Zucht, mijn man en ik zijn niet heel makkelijk met het verzinnen van namen en hebben echt een totaal andere smaak hierin. Nu hadden We deze week eindelijk een "Ja!" momentje bij een paar namen. We weten het geslacht nog niet dus er gaan jongens en meisjesnamen heen en weer en sowieso moeten we twee namen verzinnen met een tweeling op komst.. Na wat Googlen op de top 10 namen van het moment blijken al deze namen in de top tien te staan. We hadden op voorhand al tegen elkaar gezegd dat de we geen naam uit de top tien zouden kiezen en nu zitten we toch met namen die daar in staan. Hoe staan jullie hier tegenover? Misschien moeders hier die met hetzelfde zaten en wat heb je toen gedaan? We hebben nog even, maar ben toch benieuwd!
De namen uit de top 10 komen nog steeds erg weinig voor. Ik had eens uitgerekend dat slechts 0,8% van alle jongens die geboren worden de nummer 1 jongensnaam krijgt. 99,2% van de jongens heet anders. Iemand anders had berekend dat je iets van 20 schoolklassen doormoet gemiddeld om een bepaalde naam die in de top 10 staat tegen te komen (weet niet meer om welke naam dat ging, volgens mij eentje die rondom de 5e plek stond). Dus als je het zo bekijkt valt het hartstikke mee. Je kind kan best met een naamgenoot in de klas zitten. Maar ik zag een schoollijst van hier in de buurt en daar heetten twee kinderen in één klas Ayrton en bij een andere school kwam in 1 klas 2x Valentino en 2x Destiny voor. Dus dubbele namen kun je altijd hebben, of je je kind nu Sophie noemt of een meer originele naam geeft. Daarnaast lijkt een top 10 naam me ook wel handig. Mijn neefje heet Milan. Niemand hoeft ooit te vragen "hoe?!" of "hoe schrijf je dat?". Iedereen kent de naam. Vaak wel fijn voor het kind in kwestie als de naam met uitspraak en spelling geen moeite oplevert. Dus oftewel, ik zou me niets aantrekken van de top 10 en het gewoon doen. Als Sara hier niet om een bepaalde reden geen mogelijkheid was geweest, was dat mijn nummer 1 voor een meisje. Dat het in de top 10 staat al jarenlang, jammer dan.
Mijn smaak is heel apart, dus ik heb dat niet gehad. Ik heb trouwens weleens bij iemand met dezelfde naam in de klas gezeten, zat ik echt niet mee. Als mijn man en ik het eens zouden zijn over een naam en hij stond in de top10 zou ik daar wel poep aan hebben denk ik. Je kan trouwens ook per provincie kijken, want daar zitten wel verschillen tussen. Weet natuurlijk niet of dat het er beter op maakt, maar misschien is het toch wel leuk. Top 10 kindernamen per provincie | Kindernamen | SVB Je kan ook naar de verdeling van populariteit kijken bij de voornamendatabank Nederlandse Voornamenbank
Ik heb het ook altijd geroepen en uiteindelijk is het toch een top 10 naam geworden. Naam komt hier niet zo heel veel voor al is er enkele weken terug achter ons een meisje geboren die net zo heet als onze dochter en ook nog eens met dezelfde achternaam, dat vond ik toch even jammer . Je zou evt nog kunnen kijken of de namen ook in de regio (via voornamenbank) of in de top 10 van je provincie voorkomt. In onze provincie komt de naam van dl namelijk niet in de top 10 voor. Schijnt meer een randstad naam te zijn. Uiteindelijk zou ik vooral kiezen wat jullie zelf mooi vinden en van de rest niet zoveel aantrekken. Succes met de keuze!
Ik vind dat het ligt aan de naam, al zou ik zelf nooit voor een top 10 naam kiezen. Stel de namen zijn Tess en Zoë, dan zou ik er wel voor gaan. Misschien meerdere kinderen van je dochters leeftijd die zo heten maar veeel minder mensen in het algemeen in nederland die die naam hebben. Zijn de namen Sophie en Anna dan zou ik het absoluut niet doen, want zo heten in heel Nederland enorm veel mensen. Hier wat ik bedoel: Tess - 591 keer in 2014 - 7535 in totaal Zoë - 576 keer in 2014 - 8246 in totaal Sophie - 836 keer in 2014 - 15271 in totaal Anna - 575 keer in 2014 - 136266 in totaal
Als het jullie naam is, dan doen! Anders zit je straks met een naam waarvan je misschien zegt 'we vonden eigenlijk een andere mooier, maar...'
Top 10, so be it. Jullie zijn de ouders. Jullie kiezen waar jullie je goed bij voelen. Dat er in NL nog ouders zijn die zich goed voelen bij die naam is eigenlijk een compliment. Als juf wel vaker 2 kinderen met dezelfde naam in de klas gehad. En de enige keer dat ik dat merkte was toen ik de namenlijst zag. Zodra je een gezicht op de naam kunt plakken heb je toch van ieder kind een ander beeld.
De naam van onze zoon staat (naar wat ik heb gelezen) nu in 2015 op 1 als meest gegeven jongensnaam. Maar eerlijk? Hij is inmiddels 7 en heeft nog nooit een naamgenoot gehad in de klas, voetbal, bij zwemmen of gewoon hier in de wijk. Echt nooit. Wel hoorde ik zijn naam een paar jaar geleden een keer in ballorig en zat er een keertje bij de tegenstander een naamgenoot in het team. Hier op zwangerschapspagina zie ik hem wel redelijk vaak voorbij komen. En mijn zoon heeft wel 2 jongens in de klas met de naam K.ick. Nou die naam hoor ik echt niet vaak, maar hier in onze wijk wonen er dus toevallig al 3. Wij hebben echt nog nooit spijt gehad van zijn naam. Het hoort bij hem en ondanks dat de naam op 1 staat in 2015 merken we dat amper/zelden/nooit. Dus laat je alsjeblieft leiden door je gevoel en niet door een bepaalde rangorde.
Ik zou t gewoon doen als jullie dat een mooie naam vinden! Alleen persoonlijk hou ik meer van originele namen. Er is hier in de buurt een Milan geboren en dan denk ik toch van Goh, Milan, origineel
Gewoon doen. Mijn neefjes en nichtje hebben alle 3 top 10 Namen en hebben geen naamgenootjes in de klas/op het kdv en dan nog, ik heb het nooit vervelend gevonden een naamgenoot tegen te komen
Voor mijzelf is het wel een reden om niet voor een naam te gaan. Sophie vind ik super bijvoorbeeld, maar echt veel te populair.
Ik zou persoonlijk zelf ook liever niet voor een top10 naam gaan. Alleen heb ik altijd gezegd mijn dochter naar mijn moeder te willen vernoemen met de naam Sara. En dat is een echte top 10 naam. Nu hebben we het uiteindelijk toch anders gedaan en krijgt onze dochter Sara als 2e naam en een minder populaire 1e naam. Dat was niet omdat Sara een naam een top10 is, maar meer een gevoelskwestie dat die andere naam als 1e naam beter past. Dus ik zou gewoon je gevoel volgen. Zijn dit de namen voor jouw kindjes, dan gewoon doen.
Gewoon doen hoor! Onze oudste dochter heel Julia. Mijn man heeft dat altijd een hele mooie naam gevonden, al voordat deze in de top 10 stond. We hebben nog wel getwijfeld hoor. M ar nu zo blij met die naam! Past helemaal bij onze Julia. Verder kennen we geen Julia's, dus dat maakte het wel makkelijk. Onze tweede dochter heet Jinte, dat is geen populaire naam. Maar ik zat bij forumgroepje met vrouwen die in dezelfde maand waren uitgerekend. En er werd in onze groep een Yinthe en een Jinthe geboren. Tja dat was wel heel toevallig!
Onze naam staat ook in de top 10, erg bovenaan zelfs. Ken persoonlijk niemand met de naam en wij vinden het gewoon een mooie naam. Dus gewoon lekker doen Zou er eeuwig spijt van hebben als ik een minder leuke naam ga geven omdat die toevallig in de top 10 staat. Mijn vriend heeft ook een naam die erg populair is. Ken ook niemand met die naam.
Onze zoon heeft een naam die zelfs op 1 stond. In de buurt, op de psz, bij vrienden/kennissen horen we de naam zélden. Dus gewoon lekker doen!
Ah thx voor de reacties, jullie laten me wel wat meer relativeren met de naam. Wij hadden eigenlijk niet verwacht dat de namen in de top tien zouden staan omdat We ze zelf hier nooit horen. Die berekening vind ik ook wel grappig nooit bij stil gestaan dat het eigenlijk zo werkt. Heb zelf ook ooit bij twee jongens in de klas gezeten die beide Ibrahim heten, die kans is natuurlijk ook klein. We gaan er nog eens goed voor zitten bedankt voor het meedenken!