er is een evenement met luchtkussen voor de kinderen in de sporthal waar de ouders met ze naar toe kunnen
    Entree €5 plus een euro voor elk onderdeel dat je kind doet

Ergo naast dat het ouders geld kost om vrij te nemen zouden ze ook nog moeten betalen voor een springkussen
    Nee sorry vriendelijk bedankt

8. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Ik moet even mijn frustratie bij jullie kwijt.
    Ik wil me dus laten omscholen tot onderwijsassistent. Ben al heel ver, zou 3 febr beginnen. Maar het UWV wil er niet enigszins in financieren. Ook school wil wel mij als stagiere maar geen vergoeding. (stichting met meer dan 30 scholen) . Ik probeer het nu nog via de gemeente. Maar er is zoveel geld vanuit de overheid naar onderwijs gegaan, maar niet v nieuwe mensen in het onderwijs kennelijk.
    Ben erg verdrietig. Werk wat ik deed vind ik op mijn leeftijd bijna niet. Vorige keer 11 maanden thuis. Maar toch hebben ze bij UWV liever dat dan actief bezig zijn om werk te krijgen.
    Ik vraag me hierom nu af, hoe groot is het tekort in het onderwijs eigenlijk?

amdaa vindt dit leuk.
  9. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Jeetje, dat is echt heel vervelend zeg. Je zou denken dat men zou meewerken om mensen in het onderwijs te krijgen.

10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    @giebel Het tekort aan leerkrachten is groot, maar niet het tekort aan onderwijsassistenten.
    Onderwijsassistenten worden vaak ingezet als goedkoop alternatief, maar mogen niet alleen een klas draaien.
    Er zijn dus wel scholen die van het extra geld onderwijsassistenten aantrekken, maar vaak wordt het geld ook uitgegeven aan een rt'er of andere zaken.

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.932
    113
    Tja stage is gewoon onderdeel van de opleiding, logisch dat je daar geen vergoeding voor krijgt. Daar is gewoon geen geld voor in het onderwijs, daarom wordt er gestaakt ;)
    Zodat er meer geld beschikbaar komt voor oa werving van personeel

Jezz84 en Athina vinden dit leuk.
  12. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Dat dacht ik ook. Dat in de toekomst klassen groter worden met een juf/meester ervoor en dan een onderwijsassistent naast zich...

13. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Maar waarom zou het UWV of de gemeente daarvoor moeten betalen?
    Toen ik een opleiding volgde had ik ook een baan ernaast om dat te bekostigen
    Ook toen ik 4 dagen in de week (onbetaald) stage liep
    Dat is toch overal zo?

En ook bij herscholing
    Als ik nu wat anders wil kom ik ook op avondscholing naast m'n baan uit eigen zak..

14. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    @giebel Leuk dat je onderwijsassistent wil worden! Maar helaas is daar niet veel werk in te vinden. Op dit moment, waar het hele onderwijs dus staakt voor extra financiën, geen geld voor onderwijsassistenten. En stage krijg je in het onderwijs echt niet betaald. Wat ik logisch vind.
    Maar waarom zou het uwv jouw opleiding moeten betalen? Dat begrijp ik niet zo goed?

15. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik begrijp dat dus weer wel.
    Het salaris voor leerkrachten is meer dan voldoende. De secundaire airbeidsvoorwaarden meer dan top. Dus daar hoeft voor mij geen geld in. Maar als je meer mensen van buiten het onderwijs wil aantrekken, en zij-instomen mogelijk wil maken, dan zou ik zeker geld vrij maken om tegen vergoeding stage te kunnen lopen om zo je opleiding af te maken. Veel zij-instromers zijn al wat ouder, hebben een huis, kinderen, verplichtingen. Die kunnen niet ‘zomaar’ stage lopen, zoals een student die vaak nog thuis woont. Vergelijk het met een leren/werken-traject in de verpleging of op de ok. Ook dit is betaald, terwijl je eigenlijk nog gewoon in opleiding bent. Geen vol salaris, maar wel betaald.

MyMiracle, giebel, Whoopy en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    @merah Ik snap dat mensen graag een vergoeding krijgen als ze stage lopen. In het onderwijs krijg je dat gewoon niet. Is ook niet verplicht zoals in andere sectoren.

Wat ik niet begrijp is waarom het UWV haar opleiding zou moeten betalen? En er is geen tekort aan onderwijsassistenten.

(en toen ik voltijdstudent was, had ik al mijn eigen huis en auto en leven en werkte ik er vier, vaak vijf dagen naast in de horeca. Ik betaalde ook nl mijn eigen studie(s))

MaMa vindt dit leuk.
  17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik zeg niet dat dat nu al zou kunnen, maar het geld dat extra is vrijgekomen voor het onderwijs zou wat mij betreft (deels) daar ingezet moeten worden. Dus of dat via het uwv gaat of rechtstreeks door Rutte op de rekening wordt gestort, dat boeit me dan niet. Stagevergoeding moet gewoon mogelijk worden gemaakt (verplicht) binnen het onderwijs.
    En werkelozen zouden vrijstelling moeten krijgen van solliciteren, zodat omscholen haalbaarder wordt. Dat soort dingen.

Whoopy en puzzelstukje vinden dit leuk.
  18. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
  19. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    De stakingsdagen komen dichterbij dames... moet er niet extra hard gemopperd worden hier?

20. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Laat me raden....jij bent juf XD

lidu1, merah en Athina vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina