Zwanger en zelfstandig

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door seepje, 15 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. seepje

seepje Fanatiek lid

23 mrt 2014
    1.559
    1
    38
    visagist
    utrecht
    Geachte,

Graag zou ik willen weten hoe de ZEZ-uitkering in zijn werk gaat voor een jonge (23) ondernemer. Het afgelopen jaar heb ik onder mijn minimum loon verdiend. Maar haal ik wel de 1300 uur per jaar. Is het dan zo dat de uitkering het minimumloon is of is dat minder gezien mijn omzet van vorig jaar?

Wij zijn namelijk nu bezig met het aanvragen van een BBZ omdat het het afgelopen jaar erg slecht is gegaan en wij tesamen minder dan het minimumloon hebben verdiend. Dit wegens omstandigheden. Voor 2014 ziet het er wel beter uit, maar ik ben benieuwd hoe de ZEZ daar mee omgaat in het berekenen.

Ik ben hier erg benieuwd naar!

Alvast dank!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Seepje,

Je vraagt hoe de hoogte van de ZEZ-uitkering wordt berekend.

Hoeveel uitkering je krijgt is afhankelijk van je inkomsten in het jaar voor de uitkering ingaat, tot maximaal het minimumloon. In mijn antwoord ga ik er van uit dat je de werkzaamheden als zelfstandige in je eentje hebt verricht.

In jouw geval heb je meer dan 1225 uur gewerkt. Zijn dit zelfstandig gewerkte uren? Je uitkering wordt dan dezelfde hoogte als het minimumloon. Het maakt hierbij dan niet uit of je winst of verlies hebt gemaakt.

Actuele informatie over de berekening van de ZEZ-uitkering vind je hier.

Ik wens je veel succes met de zelfstandige werkzaamheden in 2014.

Met vriendelijke groet,

Doménique
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina