Ik heb vorig jaar mijn auto weggedaan. Ik gebruikte hem ook max 1x in de paar weken, echt veel te weinig! We moesten hem soms eenpoosje laten draaien omdat ik bang was dat de accu anders leeg zou raken. Maar ik ga met de trein naar mn werk, heb een bakfiets. Woon op 300 m van een station. Ik had meteen Ov -kaarten voor de kinderen geregeld en ze vinden het super leuk om op mijn vrije dagen in de vakanties uitjes met de trein te doen. Je kan misschien niet overal makkelijk komen, maar je komt dan misschien weer op plekken die je met de auto niet zo snel zal kiezen vanwege files of parkeren.
Hier gaat die echt niet weg. Maar hier zijn we beiden elke dag de auto nodig, en ik vind fietsen niet zo leuk
@Nina Sanders mijn ervaring is dat elektrische auto’s niet direct goedkoper in de lease zijn, tenzij je er een mag rijden die 2 a 3 jaar oud is. De bijtelling is inmiddels 16% tot € 30.000 en daarboven 22%. Aangezien een beetje elektrische auto snel 40 a 50k kost, is een benzineauto a 30.000 tegen 22% een stuk goedkoper. Ik zou daar wel even goed navraag over doen (ik heb mij daar het afgelopen jaar goed in verdiept, omdat mijn auto uit de lease liep (zakelijk)). Zolang je privé niet rijdt is het anders, maar met het oog op de toekomst wellicht goed om rekening mee te houden.
Ik werk niet, maar toch hebben wij 2 auto’s. Ik heb een bakfiets waar ik in de stad waar we wonen alles mee doe, maar afstand doen van de auto doe ik niet. Ideaal met uitje in schoolvakanties, of weekenden wanneer man dienst heeft. Dus als je het prima kan betalen zou ik hem zeker aanhouden.
Jaja. Ik zoek het allemaal goed uit hoor. Thanks. Je moet idd alles goed uitpluizen. Sowieso hee mensen. Wat zijn auto’s tegenwoordig gewoon duur. Echt. Maargoed. Ze zijn wel rete functioneel haha!
Och ja die bakfiets. Ook aan gehecht hier. De vier kindjes kunnen hier allevier dus gewoon in (we hebben een extra bankje laten plaatsen). Dit is gewoon té koddig om te zien! Heerlijk.
Wij hebben pas sinds 3 jaar een tweede auto. Het grootste deel van de tijd zouden we prima met 1 toe kunnen, vaak genoeg staan ze ook dagenlang met zn tweeën niks te doen op de oprit, maar ik moet in poliweken 2 dagen met de auto naar de andere lokatie, en heb regelmatig dienst waarin ik even in de auto heen en weer moet kunnen. Man wil in die tijd wel zijn eigen dingen kunnen regelen ook buiten het stadje, in mijn weekenddiensten gaat hij ervandoor met de kinderen met de auto. Mijn Aygootje kost zo'n 50 euro per maand aan vaste lasten . Overigens is het nadeel van Greenwheels, buiten de beschikbaarheid en bereikbaarheid, dat je ook betaalt per uur dat je 'm mee hebt. Ergens heen rijden en hem daar een paar uur parkeren wordt zo best een prijzig grapje.
Dat is nog altijd vele malen goedkoper als je dat slechts af en toe doet dan wanneer je structureel een tweede auto hebt staan natuurlijk.
Op basis van je verhaal zou ik zeggen hij kan weg. Kijkend naar onze situatie: geen van beide gaat de auto weg doen
Ja klopt. Hier hebben we mywheels. Eigenlijk altijd beschikbaar als je maar op tijd reserveert en de kosten vallen mee. Daar kan ik geen tweede auto voor rijden. Ik denk dat we hem ongeveer 1 keer per 2 maanden nodig hebben.
Nou ja dat ligt eraan. https://www.greenwheels.nl/tarieven Voor het "middagje weg" tarief bij "soms" heb ik m'n maandlasten er al grotendeels uit hoor. Van een "dagje weg" kan ik 2 maanden vaste lasten doen.
En reken je dan bij die vaste lasten al je kosten mee? Dus ook je afschrijving en je onderhoudskosten? Lijkt me sterk namelijk.
Ik betaal voor een Aygo 20+20 aan verzekering/belasting, en afschrijving is bij dit oudje verwaarloosbaar. Ze staan nog uit dit n bij dealers voor een stuk meer dan ik er ooit voor betaald heb met minder km. Net even gekeken bij de dealer: bij inruilen zou ik er nog voor krijgen wat ik er 3 jaar geleden voor heb betaald. Onderhoud en APK: mn man doet veel zelf, alles bijeen ook een tientje per maand gemiddeld tot nu toe. Dus ja, ik kan inderdaad voor dat bedrag rijden.
Bij mywheels betaal je per rit. Degene met de kortste rit pakt de deelauto en redt het dan wel onder de 25 euro en dat dan max 10 keer per jaar.
Ja dan loont t wel idd. Ik pakte vroeger weleens GreenWheels voor huisbezoeken door heel Nederland. Maar dat hoefde ik niet zelf te betalen. De dichtstbijzijnde MyWheels vanaf hier staat trouwens 55 km verderop, GreenWheels 28 km. Dus dat id hier sowieso geen optie.