Tweede Kamer verkiezingen 22 november

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Madeliefje06, 17 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.938
    5.970
    113
    Vrouw
    Niet?
    Zie je het verschil?
    Wij hebben meer gemeen met een immigrant dan met een miljardair. Er zijn op dit moment een aantal enorm rijke mensen (dus niet “gewone” mensen met 200.000€ op hun spaarrekening) de kloof wordt steeds groter, problemen stapelen zich op en de mensen met het minste geld, de minste middelen krijgen overal de schuld van

Chayammy, YaelStone, Ysabella en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.185
    3.823
    113
    Ik ben het heel vaak niet met jou eens maar hiermee dus wel voor 100%:thumup:

mamabri en Saartje33 vinden dit leuk.
  3. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.901
    5.156
    113
    En vaak is dat dan alsnog een hypotheek die je betaalt, alleen heeft de verhuurder die hypotheek afgesloten. Zo scheef allemaal.

Ik hoop ook echt dat er iets aan de woningmarkt gaat veranderen. Maar dan zullen er toch echt meer huizen moeten komen met bijna 400.000 tekorten. En hoe ga je dat zo snel regelen…

nizzie86, citroenrasp, Mammavan5 en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.101
    2.673
    113
    Vrouw
    Het probleem zit hem idd in de bizar hoge huurprijzen.
    Soms blijven ouderen ook zitten in hun eengezinswoning terwijl ze hun met 2 personen of soms 1 zijn.
    In zo een woning kan een gezin met kinderen wonen die ergens vast zitten in een 2 kamer appartement vanwege woning te kort.
    Aan de andere kant begrijp ik die oudere mensen wel want als ze zouden verhuizen word de huur zowat dubbel zoveel als wat ze nu betalen .
    De huurprijzen zijn absurd hoog gestegen maar ook de koopwoningen .
    Dezelfde woning was 10 jaar geleden 225.000 nu mag je blij zijn als je hem krijgt voor 350.000
    Particuliere verhuurders vragen torenhoge prijzen omdat ze weten dat mensen uit wanhoop vaak toch de woning overhuren.
    En dan is de onderhoud vaak om te huilen.
    Het is gewoon 1 ellende op de woningmarkt.
    Wij stonden 4 jaar geleden ingeschreven voor een woning.
    Als je 1 woning had gevonden dan waren er soms tot 850 geintereseerde voor jou.
    Dat was gewoon zoeken naar een speld in een hooiberg.

5. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.296
    4.299
    113
    Vrouw
    Wij kennen een oudere heer die met pensioen is. Hij heeft een koopwoning waar hij pm nu 50 euro hypotheek aan betaald. Hij heeft er een groot stuk grond bij met dieren etc. Hij wil echt niet verhuizen want dan moet hij weer veeeel meer betalen natuurlijk.
    Dus dan snap ik zeker wel dat dan die ouderen blijven zitten waar ze zitten.

6. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.101
    2.673
    113
    Vrouw
    Dat had ik ook aangegeven dat ik die mensen begrijp.
    Een AOW is geen vetpot.

mamabri vindt dit leuk.
  7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.601
    31.081
    113
    Vrouw
    En behalve financieel is het vaak ook het vertrouwde huis en buurt waar ze al zoveel jaren wonen.

Mijn moeder woont ook nog in het huis waar zij is opgegroeid. Maar zou ze verhuizen naar een kleinere woning/appartement dan zou ze ineens uit haar vertrouwde buurtje weg zijn.
    En die buurt is in haar geval heel belangrijk. Geeft ons ook een veilig gevoel dat ze altijd op meerdere buurtgenoten kan terugvallen als er iets is. (Wonen zelf ver weg).
    Als overburen zien dat de gordijnen om 12 uur nog dicht zijn gaan ze een kijkje nemen.

Sociale contacten spelen ook een rol, hoewel ze nog mobiel genoeg is om op en neer te fietsen. Maar dat doe je minder snel dan even naar de buurvrouw lopen.

En dan is er nog het feit dat ze ook graag ruimte hebben voor de (klein) kinderen om te logeren.

Toch denk ik dat woon-zorg groepen wel kunnen helpen de doorstroming te bevorderen.
    In de regio waar mijn moeder woont is een heel complex van appartementen en kleinere woningen met daarbij een zorgcentrum, gericht op ouderenzorg, een verzorgingshuis en klein winkelcentrum voor dagelijkse boodschappen met wat extra winkels.

Ze heeft toen wel overwogen zich in te schrijven, maar voelde zich nog te jong. En is te verknocht aan haar buurtje.

Nellie4, Dubbelgeluk, nizzie86 en 10 anderen vinden dit leuk.
  8. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.296
    4.299
    113
    Vrouw
    Dat begrijp ik ook. Mijn schoonvader woont al 50 jaar in zijn huurhuis, en ook al gaan ik of mijn man elke dag langs, de buren kijken ook mee. Als het 35 graden is zet hij zijn voordeur open en de buurvrouw loopt dan rustig een paar keer pd binnen hoe het met hem gaat. Heel fijn die sociale controle.

NiVa0230, nizzie86, Mamafiets en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.395
    5.302
    113
    Maar dit is toch onlogisch wat je schrijft. Hij heeft nu een groot koophuis wat zo goed als afbetaald is, dan kan hij daar makkelijk iets kleiners voor terug kopen en geld over houden.
    Mijn schoonmoeder heeft geen vetpot, maar het huis was wel afbetaald. Een paar jaar nadat mijn schoonvader is overleden, heeft ze het huis verkocht en een appartement gekocht. Hypotheekvrij -> hypotheekvrij.

Hiermee wil ik niet zeggen dat ik het niet snap dat oudere mensen blijven zitten trouwens, in de buurt waar ik woon, wonen heel veel oude mensen (in vrijstaande villa’s), het is vooral het vertrouwde en sociale en in ons geval ook de mooie locatie, die maakt dat mensen blijven zitten.
    De redenatie dat het financieel niet uit kan, klopt alleen niet (in de meeste gevallen dan he, kijk als een huis superslecht onderhouden is en daarmee minder waard is dan een gemiddeld appartement, dan is het natuurlijk een ander verhaal).

Vulpen en mamabri vinden dit leuk.
  10. RE080219

RE080219 Fanatiek lid

10 dec 2018
    2.522
    4.780
    113
    Zonder me te mengen in de discussie:

Eens of niet eens, een perspectief dat niet onbelicht kan blijven.

11. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.913
    6.542
    113
    Hier een normaal rijtjeshuis, kunnen we wel €500.000,- voor krijgen. Appartementen in deze zelfde wijk zijn mínstens zo duur, maar een stuk kleiner (€480.000,- voor 80m2 en dan heb je er nog maandelijks servicekosten bij a €300,-). Voor €400.000,- zit je een paar wijken verder in een oude flat. Ik begrijp wel waarom ouderen dan liever in hun fijne, maar grote huis blijven wonen.

lindajl, Fruity90, mamabri en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.101
    2.673
    113
    Vrouw
    #1972 Mammavan5, 26 nov 2023
    Laatst bewerkt: 26 nov 2023
    Maar iemand die de islam de rug heeft toegekeert en geen moslima wil zijn mag ze allemaal zelf weten voor de duidelijkheid.
    Maar ga dan geen praatjes houden over hoe je denkt wat moslims willen en denken en pvv etc.
    Ze kan het dan gewoon weg niet begrijpen al kan ze praten wat ze wil als ze zelf zo tegen de islam
    is .
    Je kan ook prima met een hoofddoek en abaya geintegreerd zijn.
    Kledingstijl zegt niets mijn hoofddoek zal mij niet tegenhouden om goed om te gaan met mensen of "normaal" te gedragen hier in Nederland noch mijn Abaya.
    Ken genoeg vriendinnen die werken met abaya en hoofddoek niets mis mee hun werkzaamheden zijn niet minder als een blonde meid met blauwe ogen .
    Dit heeft heel simpel te maken met normen en waarden die men hoort te hebben ongeacht geloof of afkomst.
    Het is zowat hetzelfde als dat Wilders tegen een imam gaat zeggen hoe hij het gebed moet lijden in de moskee.
    Wilders denkt ook alles te weten over de islam en hoe wij denken.

Dit soort personen kan ik dan gewoonweg niet begrijpen.
    Ze hebben niets met het onderwerp maar denken wel het fijne ervan te weten hoe alles in elkaar zit.
    Verhaal is misschien een beetje warrig maar ga de keuken in.
    Wil er gerust later op terug komen

marais, bababoe, Gewooniemand en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.296
    4.299
    113
    Vrouw
    Maar waarom zou je op een appartement gaan zitten terwijl diegene een mooi, niet al te groot huis heeft met grond en dieren om voor te zorgen? Natuurlijk kun je dan gaan verkopen, maar in de huidige tijd moet je dan ook duur terugkopen. Of eigenlijk huren want al 70 plus.

dan huur je een appartement voor 800 euro pm, terwijl je dus uit een huis komt waar je 50 voor betaald. Ik zou dat dus ook niet doen.

kijk ik naar mijn schoonvader: hij betaald als ik het goed hen 375 huur. Dit omdat hij al 50 jaar in hetzelfde huis woont, want de buren betalen veel meer. Steeds als daar iemand ging verhuizen gooit de woningbouw het voor nieuwe huurders omhoog.

Hij krijgt geen huursubsidie. Als hij zou verhuizen is hij hoe dan ook minstens het dubbele kwijt. Misschien krijgt hij dan wel huursubsidie maar waarom zou je hem verplaatsen? Hij kent de halve straat, hij woont fijn. Heeft een tuin . Het is niet heel groot, maar groot genoeg voor hem.

Neuzeke, Mammavan5 en citroenrasp vinden dit leuk.
  14. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.497
    21.907
    113
    Ik snap wel dat mensen niet graag uit hun huis willen. Niet eens altijd vanwege het huis zelf maar ook vanwege de buurt, herinneringen, angst voor het onbekende bij het verhuizen, enz.
    Maar als ik bv kijk naar mijn vader, hij woont in een grote vrijstaande woning. Eigenlijk kon hij dat qua huishouden al helemaal niet aan ivm depressie/ASS /verzameldrang maar hij heeft vorig jaar een hersenbloeding gehad en nu is het nog veel erger. Hij is dus afhankelijk van thuiszorg (heeft geen familie of sociale contacten in de buurt), wat de maatschappij ook weer veel kost.
    Bij hem is het echt de angst voor het onbekende dat hij niet wil verhuizen, maar het zou qua thuiszorg met een kleiner of in ieder geval gelijkvloers huis waarschijnlijk veel schelen.

marais, mamabri, Saartje33 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.395
    5.302
    113
    Ja, dat is waarom ik zei dat ik best snap dat mensen niet verhuizen. Met huur is het natuurlijk ook wel echt anders, in het geval van je schoonvader is het ook heel logisch. En in het geval van een koopwoning is het wat betreft de andere zaken (zoals sociale contacten etc) ook vaak logisch.

Ik probeerde alleen aan te geven dat het bij een koophuis qua financiën meestal wel prima kan. Mijn schoonmoeder had juist helemaal geen zin meer in de kippen en de tuin, dus voor haar was de stap naar een appartement dan weer heel anders. Ze is naar een andere woonplaats verhuisd, maar wel precies tussen de kinderen in en ze kende er ook al een paar mensen. Legt ook makkelijk contact, dus ze is heel blij met haar keuze. Ze wilde wel ook perse een tweede slaapkamer zodat de kleinkinderen nog konden logeren (niet onze kinderen, want die hebben een beperking, maar de kinderen van mijn zwager). Trouwens ook 70+, maar heeft wel weer gekocht, waarom zou je gaan huren als je hypotheekvrij kunt kopen op die leeftijd?

marais, mamabri en Mammavan5 vinden dit leuk.
  16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.231
    23.331
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Mijn vader is 70. Woont in een huis met 5 slaapkamers. Voor 160 per maand aan hypotheek wat er aan beetje nog over is. Is een aflossingsvrij deel. Hij zal zo'n 2 ton overwaarde hebben. Maar in deze tijd kost een fatsoenlijk appartement in een beetje fatsoenlijke buurt zo 350.000 euro. Dan moet ie dus een hogere hypotheek hebben, als dat al lukt en is dus een stuk meer kwijt per maand. Waarom zou hij dat doen?

GossipGirlxoxo en Mammavan5 vinden dit leuk.
  17. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.101
    2.673
    113
    Vrouw
    Daarom begrijp ik de ouderen ook dat als ze straks het dubbele of 3 dubbele moeten gaan betalen als ze verhuizen het niet doen.
    Onze oude huurwoning werd nadat wij er vertrokken met €150 verhoogd en geloof mij de woning was echt niet de €720 waard.
    Wij waren blij dat we daar weg waren en had echt oprecht medelijden met de nieuwe bewoners.
    Zoveel mankementen waar de woningbouw weigerde iets aan te doen.
    De huren zijn gigantisch omhoog gegaan maar ook alle vaste lasten zijn voor sommige mensen zowat niet meer te betalen en met name voor de mensen die net buiten de toeslagen vallen.
    Genoeg kennissen die echt de met moeite rond komen en een aow is niet echt de vetpot.
    Dan begrijp ik van de mensen die relatief goedkoop huren blijven zitten waar ze zitten.
    Of die een goedkope hypotheek hebben blijven wonen in hun koopwoning.

mamabri, Liekje81 en citroenrasp vinden dit leuk.
  18. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.395
    5.302
    113
    Maar wat is de verkoopprijs van zijn huidige huis? Is die 2 ton de verkoopprijs - wat hij nog aan hypotheek heeft, of is die 2 ton wat zijn huis meer waard is dan wat hij er ooit voor heeft betaald? In het laatste geval, dan houdt hij veeeeel meer geld over aan de verkoop dan die 2 ton overwaarde en zou hij dus makkelijk hypotheekvrij een appartement kunnen kopen. Dat wil uiteraard niet zeggen dat hij dat moet doen hè, als hij heel fijn woont in zijn huidige huis en buurt, dan uiteraard niet, maar ik heb een beetje het idee dat veel mensen het financiële plaatje niet goed zien.In verreweg de meeste gevallen, is een huis op die leeftijd bijna afbetaald (in jouw vaders geval waarschijnlijk ook als hij nog maar 160 euro per maand betaalt) en dan is er dus veel en veel meer overwaarde dan het verschil tussen aankoopprijs en verkoopprijs.

19. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.169
    1.336
    113
    Ik denk dat veel mensen onderschatten hoe moeilijk het is om op latere leeftijd afscheid te moeten nemen van een vertrouwde omgeving. Wij wonen in een rijtjeswoning omgeving, ideale huizen voor starters maar toen we er kwamen wonen waren wij de eersten starters in hele lange tijd, het bestond bij allemaal uit aow'ers. Er zijn in de tussentijd mensen overleden en/of verhuisd maar iedereen die verhuisd is, is in een zwart gat terechtgekomen en dat is zo onwijs sneu om te zien! Ze hopen allemaal ook gewoon tot het eind van hun leven thuis te kunnen wonen en ik merk dat de ouderen elkaar veel kunnen ondersteunen en als de jongeren in de buurt af en toe een helpend handje bieden er een hele fijne leefomgeving ontstaat.

Eigenlijk hoop ik gewoon dat de nieuwe regering het op z'n minst voor elkaar krijgt de woningsector uit de investering kunnen krijgen. En de huurprijzen omlaag krijgen. Ik denk dat als er een max. aan vrije sector huurprijzen komen, het bijvoorbeeld veel minder aantrekkelijk wordt om huizen te kopen als investering (om verder te verhuren). Op dit moment worden de rijken rijker door het geld wat ze hebben en de 'armeren' worden gecompenseerd door meer toeslagen. En dat werkt op een gegeven moment natuurlijk ook niet.

Turkije heeft bijvoorbeeld al enkele jaren hele strenge verhuurders wetten en sinds kort ook toezicht op het onrechtmatig verhogen van de huren. Ook als er geen huurders wonen bijvoorbeeld. Dus het lijkt me ergens ook wel maakbaar.

citroenrasp, Mamafiets en Mammavan5 vinden dit leuk.
  20. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.231
    23.331
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Die 2 ton is het verschil tussen wat ie nu nog heeft aan hypotheek en de verkoopprijs van het huis. Dat is toch de overwaarde dan? Voor die 2 ton koop je niks terug tegenwoordig. Als het hypotheekvrij zou zijn, had ie het al wel gedaan.

Deel Deze Pagina