Tweede Kamer verkiezingen 22 november

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Madeliefje06, 17 nov 2023.

  1. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.824
    21.426
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja ik ben het met je eens hoor. Maar goed, hier op de praktijk doen we dat dus zeker wel.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  2. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.439
    8.935
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Betere arbeidsvoorwaarden zou hier zeker wel helpen, want personeel is niet te krijgen. Wij modderen al jaren aan met te weinig personeel.
     
    citroenrasp en Liekje81 vinden dit leuk.
  3. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.518
    5.809
    113
    Wat voor betere arbeidsvoorwaarden? Zelf denk ik dat een positiever imago meer mensen de zorg in zal trekken.
     
  4. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.586
    5.316
    113
    Vrouw
    Ik denk er al jaren aan om me om te laten scholen tot dokters of apothekersassistent maar wat mij tegen houdt zijn de mensen die tegenwoordig direct zo boos doen. Ik merk dat in de winkel/horeca al, en daar komen mensen nog voor hun “plezier” en dan doen ze al zo
     
  5. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.439
    8.935
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ook, maar zeker ook meer salaris, want dat is ook een reden dat mensen weer weggaan. En wat @Saartje33 ook zegt, dat speelt ook zeker mee.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  6. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.295
    26.675
    113
    Vrouw
    Dat was de vraag niet. De vraag was hoe de boeken in de bieb terecht komen. En waar schrijvers van leven als ze hun boeken niet verkocht krijgen.

    Duurdere boeken = minder nieuwe boeken = minder interessant aanbod in de bieb.
     
  7. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.295
    26.675
    113
    Vrouw
    Betere arbeidsvoorwaarden en salaris helpt om meer mensen in de zorg te laten werken en daar houden = minder druk

    Innovaties waarmee mensen zichzelf kunnen helpen = minder mensen nodig = minder druk. Voorbeeld: hulpmiddel waarmee iemand zelf de ogen kan druppelen. Dan hoeft daar niemand voor te komen. Of hulpmiddel waardoor minder thuiszorg nodig is op wat voor vlak dan ook. = minder druk. Dat soort hulpmiddelen hebben we veel meer nodig. Verlaagt ook de druk op mantelzorgers.

    Als jij iets concreets weet waardoor je de administratieve druk kunt verlagen, waarbij wel de dossiers in orde blijven, dan mag je het zeggen. Maar daar zijn vast ook oplossingen voor te bedenken.

    Dat zijn toch dingen die kunnen helpen. De vergrijzing ga je niet tegen. Dus moet je zorgen dat je voldoende mensen en middelen hebt om die groep te gaan opvangen. Daar zie ik nu onvoldoende plannen voor helaas.

    Ik lees nu alleen maar problemen en beren op de weg. Die zijn er. Daar mogen we over klagen. Maar wat we nodig hebben is goede ideeën en oplossingen. En een kabinet wat die oplossingen ook wil financieren.
     
    Maslov vindt dit leuk.
  8. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.295
    26.675
    113
    Vrouw
    En dat is een maatschappelijk probleem wat je e ht overal weer terug ziet. Daar is echt een cultuuromslag nodig. Meer oog voor elkaar. Meer betrokkenheid bij een vreemde. Sociale cohesie.

    Maar hoe je dat voor elkaar gaat krijgen?

    Niet met asociaal beleid en populistisch geschreeuw in elk geval.
     
    Maslov, citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.
  9. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.929
    3.499
    113
    Ik weet niet wat aftrekbaar betekent :oops: Ik heb alleen gelezen dat boeken duurder worden. Als dat voor bibliotheken niet zo is dan is dat goed nieuws :)
     
  10. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.648
    19.632
    113
    En met een extreemrechtse regering die vooral mensen tegen elkaar opzet zal dat helaas niet veel beter worden...
     
  11. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.616
    10.872
    113
    Toen ik nog in de jeugdzorg werkte heb ik al zo vaak gezegd… geef me een app of inspreekapparaat wat dan meteen alles in ons systeem zet uitgetypt en al. Dan kan ik onder het terugrijden van de afspraak met de auto het inspreken en dan staat het meteen in het systeem. Win win.
    En zo is er vast van alles te bedenken.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  12. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.295
    26.675
    113
    Vrouw
    Precies. Dat soort innovaties. Er kan zoveel. Zet bij elk goed idee vanuit een werkveld een klein pilot team erop om het uit te werken. En als het dan werkt uitbreiden naar bredere toepassing ervan.
     
    Syane vindt dit leuk.
  13. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.439
    8.935
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dat inderdaad. Meer nadruk op gemeenschappen ipv dit individualistische akkoord.
     
    Mamafiets, Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  14. Taiga

    Taiga Fanatiek lid

    28 apr 2019
    1.342
    2.056
    113
    Een bibliotheek kan de btw aftrekken ja. Maar de boeken worden bij een ander bedrijf besteld, nbdbiblion. Ik denk niet dat zij de btw kunnen aftrekken dus ik ben wel benieuwd in hoe zij die prijs gaan doorberekenen naar bibliotheken.

    Maar heel veel ouders gaan niet naar de bibliotheek, helaas. En die kinderen zijn toch aangewezen op de boeken die scholen zelf aanschaffen. Ik weet niet of zij die btw kunnen aftrekken, maar zo niet, dan is dat echt ontzettend jammer
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  15. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.824
    21.426
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik ben bang dat die voldoende mensen er gewoon niet zijn. De mensen die nu tegen hun pensioen lopen zijn er heel veel, en er komen er gewoon minder voor terug. Ben het wel met je eens dat betere arbeidsvoorwaarden kan helpen, zoals meer met roosters werken. Sommigen willen juist wel weekenden en avonden, anderen misschien weer niet, omdat je geen opvang kan regelen. Daarbij denk ik dat er voor mannen ook nog wel wat weggelegd is in flexibeler kunnen werken, of minder kunnen werken. Maar dat is voor veel 'niet mogelijk' of ze willen het gewoon niet. Zo hou je wel in stand dat vrouwen minder kunnen werken.
    De administratieve druk verlagen zijn plannen genoeg voor geweest, helaas hebben zorgverzekeraars teveel eisen...
    Innovaties zouden natuurlijk top zijn!
    Ik ben het met je eens dat het allemaal negatief over komt. En ik hoop ook dat er een kabinet komt wat aan al die punten wil werken, want anders gaan we er echt niet komen. En wordt het alleen maar erger komende jaren.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  16. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.518
    5.809
    113
    Of kijken of en hoe mensen in de zorg meer uren gaan werken. Het zijn veelal kleinere contracten, om allerlei redenen. Misschien goed om na te gaan of er voorwaarden te creeren zijn om meer te gaan werken, bijv voorrang op kinderopvang of gedeeltelijke kwijtschelding studieschulden. Geen idee of het haalbaar is, maar m.i. wel de moeite waard om te onderzoeken.
     
    Liekje81 en Syane vinden dit leuk.
  17. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.586
    5.316
    113
    Vrouw
    Vreemde is, toen ik in de zorg werkte kon ik alleen maar kleine contracten krijgen. Heb nooit begrepen waarom.
     
    Maslov en Syane vinden dit leuk.
  18. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.824
    21.426
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ben het daar wel mee eens, maar denk dat dat niet altijd werkt. Meestal zijn partners best tevreden met hoe ze het geregeld hebben, man fulltime en vrouw parttime. Dat zie je hier op het forum ook. Ikzelf ben meer van het allebei 4 dagen principe. Maar veel hebben daar geen behoefte aan of het kan zgn niet wegens de werkzaamheden van de man. Daar zijn bedrijven ook nogal ouderwets in.
     
    Elsss vindt dit leuk.
  19. Trirani

    Trirani Fanatiek lid

    6 aug 2013
    1.266
    1.098
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Dit lijkt me volstrekt terecht. Waarschijnlijk gaat dit na 6 juni gebeuren. Een vvd stem is 6 juni geen liberale Europese stem meer.

    https://www.bnr.nl/nieuws/nieuws-politiek/10547490/fractieleider-renew-wil-vvd-uit-europese-partij-zetten-om-samenwerking-met-pvv

    Fractieleider van de Europese partij Renew, Valérie Hayer, wil de VVD uit de fractie zetten vanwege de landelijke samenwerking met de PVV. Volgens Hayer is het ‘onbegrijpelijk’ om bondgenoten te blijven met de VVD omdat de partij ‘onze waarden niet respecteert door deze alliantie te sluiten’, zegt Hayer tegenover een Frans medium.

    'De PVV is het tegendeel van wat wij verdedigen op het gebied van waarden, de rechtsstaat, de economie, het klimaat en natuurlijk Europa.'
     
    Maslov vindt dit leuk.
  20. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.302
    2.920
    113

    Bij ons wordt er gezegd bij uitval is 20 uur makkelijker op te lossen dan 40 uur.

    Verder is het ook niet leuk om in de zorg, onderwijs, politie, openbaar vervoer etc. te werken vanwege de mentaliteitsproblemen in de maatschappij. Hoe zij behandeld en bejegend worden. Lijkt wel of mensen geen ontzag en fatsoensnormen meer hebben
     
    Saartje33 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina