Qua tijd was het inderdaad veel korter: de eerste 6 uur, waarvan 47 minuten persen, de tweede 4 uur waarvan 9 minuten persen. Maar in mijn beleving vond ik de tweede toch pittiger, voornamelijk omdat ik nu wist hoeveel pijn het nog zou gaan doen toen ik ergens halverwege was. Bovendien had ik nu veel meer last van voorweeën, voor mijn gevoel duurde het daardoor allemaal lang.
Ik vond de 2e bevalling veel heftiger dan dan de 1e. De 1e bevalling duurde 3 uur en 48 minuet, maar was erg goed bte doen qua weeën De 2e bevalling ging nog sneller, 2 uur en 42 minuten met de laastse 3 kwartier een weeën storm die me van 5 cm naar 10 cm ontsluiting bracht en 1 perwee waarbij Dinja geboren werd. Die 3 kwartier waren een hel!
Sneller maar pijnlijker dus in de meeste gevallen Aai klinkt naar. Heb bij de eerste ook een weeenstorm gehad. In 2 uur van de 2 naar de 10 cm. We wachten af
bij eerste 4.5 uurtjes en vacuumverlossing met knip vanwege dalende hartslag. bij tweede 3.5 uurtjes en 3 min persen. beide keren ingeleid.
Ik herken t, die rugweeen..wat een ramp, die zijn echt nauwelijks op te vangen idd... hoop ook niet dat t dit keer weer zo moet.. maar mn huisarts zei wel.. rugweeen zijn wel de beste/sterkste..dan gaat t allemaal wel vlotter meestal.
Bij mn eerste bevalling zag ik er juist iets tegen op, omdat ik niet wist wat er ging komen. Nu weet ik dat, en dus zie ik er nu totaal niet tegen op. Scheelt ook dat ik met me eerste ben bevallen in 11 uur, en de bevalling als prettig en bijna pijnloos heb ervaren. dus nee, zie er totaal niet tegenop, heb er juist zin in!!
1 tip: houd je er niet aan vast dat de tweede makkelijker gaat! Dat deed ik dus onderbewust wel en het viel eigenlijk best een beetje tegen. Bij de eerste 7 uur erover gedaan en bij de tweede ruim 27 uur... Dus het hoeft niet altijd sneller of makkelijker te gaan.
1e: 19 uur - 5 kwartier persen - na een knip werd ze geboren 2e: ingeleid met gel - vanaf gel inbrengen tot bevallen: 3,5 uur - 3x (4 minuten) persen. Bij de 1e ook geen persweeen gehad. Bij de 2e wel.. Dametje werd bijna gelanceerd -vond de ervaring van de 2e bevalling eigenlijk zó mooi.. ook al was de weeen storm heftig - de lange duur en de pijn van de 1e vond ik véél zwaarder dan de weeenstorm bij de 2e. Ook groot verschil: De oudste werd bijna levenloos op m'n buik gelegd en dus snel meegenomen - angstige minuten beleefd dus. De jongste mocht op m'n buik blijven liggen en huilde gelijk en lag al snel rustig op haar duimpje te sabbelen.. zó ontzettend mooi! Maar dat maakt de beleving natuurlijk ook gelijk anders.
Ik vond de 2e bevalling beter te doen, het overviel me minder. Ben beide keren erg snel bevallen (1e keer 3,5 uur, 2e keer in nog geen anderhalf uur). 1e keer had ik een rugweeenstorm ineens die niet op te vangen was. 2e bevalling had ik voornamelijk buikweeen en die kon ik dus wél wegpuffen. Bij de eerste moest ik 75 minuten persen, bij de 2e maar 5!