Tweede Kamer verkiezingen 22 november

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Madeliefje06, 17 nov 2023.

  1. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.509
    4.811
    113
    Het verbaasde mij een beetje dat er nog geen topic over is. Of mogen er geen politieke topics meer? Ik probeer het toch :)

    Aankomende woensdag mogen we weer. Bij de peilingen komen de VVD, NSC, GL/PvdA en PVV het hoogst uit en ligt het allemaal niet heel ver uit elkaar. Gisteren ook alle vier te zien in het debat op SBS6.

    Weten jullie al wat je gaat stemmen? En zo ja, wil je delen wat? Volg je nu alles op de voet of zit je er niet zo diep in?
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.758
    113
    Ik volg het op de voet, het hele jaar door trouwens en weet al wat ik ga stemmen en ik hoop dat de peilingen er faliekant naast zitten:roflmao:
     
    lorreke en mamameer vinden dit leuk.
  3. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.794
    4.188
    113
    Ik weet wel wat ik absoluut niet ga stemmen maar twijfel nog wat ik wel ga stemmen.
    Ik volg niet alles op de voet. Heb wel naar wat media gekeken, maar vind het lastig, niet overal doet iedereen mee. Sommige partijen vind ik te conservatief, andere te extreem, dus dat maakt het lastig.
     
    Dubbelgeluk en tuc vinden dit leuk.
  4. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.594
    5.881
    113
    Ik stem landelijk meestal PvdA, lokaal GL, dus deze keer heb ik het makkelijk.

    Ik vind klimaat en sociale zekerheden erg belangrijk en de megawinsten van multinationals totaal niet. Ik ben echt een linkspoot wat dat betreft. Niet te veel naar links: ik vind de doelen nobel, maar lastig uitvoerbaar. Daarom zeg ik ook wel dat ik op Groen Realistisch stem.
     
    Bloem2310, bunchy en mamameer vinden dit leuk.
  5. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.957
    7.861
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    In ieder geval geen d66, vvd of omtzigt. Maargoed zal vast weer VVD worden. Snap gewoon niet dat de vvd na zoveel jaar waarin het totale land verkloot is, al die mensen die klagen, al die belastingverhogingen, al die valse beloftes, die slechte debatten van Yesilgoz waarin geen onderbouwende uitleg gegeven wordt , gewoon weer bovenaan staat in de peilingen. Ik snap het gewoon oprecht niet.

    En dan straks allemaal weer lopen klagen.
     
    Kleintjuh85, Mindy26, Zara75 en 11 anderen vinden dit leuk.
  6. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.193
    6.729
    113
    Ik vind het dit jaar extra lastig omdat ik niet echt 1 partij eruit vind springen. Klimaat is belangrijk maar ook bestaanszekerheid. Ik weet niet hoe die twee echt goed gerealiseerd kunnen worden. Dit kost enorm veel geld namelijk.

    Ik vind een te rechts en te links kabinet helemaal niks. Dus misschien moet ik een partij kiezen die beide voorkomt ( dat is volgens mij GL-PVDA of D66)

    Ik vind dat geloof en staat gescheiden moeten zijn en zal dus nooit op een christelijke partij stemmen.
     
    vlinderCN, Marlena, Saartje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.794
    4.188
    113
    Je hele stukje had ik kunnen typen. Dit klopt ook zo voor mezelf. Ik heb dus ook echt geen idee welke partij deze zaken voor mij zouden kunnen gaan proberen te verbeteren.
    Met de stemwijzer enzo kom ik in de VOLT en D66 hoek uit. Maar ik zou graag iets linkser dan het midden willen, dan kom je richting gl/pvda, maar dat voelt ook net niet. Dus ik zweef nog even!

    oja en voor mij klopt het ook om staat en religie absoluut te scheiden;)
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  8. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.895
    2.299
    113
    Ik weet t echt niet. Heb een aantal diverse stemwijzers gedaan en elke keer komt er iets totaal verschillende uit. Geen idee dus nog
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.594
    5.881
    113
    Een kijken of ik het nog kan vinden, maar ik ben een overzicht tegengekomen van de doorberekening. De plannen van links blijken onder de streep minder geld te kosten dan plannen van rechts. Investeren in zorg levert elders weer heel veel op. En je kunt het geld ook halen elders dan bij de gewone burger zeg maar.
     
    KleineLai en bosi333 vinden dit leuk.
  10. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.729
    27.341
    113
    Vrouw
    Ik mis bij de meeste partijen een echte lange termijn visie.

    Bijvoorbeeld over klimaat. De meeste linkse partijen hebben daar wel goede ideeën over. Maar geen concreet plan wat te doen met onze dijken /deltawerken ed bij de verwachte zeespiegelstijging van meerdere meters (realistisch tegen het einde van deze eeuw, en gezien de impact is heg wel noodzaak daar nu plannen voor te maken)

    Maar ook bestaanszekerheid zorg en onderwijs zijn voor mij belangrijke thema's

    Volgens verschillende kieswijzers zit ik dichtbij pvdd, gl/PvdA en volt.
    Zelf neig ik het meest naar gl/PvdA met een GL-voorkeursstem. Maar weet nog niet zeker naar wie die stem gaat.
     
    Saartje33 en bosi333 vinden dit leuk.
  11. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.957
    7.861
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Mensen maken vaak gebruik van de stemwijzers, maar je moet gewoon als kiezer de verkiezingsprogrammas door gaan lezen, ingestuurde moties doorlezen en debatten volgen . Pas dan krijg je een reëel beeld. Tinmermans van gl/pvda en Jetten can de D66 is gewoon een drama voor nederland. Lees de verkiezingsprogrammas en ga niet af op stemwijzers. Bij mij komt er bij een stemwijzer een partij uit waar ik het echt totaal niet mee eens ben als ik het programma lees. Onbegrijpelijk.
     
    mamabri en lorreke vinden dit leuk.
  12. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.594
    5.881
    113
    Je moet ergens beginnen en dan zijn stemwijzers an sich prima. Je moet wel weten hoe je ze moet interpreteren. Het is fijn voor een grove indruk en erna lees ik de standpunten van de top zoveel per stelling. Dan krijg je al veel meer een bepaald gevoel. Ik lees dan ook nog de samenvatting van het programma van mijn top 2 en dan kom ik er wel uit hoor.

    Ik weet wat de belangrijkste speerpunten per partij zijn en daar voel ik me wel of niet door aangetrokken. Je hoeft het niet met elk punt eens te zijn.

    We weten ook dat met de onderhandelingen niet alles waargemaakt kan worden. Maar ik vind het wel belangrijk dat partijen geen concessie doen bij enkele van hun speerpunten. Je mag bijv wel verwachten van een GroenLinks dat ze zich hard blijven maken voor het klimaat.
     
  13. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.856
    6.538
    113
    precies dit idd. Ik weet op wie ik zeker niet ga stemmen, maar daar houdt het verder ook wel bij op. Heel moeilijk vind ik het deze keer.
     
  14. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.783
    7.614
    113
    Helemaal mee eens, in het verleden ook die ervaring na het invullen van stemwijzers.
    Dus die gebruik ik niet meer.

    En wat je schrijft: Tinmermans van gl/pvda en Jetten can de D66 is gewoon een drama voor nederland.

    Zó mee eens, ik ben echt bang voor de toekomst als die mensen aan de macht komen.
     
    mamabri, Clairemin, lorreke en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.729
    27.341
    113
    Vrouw
    Zo doe ik het ook.
    De uitslagen waren niet heel verrassend bij mij.
    Die van de Volkskrant (of andere krant weet niet zeker) was gebaseerd op stemgedrag in de kamer in de afgelopen periode. Niet op standpunten uut hun programma's. Dat vond ik ook wel ern interessante.
    En ook daar kwam ik dichtbij PVDD en GL.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  16. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.729
    27.341
    113
    Vrouw
    Kan je dat onderbouwen waarom je dat vind?
    Ook vraag aan @Devilschase
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  17. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.298
    5.229
    113
    Ik weet inderdaad waarop ik ga stemmen, ik stem al heel veel jaren op Groen Links en dat komt bij mij ook altijd uit de stemwijzers, dit jaar ook weer. Dus dat is makkelijk. Dan kijk ik meestal ook nog op wie, meestal kies ik een vrouw, ik was eigenlijk van plan om weer op Lisa Westerveld te stemmen omdat die jeugdzorg in haar portefeuille heeft en ik dat belangrijk vind, maar ik kwam lager op de lijst iemand tegen die ik ken (verwaterde vriendschap, zoals dat gaat na de studententijd), dus waarschijnlijk ga ik op haar stemmen, met voorkeursstemmen heeft zij misschien de kans om wel in de kamer te komen, Lisa Westerveld komt dat deze keer sowieso, ik geloof dat ze op nummer 4 staat. Ik vind het bij nader inzien sowieso een goed idee om op iemand die er net buiten valt en dan van Groen Links met voorkeursstemmen erin te krijgen, want van mij had dat samengaan met PvdA niet perse gehoeven (ik heb wel 1x in het verleden een uitstapje naar PvdA gemaakt trouwens ;)).
     
