Dag meiden, ik heb een vraag.. bij de vorige borstvoeding gegeven voor 10 dagen. Heb 10 jaar terug een borstcorrectie gehad, waar teveel bij beschadigd is. Eerste dagen groeide de kleine man nog prima, maar op een gegeven moment wilde hij niet meer aanhappen, was volledig overstuur. Per borst nam zeker 45 minuten tijd, en nog liet hij niet zelf los. Heb ook na elke voeding (zelfs s nachts) gekolfd, met max 50 ml per borst (in overleg met een lactatiekundige). Op een gegeven moment was ik zelf volledig gesloopt, slechte nachten, huilend kind wat honger had, dus besloten om over te stappen op flesvoeding. Ik vond het verschrikkelijk om die keuze te maken, wilde dolgraag dat de borstvoeding zou lukken. Eenmaal de overstap te hebben gemaakt op flesvoeding, en wat een opluchting was het voor mij. Nu is de tweede op komst en ben ik mij weer aan het oriënteren. En wat ik me afvraag, is het mogelijk om de eerste dagen wel bv te geven zonder extra te kolven, en dan zonder problemen over te stappen op flesvoeding? Of moet ik dan gelijk weer afbouwen? Ik vond het heerlijk om die kleine destijds aan de borst te krijgen de eerste 2 dagen (op het kolven na) Hopelijk kan iemand me helpen.
Denk dat je je kindje dan naast bv dan misschien ook bijvoeding moet geven. Misschien met zon dun slangetje naast de tepel of cup feeding(ivm tepel/speen verwarring)? Of misschien komt de bv wel snel op gang en is dat niet nodig. Denk dat je het beste met lactatiekundige het er over kan hebben.
Ik wist dat de hoeveelheid antistoffen in koeienmelk enorm snel terugloopt, dus heb even gezocht of dat bij mensen hetzelfde is. Volgens deze website Colostrum, geef uw immuniteit meer weerstand | Food + | Bliss is colostrum dus de melk van de eerste 2 dagen. Niet dat het daarna ineens slecht is (duh), maar die enorme boost komt dus vooral de eerste week. Super dus dat je wilt overwegen om dit in elk geval aan je kindje mee te geven. Ik denk dat je inderdaad het beste contact op kunt nemen met een lk over hoe en wat. En ieder kindje is anders dus misschien is dit kindje wel een natuurtalent en is langer voeden mogelijk.. En zo niet dan heb je hem alvast iets heel waardevols meegegeven!!
Bedankt Jessie! Dacht ook al dat het 2, 3 dagen was.. Het is niet zozeer dat ons mannetje geen natuurtalent was hoor, hij hapte echt super aan gelijk! Zonder problemen.. het probleem ligt echt aan mijn eigen borsten door die operatie. Teveel zenuwtjes beschadigd en heb volgens mij ook niet echt een duidelijke toeschietreflex. Ga inderdaad nog een gesprek aan met een lk. Kan gratis via onze vk, dus wil daar sowieso gebruik van maken. Ook al is het om op te helderen wat de mogelijkheden nog zijn.. Ik wil gewoon niet weer beide borsten kolven nadat ik ook al gevoed heb met beide.. Was gewoon 1,5 a 2 uur bezig per voeding, en dat keer 7 a 8. Heeft me volledig opgebroken, waardoor het echte genieten pas veel laten begon. Maar inderdaad, alle beetjes zijn meegenomen denk ik dan.
Waauw, petje af voor jouw motivatie! Mij is steeds verteld dat er vooral de eerste week "vloeibaar goud" uit de borst komt. Dat je je kindje dat alvast wil gunnen, dat vind ik super. Je zou kunnen overwegen om toch nog een hele tijd eerst aan te leggen en dan een flesje bij te geven (als je kindje niet te moeilijk doet over smaak of techniek). Dan heb je er denk ik in jouw situatie echt het maximale uitgehaald. Ik vind trouwens 50cc per borst nog niet verkeerd. Bij mijn premature dochter is het nooit veel meer geweest hier, ze was dan wel een dame van vele kleine slokjes dus we matchten enigzins. Nakolven en zo, dat zou ik ook laten in jouw situatie. Gewon zoveel mogelijk aanleggen en genieten van die momenten. En als de mamahonger gestild is, gewoon bijvoeden tot baby verzadigd is. Je zal zo vanzelf en op een gezonde manier afbouwen.