Tweede keer borstvoeding geven, hoe ging dat bij jou?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Maedra, 10 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Onze dochter heeft 14 maanden bv gekregen en het kindje dat nu op komst is wil ik ook graag weer minimaal een jaar voeden. Ik probeer me voor te stellen hoe het zal zijn, voeden met een vrolijke dreumes in huis en vind het ook wel een beetje spannend, kan ik haar genoeg aandacht geven overdag met een baby aan de borst? Bij M. heb ik de eerste drie maanden soms uren achtereen op de bank gezeten omdat ze extreem lang dronk per voeding (soms een uur, niet alleen tijdens het clusteren). Ik voedde met een tepelhoedje, volgens de kraamhulp had ik vlakke tepels. Na drie maanden heb ik een lk over de vloer gehad die me in vijf minuten de juiste aanlegtechniek leerde en dat tepelhoedje had ik nooit meer nodig, de voedingen duurden toen ook korter en vanaf toen verliep de bv heel soepel en fijn.

Ik zou het heel fijn vinden om nu vanaf dag 1 zonder zo'n ding te voeden, ben benieuwd of dat lukt.

Wat zijn jullie ervaringen met het voeden van een volgend kindje? Zwaar omdat je er al een hebt rondlopen? Makkelijk juist? Ik ben benieuwd. :)

2. fafa

fafa Niet meer actief

Ik vind het nu een heel stuk makkelijker :)

Scheelt wel veel of je een makkelijke of moeilijke drinker hebt, denk ik. Oudste dochter hield haar tong achter in haar mond, waardoor ze niet zo'n goede drinktechniek had. Voedingen duurden daardoor lang, en ik moest vaak nog nakolven. Als je die pech hebt met een tweede wordt het natuurlijk wat lastiger.

Maar mijn ervaring is dat jouw lichaam er in ieder geval al een stuk beter in is ;)
    Je hebt er al gewoon meer handigheid in. Ook spontane toeschietreflexen, stuwing, lekken, pijnlijke tepels... allemaal veel minder erg de tweede keer.

En wat ik deed: zorgen dat de oudste ook wat lekkers te knabbelen had, en dan met zn drietjes op de bank met een voorleesboek. Zo wordt baby-tijd ook peuter-tijd en heb je de minste kans op jaloezie.

3. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik vind het tot op heden ook makkelijker. Maar ik moet erbij zeggen dat mijn man veel thuis is om mijn oudste te vermaken. Eerste week wat problemen gehad met aanhappen en langzaam drinken en dan zat ik echt uren boven met de baby, terwijl mijn man met mijn oudste aan het spelen was ...
    Maar nu gaat het beter en ik kan inderdaad voorlezen en voeden tegelijk ;) Alleen houdt baby nogal van clusteren in de middag/avond dus als ik mijn oudste bij iedere voeding iets lekkers moet geven wordt dat een beetje te gek!

4. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Ik vond de tweede keer ook makkelijker. Het kwam soepeler op gang, omdat je lichaam al weet wat de bedoeling is zeg maar, en zelf ben je minder onzeker en heb je al meer kennis. Mijn dreumes kon al best goed even zelf spelen toen de tweede werd geboren, en als hij wel de aandacht wilde tijdens voedmomenten pakten we er een boekje bij. En toen de tweede wat ouder werd lukte het ook wel om lopend te voeden, baby aan de borst in de ene arm en dan heb je nog twee benen en een arm over voor de oudste :D Krijg je vanzelf handigheid in.

5. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Hier hebben we een relax moment met z'n allen als ik zit te voeden.
    Ik kruip met de baby in de hoek van onze hoekbank. De oudste kruipt tussen mijn benen. Tekenfilmpje erop of een boekje erbij en wat lekkers.
    Het is nu zelfs al zo dat zodra de kleine begint te huilen de oudste meteen naar het voedingskussen rent om m te pakken en onderweg de afstandsbediening mee neemt. En zegt "mama kom, kom hier"
    Hij kan dus echt genieten van de voedingsmomenten.

6. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik kan alleen maar zeggen dat het hier veel makkelijker loopt. Alleen in het begin had ik zoiets van: "hoe zat het ook al weer met een baby'tje dat het zelf nog niet kan?" maar daar heeft de kraamhulp me bij geholpen.

Verder merkte ik dat ik een makkelijker bevalling had gehad. Bij mijn dochter was ik uitgeput en heb ik haar wel meer dan een uur bloot op mijn borst gehad, maar heb ik haar pas later aangelegd (toen ze al aangekleed was). Achteraf had ik het toch liever bloot op bloot gedaan met haar.

Mijn zoon (nov 2013) lag na de geboorte ook bloot op mijn borst, toonde interesse in de borst en toen heb ik hem er dichtbij gelegd. Hij keek het eens aan en na een tijdje deed hij hap en zoog hij vacuüm. Ik had natuurlijk door de ervaring gelijk door dat hij het perfect deed, dus niets meer aan doen. :) Ik had ook gelijk voeding!!! Dat komt waarschijnlijk omdat ik mijn dochter lang gevoed heb, dacht de kraamhulp.

Mijn zoontje is een snelle drinker, dus 8 minuten en hij is klaar. Met mijn dochter zat ik wel 35 minuten aan de borst en dan moest ik nog verschonen. Ik lees soms tijdens het voeden wel eens een verhaaltje voor aan mijn dochter, of ze zit lekker naat me, maar vaker speelt ze gewoon zelf. Ik heb ook nog geen extra filmpjes hoeven opzetten. Maar als je langer bezig bent, kan dat natuurlijk goed helpen.

Pijnlijke tepels heb ik helemaal niet meer gehad. Dat is echt een zegen.

7. 2jees

2jees Niet meer actief

De oudste clusterde veel en dronk lang, de tweede dronk veel korter en krachtiger en iéts minder vaak ;)

Het kwam ook beter/eerder op gang.

Dus... Doen!!!v :)

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou, ik stond gek te kijken bij de tweede...
    Ik dacht dat ik dat wel even zou doen, had oudste van 3,5 nog aan de borst, had opleiding voor vrijwilliger gedaan.
    Nou en toen kreeg ik dus een kind dat er niks van snapte. Waardoor we 10 weken lang geklooid hebben met tepelhoedjes, proberen aan te leggen, kolven, vingervoeden. En toen...kon ze het opeens!

9. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Bedankt voor jullie reacties zo ver, leuk om te lezen. Doen ga ik het sowieso, ik was vooral benieuwd naar ervaringen :).

10. Zonn

Zonn Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.170
    253
    83
    NULL
    NULL
    De tweede drinkt n stuk sneller!
    Ik zorg dat ik wat dingen achter de hand heb als de oudste zich op moment van voeden niet kan vermaken.
    -fruit, drink, koek moment tijdens bv. Gezellig allemaal op de bank.
    -ipad tijd voor de oudste
    -tijdens lunch en dan voed ik aan de eettafel met n kussen op schoot.

Melkproductie lijkt ook beter met de tweede. Oudste heb ik 18 maanden gevoed, hoop dat nu ook weer te kunnen doen.

Oh ja en oudste! 2,5 jaar oud, vindt de kolf zo interessant dat ze gister ook heel graag mamatjes melk wilde drinken:p dus ik kolfde wat extra en dat dronk ze zo op whahaha

11. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ha, ha, mijn oudste heeft ook een paar keer mamamelk op, maar nu wil ze het opeens niet meer? Zeg ik: "jij mag het (als het over is)" dan wil ze niet. Is het voor de baby (die moet oefenen met de fles), dan is ze verontwaardigd dat ze het niet krijgt! :(

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het feit dat ik nu ervaring heb, maakt het op zich wel makkelijker. Niet alleen doordat ik beter weet hoe en wat, mijn borsten herinnerden zich duidelijk ook nog hoe het moest. De eerste week heb ik overproductie gehad: onwijze stuwing en glanzende roze plekken op mijn borsten. Melk spoot eruit, zoon kon het niet goed aan en bleef spugen. Voor mij was de oplossing om twee keer mijn borsten goed leeg te kolven en sindsdien gaat het goed.

Wel moest ik weer even wennen. Mijn herinnering aan borstvoeding was vooral de tijd dat het alleen maar makkelijker en fijn was. Ik wist ergens nog wel dat het begin pittig was, maar toen ik er weer voorstond viel het toch even tegen met stuwing, kloven, lekkende borsten.

Onze oudste accepteert het gewoon als ik aan het voeden ben. Vaak gaat hij iets voor zichzelf doen of hij komt met wat speelgoed of een boekje naast me zitten en dan spelen / lezen we samen. Dan vind ik borstvoeding juist fijn. Voor flesvoeding heb je, denk ik, toch altijd wel twee handen nodig. Bij borstvoeding heb je altijd een handje vrij.

De houding van onze zoon richting de jongste valt me trouwens geweldig mee. Hij is er zo lief voor en snapt over het algemeen heel goed dat hij nu soms moet wachten. Niet alleen bij de bv maar ook op andere momenten. Wat dat betreft is het dus ook wel geluk hebbem. Dat had ik anders verwacht, 't is best een mama's kindje dat mij erg kan claimen. Maar van zijn broertje 'pikt' hij het wel.

Een collega van mij had een kindje dat wel vaak ging vervelen zodra zij zat te voeden en geen kant op kon. Zij heeft toen een doosjes gemaakt met wat (nieuwe) speelgoedjes die hij alleen mocht gebruiken als zij zat te voeden. Zo werd het voor hem ook een leuk moment.

13. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Bij mij viel het helaas erg tegen. De eerste was een aardig natuurtalent, de tweede bepaald niet. Dus zat ik meer dan een uur te voeden, uurtje ertussen en weer voeden. Mijn oudste was op een gegeven moment echt niet meer te harden. De hele dag filmpjes kijken is ook nogal matig. Het heeft helaas echt een tijd geduurd voordat het werkte. Ik zou bij de eerste niet zo lang hebben gevoed als ik toen net zoveel gedoe had gehad.
    Maar, het lukt nog steeds, mijn oudste vindt het de normaalste zaak van de wereld en we hebben er allemaal plezier in. Maar ik denk wel dat het inderdaad belangrijk is om te onthouden dat dit een ander kindje is, met een ander karakter, andere mond en kaakspieren en daarmee een nieuwe bv-ervaring. Het is helaas bij een tweede niet per se vanzelfsprekend. Wel zijn sommige zaken veel sneller in perspectief te plaatsen. Dat scheelt een hoop.

14. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Ik heb mijn zoon een jaar gevoed en toen ik zwanger was van de tweede heb ik spelenderwijs een knuffel aan mijn aangeklede borst gelegd en gezegd dat de baby straks gaat eten bij mama. Knuffel op mijn schouder voor een boertje. Geweldig vond hij het. Toen ze geboren was bleek zij ook een natuurtalent te zijn net als haar broer. Al heeft ze wel de neiging iets slordiger te drinken. Ik heb nu ook weer meer dan genoeg melk en ben een voorraadje aan het aanleggen voor straks. Tijdens voedingsmomenten komt mijn zoon lekker naast mij liggen met een filmpje of boekje. Regelmatig speelt hij zelf met zijn duplo of autootjes. Hij is eigenlijk ultrarelaxt voor een peuterpubertje van 2,5. (Wat een geluk)

Al met al vind ik het voeden nu net zo makkelijk gaan als bij de eerste. Al moet ik erbij zeggen dat het geluk groot is want ze is echt een zenbaby.
    Ik merk dat ik nu wel zekerder ben in regeldagen, clustermomenten en waarschijnlijk ook bij toekomstige productiedippen.

15. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Oh en mijn zoon wilde ook graag melk proeven. Heb een beetje op een lepeltje gedaan. Hop zo naar binnen en hij vroeg om nog een beetje. Dus nog een beetje weer zo hop naar binnen. Begon hij toch te kokhalzen waarna hij zei; niet lekker :D haha!

16. Tosti

Tosti Fanatiek lid

8 aug 2011
    1.941
    0
    36
    Nederland
    In het begin vond ik het erg wennen. Het is toch wat anders om weer een pasgeborene aan de borst te hebben of een grotere baby. Zoonlief heb ik tot ruim 7 maanden de borst gegeven.

Nadat ik de handigheid weer hervonden heb vind ik het ideaal. Nu alweer 6 maanden uitsluitend borstvoeding. Bij de eerste was het echt op rond 7 maanden, maar nu gaat het nog zeer makkelijk.

Dus ik zeg doen!

Zoonlief zegt nu als zijn zusje huilt dat ze 'borstje moet eten' en gaat er soms naast zitten met een knuffelbeer aan zijn ontblootte borst. Zeer aandoenlijk.

17. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Zoonlief zegt nu als zijn zusje huilt dat ze 'borstje moet eten' en gaat er soms naast zitten met een knuffelbeer aan zijn ontblootte borst. Zeer aandoenlijk.[/QUOTE]

Aggos.....das wel heel erg zoet!:p

18. Tosti

Tosti Fanatiek lid

8 aug 2011
    1.941
    0
    36
    Nederland
    Aggos.....das wel heel erg zoet!:p[/QUOTE]

Ja absoluut, maar hij staat haar soms ook met een autootje op haar hoofd 'te meppen' als ze aan het drinken is omdat hij vindt dat het te lang duurt. :)
    Peuterpubertje.

19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Ja absoluut, maar hij staat haar soms ook met een autootje op haar hoofd 'te meppen' als ze aan het drinken is omdat hij vindt dat het te lang duurt. :)
    Peuterpubertje.[/QUOTE]
    :D
    Jaja
    Echte liefde he!

20. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Wat fij n om wat ervaringen te lezen.
    Morgen ben ik voor het eerst alleen zonder mn man met onze knullen.
    Bv loopt goed maar vind het best spannend eerlijk gezegt.
    Hoop dat het allemaal loopt want mn oudste is een enorme driftkikker.
    En mini wil overdag soms heel vaak om het uur voeden (is dit wat jullie trouwens bedoelen met clusteren?)

Tips op de bank met lekkers goed idee en een filmpje of boekje erbij.

Deel Deze Pagina