Tweede Kamer verkiezingen 22 november

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Madeliefje06, 17 nov 2023.

  1. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.518
    5.809
    113
    De overheid zelf ook hoor. Kijk maar eens naar rekenvoorbeelden. Nooit zie je de 4/4 constructie.

    Heel eerlijk, ik vind niet dat het gezinsinkomen aangevuld moet worden met allerlei toeslagen als één partner minder dan 24 uur werkt. Ik ken verschillende mensen die in de thuiszorg en verpleging werken, maar allemaal onder de 24 uur. 24 uur zou je toch wel als minimum mogen verwachten? En misschien dat een andere financiele stimulans ervoor kan zorgen dat 24 uur bijv 28 uur wordt.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  2. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.586
    5.316
    113
    Vrouw
    Maar dan moet je dus wel een 28 uurs contract kunnen krijgen van die werkgever. Ik heb ooit een werkgever gehad waarbij ik Max 15 uur kon krijgen, net als de rest. Was toen net in een periode waarin het lastig was werk te krijgen, dus heb dat toen wel aangenomen, want moest iets… maar toen de economie aantrok ben ik weer op zoek gegaan naar een andere baan
     
    citroenrasp en Syane vinden dit leuk.
  3. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.294
    26.673
    113
    Vrouw
    Omdat boeken niet direct in de bieb komen.
    Vooral bij minder bekende schrijvers heb je eerst een kleine oplage. Verkoopt dat goed, dan wordt er meer gedrukt.
    Verkoopt het niet, dan stopt het daar.

    Hoe duurder de boeken, hoe kleiner de kans dat er een grotere oplage wordt gemaakt en het uiteindelijk in de bibliotheken terecht komt.

    Verschraling dus van het aanbod.
    Ook in de winkel.

    Denk ook niet dat ik graag een boekwinkel zou zijn die het moet hebben van particuliere verkoop.
     
    Zoe123, Saartje33 en evaleana vinden dit leuk.
  4. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.294
    26.673
    113
    Vrouw
    Zeker.
    Je moet alleen opletten, want het is geen officieel beroep. Iedere idioot kan zichzelf zo gaan noemen en mensen hun google-wijsheid adviseren.

    Dan beter fysiofitness denk ik.
     
    Zoe123 en Saartje33 vinden dit leuk.
  5. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.294
    26.673
    113
    Vrouw
    Je betaalt belasting over je bruto inkomen.
    Wanneer bepaalde kosten die je maakt aftrekbaar zijn, dan mag je die aftrekker van je inkomen en over het restant betaal je dan belasting.

    Bijv: ik verdien 3000 bruto
    Ik heb een aftrekpost van 500 euro.
    Dan betaal ik dus belasting over 2500 euro ipv over 3000.
     
  6. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.822
    21.421
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Zoe123, Saartje33 en Syane vinden dit leuk.
  7. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.518
    5.809
    113
    Een tijdje geleden hoorde ik al over Aziatische verpleegkundigen die een spoedcursus Nederlands krijgen. Maar ja, iets met grenzen die dicht gehouden gaan worden he.

    @Mamafiets, ik bedoelde meer iemand die meekijkt hoe een persoon aan meer beweging zou kunnen komen door naar een weekschema te kijken. Bijv tussendoorboodschappen op de fiets, elke middag een ommetje, iemand die zo'n persoon helpt dat in te zien.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  8. Mammavan5

    Mammavan5 Fanatiek lid

    15 dec 2021
    1.917
    2.440
    113
    Vrouw
    #2608 Mammavan5, 21 mei 2024
    Laatst bewerkt: 21 mei 2024
    Dan had ik je verkeerd begrepen dacht dat je het over de SEH had.
    Over huisartsenzorg ben ik met je eens heb heel goed contact met de assistentes en echt moet helaas vaak bij de huisarts zijn maar hoor en zie helaas hoe ze soms patienten aan de balie krijgt of aan de telefoon die dingen eisen of dwingen dat ik echt serieus met mijn oren sta te klapperen van verbaasdheid.
    En dan heb ik het niet over levensbedreigende zaken of echt echt ziek maar gewoon dingen die je ook zelf kunt oplossen of bij de drogist/apotheek iets voor kan halen of iets waar je voor moet uitzieken.
    En toch vind ik het dat de afgelopen jaren de zorg enorm achteruit is gegaan en er veel word gekort.
    Hoe het opgelost kan worden weet ik niet helaas.
    Verpleegkundige en artsen lopen letterlijk op hun tandvlees door de druk omdat ze het werk van 3 man moeten doen.
    Alle respect en lof naar verpleegkundig personeel toe.
    Als je eenmaal vaak in het ziekenhuis komt zie je ook die kant en heb ik daar zeker ook meer begrip voor.
    Als mijn dochter voor de zoveelste keer word opgenomen druk ik het knopje voor de verpleging in pas als er echt medisch moet worden gedaan anders ga ik ze niet onnodig oppiepen maar er zijn er ook bij die om de haverklap dat knopje indrukken die denken dat de verpleegkundige dan ook een slaafje is .
    Haal een koffie voor mij aub doe dit doe dat.
    Genoeg verhalen gehoord en gezien.

    Betreft fotos maken worden hier toch echt niet gedaan druk of niet druk rontgen is dicht na 5 uur op de SEH dus je moet wachten met een eventuele breuk tot de volgende dag.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  9. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.438
    8.934
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wij hadden pas een vacature voor een paramedicus. Enige twee reacties kwamen uit India en Zuid Afrika, zonder werk of verblijfvergunning of kennis van de Nederlandse taal. Bizar toch.
     
  10. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.929
    3.499
    113
    Oké. Ingewikkeld. En btw is dan iets waar sommigen wel en anderen niet belasting over moeten betalen? Ik dacht eigenlijk dat btw de belasting wás. Of ze moeten het eerst betalen en kunnen het daarna weer terug krijgen zeker.

    Ja dat is mij ook wel eens opgevallen. Ik vind dat wel gek want volgens mij werken heel veel mensen beide 32 uur. Op mijn werk is 32 uur ook wel de standaard eigenlijk.

    Echt suf dat dat in de zorg vaak niet gaat, dat schiet dan natuurlijk ook niet op, dat het niet eens mogelijk is als je dat wel wil. Al met al zullen we toch moeten gaan accepteren dat de welvaart in Nederland minder wordt. Maar dat zorgt natuurlijk wel voor veel frustratie en stress bij mensen.
     
  11. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.650
    7.471
    113
    Als de bibliotheek belastingplichtig is voor de omzetbelasting (ook wel BTW genoemd), dan moet er over de inkomsten van de bibliotheek BTW afgedragen worden aan de Belastingdienst.

    De BTW die de bibliotheek betaalt bij inkoop van boeken, maar ook op alle andere kosten, kun je aftrekken van de af te dragen BTW.

    Bijvoorbeeld over het 1e kwartaal waren de inkomsten € 10.000, dan moet daar 21% BTW, oftewel € 2.100 over afgedragen worden.

    Er zijn echter ook kosten gemaakt en stel de BTW over die kosten (9% of 21% dat maakt niet uit) bedragen € 1.400.

    Dan heb je:
    Af te dragen € 2.100
    Te vorderen € 1.400

    Blijft over € 700 BTW te betalen aan de Belastingdienst.

    Alle diensten/producten worden dus exclusief BTW berekend. In principe maakt het BTW tarief dan niet uit.

    Disclaimer: ik heb geen idee of bibliotheken ook belastingplichtig zijn voor de omzetbelasting, maar bovenstaande voorbeeld is even ter verduidelijking :oops:
     
  12. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.221
    5.443
    113
    Aah dankjewel, ik ben sowieso tegen btw-verhoging op boeken, maar zag niet helemaal hoe de bibliotheek in dit cirkeltje waar invloed op zou zijn zat, dus heel helder nu!
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  13. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.929
    3.499
    113
    Je bent me helemaal kwijt, maar doe verder geen moeite want ik denk niet dat iemand me dit ooit echt uitgelegd krijgt.
    Gelukkig stond in het akkoord ook dat de overheid wat milder gaat worden voor mensen die niks snappen van belastingen en zo, toch? :|
     
    femkes en Mamafiets vinden dit leuk.
  14. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.650
    7.471
    113
    :roflmao::roflmao::roflmao:
     
  15. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.294
    26.673
    113
    Vrouw
    Overheden, bedrijven, maar vooral ook in de hoofden van mensen. Vaak niet eens bewust.

    En het blijft een opvallend feit dat in NL sterk achterblijft hiermee tov andere westerse landen. Vrouwen werken vaker in deeltijd, worden minder betaald voor hetzelfde werk en hebben minder vaak hogere functies.
    Kan je allerlei excuses voor verzinnen. En iedereen moet zijn eigen afweging maken natuurlijk. Maar het blijft opvallend dat Nederlandse vrouwen hierin afwijken van de rest van Europa.
     
    femkes vindt dit leuk.
  16. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.822
    21.421
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    In mijn omgeving echt weinig mensen met beide 32 uur. Vooral 40 om 24. Ik krijg vaak zat commentaar van medemoeders dat ik zoveel werk. 34 uur welteverstaan. Ik kaats de baal altijd terug, waarom hun partner wel zoveel en dat normaal is, en ik met mn 34 uur heel veel.
     
    femkes, Zoe123, citroenrasp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.929
    3.499
    113
    Ja ik vergelijk natuurlijk vooral met m'n collega's en die werken allemaal 28 of 32 uur ;)
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  18. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.646
    19.628
    113
    Niet eens alleen westerse landen.
    Tja, Nederland is vaak gewoon een geval apart. :o:
     
    femkes en Mamafiets vinden dit leuk.
  19. jessiejz

    jessiejz Actief lid

    19 apr 2013
    293
    69
    28
    Vrouw
    verzorgende ig
    Gelderland
    Ik ben zo iemand die werkt in de zorg aan bed. En ja ik werk 24uur. Heel bewust en wil niet meer uren vast op papier hebben.
    Nu kan ik nog nee zeggen als het teveel word, meer weken kan altijd.
    De zorg word steeds zwaarder, drukker, administratieve rompslomp. Je doet op dit moment hetzelfde werk met veel minder personeel en ondanks alle zorgtechnologieen kom je in een dienst niet meer rond. Tevens worden veelal cliënten en naasten steeds meer veeleisend en cliënten die binnen komen steeds zwaarden qua problematiek. En vergis je niet wat een zware wissel het onregelmatig werken met je doet. In mijn geval werk ik alle diensten.
    Daarbij, puzzel de opvang maar eens rond met constant andere werkdagen en uren.
    En nee, wij hebben totaal geen recht op wat voor toeslagen op een heel klein beetje kot.
     
    Zoe123, Saartje33 en rijo vinden dit leuk.
  20. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.690
    7.455
    113
    Logisch dat je het niet snapt, want je stelt een vraag over de btw, maar krijgt antwoord over de inkomstenbelasting. Die uitleg mag je vergeten want dat is alleen maar verwarrend. De uitleg van @Felice is een goeie uitleg over de btw.
     

Deel Deze Pagina