    Nataly1972, TotalBella en Mamafiets vinden dit leuk.
  18. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.822
    9.893
    113
    #18 MadeInUSA, 17 nov 2023
    Laatst bewerkt: 17 nov 2023
    De fusie van PvdA/GL heeft mijn gebruikelijke gezweef voortijdig beëindigd, het is makkelijk deze keer. Ik overweeg nog weleens een sympathie-stem op een kleine linkse partij, maar dat komt er afgezien van volgens mij ooit eens Agnes Kant eigenlijk niet van.

    Gisteren werd de optie van coalitie VVD-NSC-BBB-PVV benoemd. Als het zover komt, ga ik serieus overwegen te emigreren.

    Hoezeer ik ook sympathie heb voor clubjes als VOLT en PvdD (en eerder Sylvana, Bij1 zonder haar is niet veel meer ben ik bang), de linkse strategische stem is nu harder nodig dan ooit. Dus ik hoop dat iedereen die staat voor sociaal en eerlijk, meehelpt om Timmermans in het torentje te krijgen. Yesilgoz of God verhoede, Wilders, dan gaat Nederland echt heel naargeestig worden. Omtzigt is in het begin teveel gespaard, nu hij zijn kaarten laat zien is hij toch ook gewoon rechts. De sympathiekste op rechts, maar geen premiersmateriaal, en ook geen mystery guest uit een doosje dan please.
     
    Elsss, tuc, Achterkantvandemaan en 6 anderen vinden dit leuk.
  19. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.783
    7.614
    113
    PvdA/gl, ik vind een samenvoeging sowieso een heel slecht idee, ze hebben nooit helemaal op één lijn gezeten, dat vind ik al gevaarlijk, dit is puur om maar zo groot mogelijk te worden als partij, waarbij Gl dan eeeeiiiiindeijk een keer kans maakt op regeringsdeelname, foute motieven wat mij betreft.
    Timmermans vind ik een politicus die dingen doordrukt, nou daar hebben we met Rutte al 4 kabinetten genoeg van gehad. Persoonlijk vind ik hem een gluiperd, maar oke, dat mag niet meetellen :roflmao:
    En ook de plannen voor erfbelasting (niet heel recent meer naar gekeken, dus als het gewijzigd is, excuus) van PvdA/gl, lijkt voor iedereen ver van de bedshow, maar waarom moet de overheid nog meer geld innen als nu over zuurverdiend geld/vermogen waar al meerdere keren belasting over is betaald. Helemaal bij partners en kinderen.

    D66 is wat mij betreft een draaikont als partij, ze zouden het allemaal wel even veranderen :rolleyes: dat hebben we gemerkt ... NOT
    Jetten = D66, zie hierboven + = klimaatdrammer
     
    Madelie en lorreke vinden dit leuk.
  20. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.988
    21.637
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik mis het dus heel erg om te kunnen sparren over dit met iemand. In mijn directe omgeving stemmen ze niet, of alleen dmv kieswijzers. Ik heb het juist nodig om met mensen te sparren over bepaalde zaken. De verkiezingsdebatten zou ik moeten kijken, maar dat doe ik dus nooit, beetje stom, maar kijk liever wat leuks of lees een boek als ik eens zit 's avonds. En bij kieswijzers komt er bij mij hooguit voor 57 % iemand uit, heel veel 50%, dus daar heb ik ook niks aan.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina