Hallo, Ik ben na mijn bevalling ziek geworden. Deze ziekte is zwangerschapsgerelateerd. Ik ben inmiddels mijn tweede jaar ingegaan. Klopt het dat ik nu 70% van mijn salaris ga krijgen?
Beste Armina, Ben je ziek ten gevolge van je zwangerschap? UWV betaalt jou 100% van het gemiddelde loon dat je verdiende voordat je ziek werd. Ook in het tweede ziektejaar. Ben je in dienst van een werkgever? Vaak maakt UWV de Ziektewet-uitkering over aan de werkgever die dit verrekent met het salaris. De meeste werkgevers betalen tijdens ziekte het eerste jaar 100% en het tweede jaar 70% van het salaris door. Dit is ondermeer in je CAO bepaald. Soms staat het ook in je arbeidsovereenkomst. Omdat je ziek bent ten gevolge van zwangerschap heb jij recht op 100% van het dagloon. Verzoek je werkgever dit ook tijdens het tweede ziektejaar naar je over te maken. Kom je er met je werkgever niet uit? Ik adviseer je dan contact op te nemen met het Juridisch Loket, rechtsbijstand of vakbond. Actuele informatie over loon doorbetalen in het eerste en tweede ziektejaar vind je hier. Ik wens je veel beterschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare