Ah... hij probeert de fles gekolfde melk wel, maar het lukt al 4 weken niet. Hulp?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Aquilegia, 1 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Mijn zoon was 6 weken toen we hem probeerden een fles gekolfde melk te geven. Zonder succes. Achteraf gezien had hij toen al spruw. Na constatering van spruw eerst behandeld. Toen na een week weer begonnen. Lastig om een moment te vinden. Man werkt veel. 's Avonds is hij er, maar komt het eigenlijk niet uit. Maar toch af een paar keer per week geoefend. De ene keer is hij te hongerig, de andere keer lijkt hij geen honger te hebben.

Het ging niet. Vorige week vrijdag heb ik het overgenomen van man. Tip gebruikt om geen oogcontact te maken. Meneer dronk de fles van 50 cc leeg, het duurde wel lang, maar ik dacht: eerst langzaam, dan sneller. Volgende dag weer geweigerd. En inmiddels zijn er al weer 4 flesjes geweigerd, geen succes meer.

Ik heb al Tommee Tippee (de meeste flessen), Avent Natural en 1x de Medela Calma geprobeerd. Dat laatste lijkt leuk, maar er komt ook echt niets uit als hij het niet goed doet. Nog geen druppeltje. Hoe moet hij dan snappen er melk kan komen?

Heeft iemand tips? Hij is al 10 weken, dus eigenlijk zijn we al 4 weken bezig.

Hij probeert het wel, we zijn behoorlijk lang bezig. Dan denk je dat hij drinkt, en zie je die wangen bewegen, maar dan is er toch niets uit de fles! Of maar 10 cc na een kwartier proberen. Mijn man probeert het, ik probeer het, en ik heb ook een vriendin en de toekomstige oppas al laten geven.

Heeft het zin om een lactatiekundige hiervoor te laten komen? Ik denk serieus dat hij het wel probeert, maar het gaat gewoon niet. Maar waarom is het die ene keer dan wel gelukt?:(

2. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ooh dit is moeilijk. Hij heeft wel zuigbehoefte? Misschien kan je eerst vinger feeding proberen, dat heeft de kraamverzorgster mij geleerd. Dan doe je wat melk in een spuitje en je stopt je pink en het spuitje een stukje in zijn mondje, hij "zuigt" op je pink en dan spuit je heel voorzichtig wat melk mee. Misschien dat hij dan de smaak te pakken krijgt en wat krachtiger gaat drinken.

3. me87

me87 Fanatiek lid

12 apr 2012
    1.361
    1
    38
    Hier een kind van 4 maanden die gewoon de fles dronk en er in 1 keer mee stopte. Helaas werkt niks om haar weer aan de fles te krijgen. Inmiddels weer aan t werk maar ze vertikt het nog steeds. Ik weet niet of een lactatiekundige je ermee kan helpen. Bij mij niet in ieder geval.

4. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Hier ook een zoon die eerst geen flesje pakte. Wij hadden de Close to Nature van Tommee Tippie omdat deze zoveel leek op een vrouwenborst, maar hij speelde alleen maar met de speen. Ook zijn die spenen wat flexibeler, waardoor zijn tongetje de speen steeds wegduwde.
    Wij zijn toen overgestapt op de brede S fles van Difrax, hier zit een bredere (minder flexibele) speen op dan de smalle S fles.
    Mijn man hield zoonlief dan in de Madonna-houding (ondanks dat dit afgeraden wordt) en we zorgden ervoor dat hij niet te hongerig/huilerig was.
    Inmiddels drinkt zoontje probleemloos uit de fles.

Nog wat andere tips:
    -probeer eens dat jij niet in de kamer bent waar hij de fles krijgt.
    -geef je melk uit de vriezer of is de melk vers afgekolfd? Mijn zoontje prefereert verse (max 1/2 dagen oud) boven ingevroren melk.
    -er staat op internet ergens een tip dat je een stukje panty over de speen kan trekken zodat het nog meer lijkt op een tepel.

Heel veel succes!

5. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik moest hier eens over nadenken, en kwam toen via internet op de tip om op de pink te laten zuigen, flessespeen ernaast en dan de pink weghalen. Dat gaan we eens proberen.

Mijn zoon heeft (wil!) geen fopspeen en heeft wel op onze pink gezogen. In zijn spruwtijd zijn we daarmee gestopt om niet opnieuw de infectie over te brengen. Hij bleek het niet te missen. Mijn man heeft hem laatst nog op zijn pink laten zuigen en hij deed het nog. Maar een sterkte zuigbehoefte heeft hij niet. Borst is ook 8 minuten drinken en klaar!

6. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Tip 1 al geprobeerd. Geen succes. De enige fles die hij ooit dronk, hield ik vast.
    Tip 2: zoveel mogelijk vers afgekolfd, maar dat is lastig. Hij moet dan ook maar klaar zijn voor de fles (niet te hongerig, niet te voldaan, niet aan het slapen, niet te moe....) als je klaar bent met kolven. Verder heeft het hooguit een paar uur in de koelkast gestaan, soms maar een half uurtje.
    Tip 3: toch alleen over de fles?

Ik heb nu met een LK gebeld en die zei dat ik alleen maar brede spenen had geprobeerd. Ze raadde me daarom een smalle speen aan, bijv. de smalle van Difrax of Etos of Kruidvat. Ik heb gelijk smalle spenen Drifrax EN Etos gekocht. Die kan ik gewoon op het Medela-kolfflesje zetten (ook een tip van de LK) dus ik hoefde niet een hele fles te kopen. Ik ga zo weer kolven en dan proberen de Difrax speen te geven. Zul je zien dat hij juist de simpelste speen die er bestaat, pakt!

7. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Weinig succes vandaag met de Difrax speen op het Medelaflesje. Hij probeerde het wel een paar keer, maar duwde ook de speen weg met zijn tong. Vaker dan bij Tommee Tippee had ik het idee. 5 cc op?

8. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Nou met die LK ben je ook niet veel opgeschoten. Had ze geen andere tips voor je? Straks droogt je zoontje nog uit omdat hij zo weinig drinkt.
    Ik denk dat het speentje bij vinger feeding overeenkomt met het spuitje. Als hij die zuigbehoefte maar blijft houden.

9. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Bij de Calma fles wordt geadviseerd om even de tip van de speen in de melk te dopen (ik doe altijd een klein beetje in de dop van de fles, flesje op zn kop erin en hoppa). Dat maakt hier wel een verschil in of hij erop wil sabbelen of niet.
    Verder ben ik ook nog niet zo heel ver met het 'aan de fles krijgen', maar ik heb eerlijk gezegd ook niet zo'n haast :)

10. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Sommige kindjes gaan het gewoon nooit snappen.
    Hier ook vanaf 6 weken geprobeerd, verschillende flessen en spenen. Speen voorverwarmen, in de melk dopen etc.
    Als ik nu een keer weg moet geeft de oppas het met een lepeltje of spuitje en nu ze wat groter wordt dik ik het in met biobim, lepelt makkelijker ;).

Dus misschien het idee van een fles loslaten en een cupje of fingerfeeder proberen?

11. hankele

hankele Actief lid

17 dec 2013
    114
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Vervelend he? Ik had ook een dame die het niet snapte of niet wilde, ik weet het niet. Ook allerlei flessen en spenen geprobeerd, uiteindelijk bleek de dentalspeen van Difrax wel te werken. Geen idee waarom maar wij blij :D
    Wij hadden ook alle tips geprobeerd, ik de kamer uit etc. maar niks werkte, tot ik het een keer probeerde toen ze half sliep, in haar bed. Toen dronk ze wel, dus dit vaker geprobeerd tot ze het uiteindelijk snapte.
    Misschien heb je er wat aan, succes!

12. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Anders over op tuitbeker antilek of zonder

13. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik moet gewoon weer werken op 3 maart, dus voor die tijd moet ik hem wel aan de fles hebben. ;)

14. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Dit heeft mijn man ook een keer geprobeerd op mijn advies, maar toen werd hij boos dat hij gewekt werd EN hij bleek heel hongerig te zijn. Dus toen krijste hij de hele tent bij elkaar. Misschien nog een keer proberen en hopen dat hij minder honger heeft dan.

15. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Dank voor al jullie reacties. Ik weet niet of ze gaan cupfeeden op het KDV. En voor een tuitbeker vind ik hem nog wat jong. Hij is dan ongeveer 3 1/2 maand als hij naar de opvang moet. Ik ga 2 1/2 dag per week werken, dus hij moet wel echt iets aan binnenkrijgen, het liefst via de fles.

Vandaag weer de Difrax speen geprobeerd, zonder succes. De melk is vers gegeven, daarna in de koelkast gezet. Dus die kan mijn man of ikzelf straks nog een keer geven. Zucht. Hij blijft zijn best doen...

Met de pink in de mond ook geprobeerd, maar hij wilde er helemaal niet op zuigen op dat moment. Wel dus als hij moe is of kramp heeft. Maar hij heeft bijna nooit krampjes.

16. MamEllen

MamEllen Actief lid

18 sep 2013
    148
    0
    0
    Heb je al eens de vaculess fles geprobeerd? Dat ging hier zo goed! Het schijnt dat de vaculess de borst nabootst. Hij heeft hem altijd op zijn zij gedronken net als je aan de borst drinkt.

Vaculess

succes! Hopenlijk gaat hij gauw drinken!

17. MamEllen

MamEllen Actief lid

18 sep 2013
    148
    0
    0
    woops.... mag ik eigenlijk wel een website linken?? Zo niet....sorry!!

18. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik had bij mijn oudste hetzelfde probleem.
    Hier op het forum kreeg ik toen de tip om kindje in een wipstoel te zetten en zelf de fles vast te laten houden. Dat werkte voor ons.

De late avondvoeding uit een fles ging hier ook beter trouwens.

Is je kindje al wezen wennen op het kdv? Mijn zoontje dronk daar echt probleemloos... Alsof hij dan zeker wist dat er toch geen borst van mama meer kwam.
    Heb je het kdv al gevraagd of ze cupfeeden? Op ons kdv ken ik 1 kindje die ze moesten cup-feeden , dus het is niet onmogelijk ;)

19. Tuuttuterdetuut

Tuuttuterdetuut Actief lid

22 jan 2014
    378
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij hadden hetzelfde probleem en hebben extra gaatjes in de speen geprikt. Het ging daarna goed. Het ging dus te langzaam. Hier ook met een minuut op 7 klaar aan de borst of fles. 5 voedingen per dag, al vanaf een week of 10.
    Nu is mijn baby 5 mnd en heb ik nr 3 van tommee tippee gekocht. Gaat prima!

20. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Nee, hij gaat 25-2 voor het eerst wennen. En van het cupfeeden niet gevraagd. Bij de wenafspraak wel gezegd dat hij niet uit de fles dronk. Dat was geen probleem, ik kon hem gewoon brengen met de moedermelk en dan zouden ze wel meerdere flessen/spenen proberen. Mijn dochter is daar vreselijk gaan flesweigeren, dus ze zijn wel wat gewend van ons gezin! ;)

Gelukkig, hij drinkt sinds eergisteren eindelijk uit de fles. De eerste keer was ik boven met mijn dochter. Mijn man en ik hadden het beide al geprobeerd. Eerst mijn man en toen ik. Toen mijn dochter riep (die deed een middagslaapje), ging mijn man naar haar toe. Ik stopte met de fles toen hij ging huilen. Mijn man riep van boven dat mijn dochter in haar bed had geplast en mama wilde. Ik legde de baby in de box met de babygym als vermaak, en ging naar boven. Ik zei tegen mijn man: ga jij dan maar naar de baby, misschien gaat hij huilen en nu is er niemand bij hem. En ik ging het bed verschonen. Toen ik beneden kwam, had hij 25 cc op. Hij was gaan jengelen en mijn man heeft hem zo de fles gegeven, liggend onder de de babygym. Overigens had ik hem vlak ervoor nog de borst aangeboden en die wilde hij toen niet. :(

Gisteren heeft hij 80 cc uit de fles gedronken, in hoog tempo. Ook toen liggend in de box, mijn man gaf de fles. Hij zit er dan naast op een tafeltje. "Luie papa geeft de fles" zeiden we al. :D Toen was ik ook boven mijn dochter aan het voorlezen. We hebben wel vaker geprobeerd hem wat te geven als ik boven was, maar zonder succes. Dus wat het verschil nu is? Hij lijkt het eindelijk te snappen! Hij drinkt nu uit de Difrax speen met de medela fles. Wel moet hij vrij veel boeren na afloop. Ik denk dat hij aardig wat lucht inslikt.

Bedankt voor jullie hulp allemaal!

Deel Deze Pagina