7 weken Echo - nog geen hartje te zien

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Niesje123, May 16, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Niesje123

Niesje123 Actief lid

Mar 1, 2011
    456
    0
    0
    Hallo Dames,

De Titel zegt het al zo'n beetje..

vandaag 1 echo gehad..schat zo'n 7 weken, de verloskundige heeft dit niet bevestigd trouwens bedenk ik me net..
    Er was wel het vruchtzakje + vruchtje te zien (wit boontje), maar geen hartje helaas. Had graag een inwendige echo gehad maar omdat ik 2 maanden terug een lis-excisie heb gehad ivm behandeling voorstadium bmhk was de VK te bang voor bloedverlies en laat me liever volgende week terug komen.
    Op zich prima, maar nu begin ik me toch zorgen te maken..is het echt zo moeilijk en misschien ook wel normaal nu nog geen hartje te zien bij een uitwendige echo? De vorige keren kreeg ik de echo's pas later en die waren natuurlijk gelijk overduidelijk!
    Wie weet hier meer van??

Groetjes Denise

2. Rica

Rica VIP lid

May 16, 2008
    7,521
    105
    63
    Female
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    Bij mij kon ze uitwendig ook niks zien! en dat was met 8 weken...
    ze probeerde het wel maar zei gelijk dat er niet veel te zien was en het inwendig ging proberen, daar vond ze het gelukkig wel.
    misschien ben je ook wel minder ver of hetzelfde verhaals als bij mij, is het uitwendig gewoon nog te vroeg.
    maak je niet teveel zorgen.

3. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    ik denk ook dat het te vroeg was voor een uitwendige. Ik kreeg zelf pas mijn eerste uitwendige echo bij 16 weken, dus ik verbaas me wel hier dat veel meiden al zo vroeg een uitwendige krijgen...

Misschien kun je even opbellen en vragen welk termijn de vk denkt dat je bent?

4. Niesje123

Niesje123 Actief lid

Mar 1, 2011
    456
    0
    0
    Ik denk inderdaad zelf ook dat het wel goed zit en misschien al volgende week het hartje mag zien! Maar als ik ook maar ff niet oplet wordt ik gelijk weer zo onzeker..dan lees ik hier over hartjes die je met 5/6 weken kunt zien...maar volgens mij is dat inderdaad meestal bij inwendige echo's
    De VK zei, al kom je om de week totdat we iets zien kloppen.
    Als het mis was (volgens haar) zou ze me niet met zoveel hoop laten lopen,toch?!

Pfff.....

5. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Inwendig zie je idd altijd meer is mijn ervaring.
    Ik heb met 9/10 weken zelfs nog een keer inwendig gevraagd, omdat ik zelf zo teleurgesteld was in wat ik zag, hahaha.
    Als je echt 7 weken bent (wat dus de vraag is, omdat de VK dat niet heeft bevestigd), dan zou je al wel hartactie moeten hebben. (al bij zo'n 5 en een halve week). Echter, wat mijn ervaring is is dat niet alle VK's een even goed echo-apparaat hebben. Zelfs hier in het ziekenhuis is het een wereld van verschil waar je de echo hebt. De oudere apparaten laten veel minder details zien dan de nieuwere.
    Als je VK haar zorgen niet heeft uitgesproken zou ik me nog niet echt ongerust maken. Heb je nog een vervolgafspraak?
    Ik hoop dat je dan wel wat mag zien. Het geeft toch een stukje meer geruststelling.

En wat je zegt: ik denk niet dat een VK je valse hoop zal geven. Ik had gevraagd of ze met de 20-weken echo alleen de levensbedreigende dingen wilde vertellen (omdat ik anders bang ben me onnodig ongerust te maken). Ze zei dat ze dat niet kon doen, omdat ze verplicht zijn elke onregelmatigheid te benoemen die ze zien. Nu weet ik niet of alle VK's dit aanhouden, maar ook bij onze patienten (ik werk voor patienten met leukemie) weet ik dat artsen heel eerlijk zijn in wat patienten kunnen verwachten en ook eerlijk zeggen als de dood misschien wel onvermijdelijk is... Denk dat je er van uit mag gaan dat je VK gewoon eerlijk tegen je is.

6. Lemi

Lemi VIP lid

Oct 5, 2008
    13,306
    0
    0
    Bij mij was met 7 weken uitwendig super duidelijk. Misschien ben je een paar dagen minder ver, dat kan ook nog! Er is absoluut nog hoop voor jullie hoor:)

7. Bij mij was er zelfs met 12 weken uitwendig nog niets te zien! Maar goed, ik heb dan ook behoorlijk wat overgewicht, dat heeft er vast mee te maken gehad..

Je week gaat vast vreselijk lang duren, maar het komt vast allemaal goed meis!

8. beppie1983

beppie1983 Fanatiek lid

Nov 10, 2010
    2,557
    0
    0
    verzorgende,eigen bedrijfje in kunstnagels
    den haag
    deze keer was bij mijn super duidelijk en bij me andere zoon had ik een echo met 7 weken maar geen hartslag!
    ik moest toen met 8 weken terug komen en toen had ik wel een hartslag

9. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Ik had ook met 6 weken uitwendig duidelijke echo, maar ik denk dat je gewoon wat minder ver bent dan je denkt komt zo vaak voor... Ik dacht dat ik 8 weken was en was nog maar 6... Uitwendig moet je trouwens wel precies de goeie stand hebben kwa ligging van je bm etc. ik zou me geen zorgen maken als ik jou was :)

10. Wilma06

Wilma06 Actief lid

Apr 3, 2007
    264
    0
    0
    Brabant
    #10 Wilma06, May 17, 2011
    Last edited: May 17, 2011
    Ik heb met 8 wk volgens de gyn was ik wat minder ver een uitwendige echo gehad en toen was ook een hartslag te zien
    Ik weet het niet he maar kan het niet minder duidelijk te zien zijn als bv de bm anders ligt ( ik bedoel dat je dan wel het vruchtje ziet maar dat het hartje iets moeilijker te bereiken is )

Ik zal mijn uitwendige echo van 8 wk bijvoegen misschien is het herkenbaar voor je
    Al vond ik het moeilijk om hier een kindje uit te halen *bloos* het hoofdje zag ik wel maar verder .......
    Daarom heeft de gyn pijltjes bij armen en beentjes gezet ...

11. Patrieske

Patrieske Bekend lid

Feb 9, 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Bij mijn jongste zoon had ik ook een uitwendige echo met 7 weken en daar zagen we een intacte zwangerschap maar het hartje konden we nog niet zien kloppen. Ik zou me nu niet direct ongerust maken maar ik weet hoe je je voelt. Ik voelde me er ook niet fijn onder. Als je je echt ongerust maakt gewoon bellen en vragen of ze volgende week even opnieuw een echo maken en dan inwendig.

12. Niesje123

Niesje123 Actief lid

Mar 1, 2011
    456
    0
    0
    #12 Niesje123, May 17, 2011
    Last edited: May 17, 2011
    Ben net terug uit het ZH...pffff
    Had vanmorgen toch maar de VK gebeld omdat ik me zo ongerust maakte, die zei bel maar het ZH voor een inwendige echo..kon gelijk terecht! Nou, die vrouw zei al vrij snel:
    oh mevrouw, ben toch bang dat er in een eerder stadium iets mis is gegaan, ik zie hier 1, misschien wel 2 vruchtzakjes+vruchtjes zonder hartslag..schrikken!!!..even verder kijken zegt ze, na 2 (laaaaange) min.: heey, wacht even..zie ik dat goed?..hier zie ik wel iets kloppen,kijk maar..nog heel klein, 3,2 mm dus minder dan 6 weken...maar wat is dat andere dan?? Dat heb ik nog nooit gezien! Collega erbij gehaald, die wist het ook niet precies, moet maar over 2 weken terug, maar hoefde me niet ongerust te maken want ik had wel 1 intacte zwangerschap!
    Nou, heel fijn...echt waar ben superblij, MAAR..wat is dat andere dan wat er in mijn baarmoeder zit??? Ze had er nog nooit van gehoord dat er nog een vruchtje zat (dat niet meer leeft) maar er toch een nieuwe zwangerschap is ontstaan, maar ze weten niet wat het is.
    Nou daar heb ik wat aan zeg!! Wat voelt dit dubbel!!!
    En nu maar weer wachten!! Denk dat ik dalijk mijn eigen VK nog eens ga bellen en om raad ga vragen! Want als het inderdaad een missed abortion is geweest, dan zou het er toch uit moeten??
    En hoe zit het dan met het mini-beebje waarvan het hartje wel lekker klopte?!
    Weet het echt even niet meer, echt weer iets voor mij: "Dit hebben we ook nog nooit meegemaakt"

13. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    In ieder geval top dat je een kloppend hartje had!!! Gefeliciteerd!!! Kan me mijn echo nog zo goed herinneren. Was op van de zenuwen: Als het maar klopt...
    Gelukkig zag ik het zelf gelijk. Vanwege de malle molen weet ik wel waar ik moet kijken op dat echobeeld. Er viel een last van mn schouder.

Wat betreft dat andere 'vruchtzakje': Je kunt zwanger zijn geweest van een 2ling. Het andere vruchtzakje hoeft niet persee van een vorige zwangerschap te zijn dat is blijven zitten.
    Best veel zwangerschappen beginnen als tweeling, maar in een vroeg stadium haakt dan 1 van de 2 af. Soms komt die eruit en heb je wat bloedverlies, in andere gevallen wordt het opgenomen door het lichaam of blijft het de rest van de zwangerschap zitten.

Andere optie is dat het enkel een beetje vocht is geweest. Dit had ik toevallig ook. Ik zag het gelijk en vroeg wat het was. Volgens de gyn kwam dat wel vaker voor, een klein beetje vocht in de baarmoeder aan het begin van de zwangerschap. Een echo later was het bij mij weg.

Is natuurlijk speculeren wat het bij jou is, maar even om aan te geven dat het niet gelijk iets afwijkends of engs hoeft te zijn.
    Hopen dat je over 2 weken meer duidelijkheid hebt!

14. Niesje123

Niesje123 Actief lid

Mar 1, 2011
    456
    0
    0
    Ik ben ook absoluut blij met het kloppende hartje!! :D
    Het maakt mij ook niks uit niet 7weken+1dag zwanger te zijn,
    het vruchtje was maar 3,2 mm dus zwangerschap is >6 weken,
    op zich niet erg...wat ik dan alleen niet snap is dat ik 3 weken en 1 dag geleden al positief getest heb :( dan zou ik toch ong gelijk met bevruchting positief getest hebben... en mijn VK zegt gewoon doodleuk dat dat kan! Dat is dus nieuw voor mij!! ;)

15. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat is ook nieuw voor mij!
    Je maakt pas Hcg aan na de innesteling, dus pas daarna kan je positief testen.
    Maar goed, het hartje klopt en dat is heel goed nieuws!
    Nu hopen dat de groei goed voortzet en dat je de volgende keer een beebje hebt dat al een stuk groter is (en er al wat meer als beebje uit gaat zien...) Dat is echt zo bijzonder!

16. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Oeeh fijn voor je meis :D maar wat iemand hier ook al zei was dat het andere vruchtje door je lichaam opgenomen kan worden als het al een vruchtje is. Over dat testen etc. Ik had een miskraam gehad en was gelijk weer zwanger tussendoor wel een paar keer getest om te kijken of het hcg weg was dit was het geval. 22 april miskraam, 18 mei al voor de eerste keer heel licht posi getest en op 22 mei heel positief getest. Ik had uitgerekend dat ik al meer dan 8 weken zwanger moest zijn ook omdat ik al zo vroeg posi had getest maar was dus nog maar 6 weken... Het kan dus blijkbaar wel... op de een of andere gekke manier, of ze zien het gewoon niet goed...

Lekker genieten nu :D wanneer is je volgende echo?

17. Ellenk

Ellenk VIP lid

Mijn gyn zei dat het niet echt makkelijk meten is in het hele begin. Daarom doen ze de termijn echo ook pas omstreeks 11 weken. Als ze niet precies het 'begin' en het 'eind' hebben zitten ze er zo een paar tiende mm naast en dat scheelt dagen :)

Gefeliciteerd en veel plezier met je zwangerschap!

18. Niesje123

Niesje123 Actief lid

Mar 1, 2011
    456
    0
    0
    Daar zat ik inderdaad zelf ook al aan te denken, dat ze het kleintje waarscheinlijk in het begin nog niet precies op kunnen meten..
    Volgende week weer een echo...ben benieuwd :p

19. Niesje123

Niesje123 Actief lid

Mar 1, 2011
    456
    0
    0
    Ik plak hier even mijn bericht dat ik net ook in een ander topic heb geplaatst, dan hoef ik het niet nog eens te typen :)

Mijn inwendige echo was een ramp! :(
    Om een onpartijdige mening te hebben had de VK voorgesteld niets te vertellen en alleen de echo te laten doen om te zien hoever ik was..
    Ze zag wel vruchtje, vond zo snel geen hartje en kwam eerst op 4 mm en toen maar op 3 mm uit, dus zo'n 6 weken (daar kwam ik vorige week al op uit) kom volgende week maar terug zei ze.
    Mijn gevoel zegt eerlijk gezegd al heel de week dat het fout zit, ik wil nu gewoon graag zsm een volgende echo waar ik wel het hele verhaal op tafel gooi zodat ze eens goed gaan kijken..en niet dat ik binnen 5 min weet buiten sta :x

Heb me denk ik tezeer vast geklampt aan de echo die de VK maandag had gedaan :( die was er toen zo positief over :(

Share This Page