Bij bevalling: ruggenprik niet mogelijk

Discussion in 'De bevalling' started by annick1984, Dec 15, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. annick1984

annick1984 Bekend lid

Sep 18, 2013
    969
    47
    28
    Female
    Hoogezand
    Ik had gisteren mijn afspraak bij de anesthesioloog om mijn opties voor de pijnbestrijding te bespreken.

Vele dames (en ook anesthesisten) zullen voor de ruggenprik kiezen, maar er is gisteren vast gesteld dat dit voor mij, vanwege mijn rug (S bocht in ruggengraat welke met ijzeren pinnen is vastgezet), niet tot de mogelijkheid behoort.

Nu werd er nog een andere mogelijkheid gegeven. Dat is een soort van kortdurende morfine die aangesloten wordt op een infuus, welke je dan bij een wee kan bedienen via een pompje. Maar waar de ruggenprik geen nadelige effecten heeft op de baby (wat mij vertelt is), heeft deze methode dat, weliswaar kortdurend, wel. Want het komt in de bloedbaan en gaat zo dus (ook) naar de baby.

Heeft iemand hier ervaring met deze vorm van pijnbestrijding bij de bevalling?

Ik heb bij de geboorte van onze oudste zoon nooit pijnbestrijding gehad. Ik wilde wel een ruggenprik (toen was overigens nog niet onderzocht of dat überhaupt ja of nee kon), maar tegen de tijd dat ik erom vroeg had ik al 7 cm ontsluiting en was het al te laat.

Ben niet voor "prut" in mijn lijf, maar ik heb weinig goede ervaring met zoveel pijn te moeten hebben.

2. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Hier bij de eerste 2 bevallingen gehad en beviel prima

3. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

Aug 6, 2016
    2,768
    2,184
    113
    Morfinepompje gehad omdat ik al 35 uur weeën had en gewoon niet meer kon. Was echt een opluchting voor me en mijn dochter heeft er geen moment last van gehad hoor.
    Tip is wel om het pas zo laat mogelijk te nemen omdat morfine maar een paar uurtjes werkt. Daarna raakt je lichaam er asn 'gewend'.
    En tuurlijk komt het even in het lichaam van het kindje, maar voor een keer kan het heus geen kwaad hoor!

4. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

Dec 21, 2013
    1,805
    655
    113
    Ik heb een uurtje zo'n pomp gehad. Daarna werd het een keizersnee. Maar ik vond het wel fijn, maar niet echt heel erg helpen. Je voelt je ff aangeschoten/beetje high in je hoofd, maar ik voelde wel m'n weeen. Je wordt er dus wat rustiger van.

5. Elsa86

Elsa86 VIP lid

Jun 30, 2014
    6,569
    3,507
    113
    Bij de laatste 2 gehad en ik vond het heerlijk. Ze moesten me er soms wel aan helpen herinneren dat ik adem moest halen (Bij de laatste), want dan daalde mijn zuurstofgehalte. Beide baby's hadden nergens last van.

6. Yaisa

Yaisa Fanatiek lid

Jul 31, 2013
    1,225
    1,262
    113
    Ik heb het bij beide bevalling gebruikt en vond het heel fijn. De scherpe randjes worden eraf gehaald, maar je voelt nog wel iets. Op een gegeven moment was m’n pompje leeg en wilden ze er in eerste instantie geen nieuwe in doen omdat ik bijna mocht persen. Dat verschil voelde ik echt heel goed en kon meteen minder ontspannen waardoor de ontsluiting bleef steken op 9cm. Pompje er weer aan en nog geen 20 minuten later mocht ik persen.

7. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
  8. Irisje24

Irisje24 Bekend lid

Apr 18, 2017
    763
    298
    63
    Ik heb dit ook gekozen tijdens mijn bevalling en het beviel mij heel goed. Zelf de controle in mijn handen en je bent niet compleet verdoofd. Ik voelde alles nog steeds goed maar de scherpe kantjes waren er af. Enige nadeel was dat ik soms in slaap viel en af en toe spacede maar dat zorgde ook weer voor grappige momenten volgens mijn vriend haha.

9. Micchan

Micchan VIP lid

Jan 24, 2012
    22,458
    2,258
    113
    Female
    Wenen
    Hier hetzelfde 'probleem' gehad (ruggenprik zou mogelijk niet werken vanwege littekenweefsel en/of de pinnen zelf dus überhaupt proberen was voor mij een no go), zou eerlijk gezegd alleen niet meer weten welke andere mogelijkheden me aangeboden zijn. :oops: Uiteindelijk niets nodig gehad

10. Mythique

Mythique Fanatiek lid

Apr 3, 2015
    4,778
    3,907
    113
    Mijn tweede was er met 2.5 uur uit, vanaf de allereerste wee. Geen tijd (ook geen behoefte trouwens) voor pijnstilling gehad. Kan ook nog... :)

11. annick1984

annick1984 Bekend lid

Sep 18, 2013
    969
    47
    28
    Female
    Hoogezand

Ik hoop dat het bij onze tweede zo gaat.. Had bij de oudste iets meer als 12 uur weeën (vanaf de eerste wee -00.18- tot aan de laatste perswee -12.37- ). Tijdens vlak voor de persweeën was ik al helemaal gebroken en op (ook van de spierpijn die ik van top tot teen had), en toen zei ik "spuit mij maar plat en maak me open (keizersnede dus), want ik kan niet meer". Toen had ik dus al 7 cm ontsluiting.

12. annick1984

annick1984 Bekend lid

Sep 18, 2013
    969
    47
    28
    Female
    Hoogezand
    Begrijp hieruit dat jij ook een rugoperatie hebt gehad?
    Tijdens onze oudste is er eigenlijk ook geen andere methode dan de ruggenprik aangeboden. In ieder geval geen pompje o.i.d.

13. cinniz

cinniz Actief lid

Jul 19, 2011
    365
    45
    28
    Bij de eerste de pomp gehad en deed niet genoeg kwa pijn bestrijding helaas.
    Wel werd ik er helemaal door vh padje af en de baby dipte ook wat uiteindelijk resulteerde in hectiek en een baby die met spoed gehaald moest worden.
    Toen ik hem op mn borst kreeg voelde ik helemaal niets!enige wat ik dacht pfff haal maar weg.
    Dus dat wilde ik nooooit meer!
    Nr 2 geen pijn bestrijding gehad en bij nr 3 door weeopwekkers wel om pijnbestrijding gevraagd maar te ver voor ruggeprik en pca pomp heb ik ondanks de enorme pijn afgezworen.
    Laatste optie was lachgas maar ik ging zo snel dat dat ook niet meer nodig was.

14. Micchan

Micchan VIP lid

Jan 24, 2012
    22,458
    2,258
    113
    Female
    Wenen
    Ja klopt, ook scoliose.
    Ik kreeg in m'n hand zo'n soort buisje waar ze dingen op aan kunnen sluiten, maar wat dat dan geweest zou zijn.. :$

15. annick1984

annick1984 Bekend lid

Sep 18, 2013
    969
    47
    28
    Female
    Hoogezand
    Ah, een "soortgenoot" dus... Lang geleden voor jou? Wat ik kreeg (bij de oudste) was een infuus met weeënopwekkers omdat mijn vliezen al de nacht ervoor waren gebroken en mijn weeën activiteit niet groot genoeg was. Bepaald (ook) geen pretje.

16. Mythique

Mythique Fanatiek lid

Apr 3, 2015
    4,778
    3,907
    113
    Bij mijn eerste precies hetzelfde... ik was alleen 13 uur totaal onderweg. Op het moment dat ik pijnstilling kon krijgen was ik 8 cm en kreeg ik het niet meer. Ik was ook echt compleet gesloopt na 3 uur weeenstorm waardoor het persen enorm lang duurde. Tweede bevalling was zo veel beter te doen!

Maar begrijp ik dan goed dat je eerste een keizersnede is geworden? Want dan is de kans op een snelle vaginale bevalling een stuk kleiner en gaat mijn post niet op! :$

17. annick1984

annick1984 Bekend lid

Sep 18, 2013
    969
    47
    28
    Female
    Hoogezand
    Nope. Na al die uren pijn zei ik dat om van de weeënpijn af te zijn. Ben uiteindelijk bevallen met behulp van vacuümpomp (sterrenkijker en lag klem met armpje).

18. Mythique

Mythique Fanatiek lid

Apr 3, 2015
    4,778
    3,907
    113
    Dan heb ik goede hoop voor je. Dat kind is er vast zo uit! :thumup:

19. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

Jul 13, 2015
    2,576
    907
    113
    Hier ook scoliose maar geen pinnen! Tijdens mijn bevalling had ik een weeenstorm en smeekte ik dus om een ruggenprik.
    Toen de vriendelijke man kwam heeft ie toch de ruggenprik gezet. Werkte dus helemaal niet bij mij.
    Helaas niks anders aangeboden gekregen.

20. annick1984

annick1984 Bekend lid

Sep 18, 2013
    969
    47
    28
    Female
    Hoogezand
    Geen operatie? Of geheel andere methode om de bocht weg te krijgen / te verminderen?

Share This Page