Ik heb een paar vraagjes over het maken van een bevallingsplan. Misschien heeft iemand wat tips voor me. Ik moet nog een behoorlijke tijd, maar wil vast wat dingen "vastleggen/opschrijven" voor de bevalling,. Niet teveel, want ik hoor van iedereen dat je ook weer niet teveel moet willen plannen en vastleggen, omdat je nooit weet hoe het gaat lopen... Hoe maak je zoiets? Gewoon wat typen op een A4- tje en mijn handtekening eronder zetten? Is dat dan voldoende? Of zijn er sites waar voorbeeldplannen beschreven staan? Mijn vlk wil pas in week 35 met ons over de bevalling gaan praten, maar ik zit met een voor mij heel belangrijk ding. Ben bang dat als ik eerder beval er niets van aangetrokken wordt. Ik ben namelijk in het verleden ooit, na een amandeloperatie, enorm gaan hallucineren van een piepklein snufje morfine. Lag echt brakend met rondtollende ogen in bed en ik zag lijken door de gangen schuifelen in het ziekenhuis. Ik heb ook oa mijn hele seksleven aan iedereen lopen verkondigen toen (stelde niet veel voor, was pas 20), maar toch. Kortom, hele heftige reactie. Ik ben doodsbang dat ze me, stel dat ik een keizersnede krijg, al morfine inspuiten voor ik het in de gaten heb. Ik ben ruim een week vreselijk in de war geweest toen. Heb bij een latere operatie min of meer "geeist" dat ik alleen Diclofenac en paracetamol kreeg. Verpleging zei dat ik er wel op terug zou komen als ik pijn kreeg, maar dat heb ik niet gedaan. Dit wil ik echt vastgelegd hebben, zeker als ik straks een kleintje heb wil ik voor geen goud weer zo erbij liggen. Mijn vriend weet hiervan, hij zal er ook voor waken, maar ik denk wel dat het goed is om dit vast te leggen in een bevallingsplan. Verder komt er niet zoveel in, wat ik eerder al schreef, het is mijn eerste bevalling dus ik weet niet goed wat ik kan verwachten, buiten wat ik in boeken en hier op het forum lees.
Ik hoop voor je dat je gewoon een natuurlijke bevalling zonder pijnstillers hebt! Ik had destijds van internet wat voorbeeldplannen bekeken en er zo zelf een samengesteld. Het is goed om dingen op papier te hebben staan, dat geeft je vriend ook houvast. Hij is er dan om te zorgen dat mensen zich eraan houden. Bij mij werd er ook echt rekening mee gehouden, ook al belandde ik uiteindelijk in het ziekenhuis, hebben ze toch zoveel mogelijk zich eraan gehouden. Als er echt spoed is en er dreigt levensgevaar dan is niet alles mogelijk. Maar dat begrijp je zelf natuurlijk ook. Ik zou je angst toch even tijdens het volgende bezoek met de vk bespreken, het is ook niet goed voor je dat je je hier telkens zorgen over maakt. Misschien kunnen ze uitleggen wat er bij een spoedkeizersnede gebeurt, wat voor soort medicijnen enzo.
Je kan idd wat voorbeeldplannen op internet vinden. Wel zal ik het plan zo kort mogelijk maken zodat alleen de belangrijkste punten erin staan. Dit is wel zo overzichtelijk voor de artsen, verloskundigen en verpleegkundigen. Misschien kun je meer voorlichting krijgen over pijnbestrijding. Zelf wil ik ook geen morfine omdat ik daar echt ziek van ben geworden. Ik wil alleen als het niet anders kan een ruggeprik. Dit is ook het type pijnbestrijding waar het zkh waar ik loop zijn voorkeur naar uit gaat. Bij spoed kzs heb je natuurlijk niet zo veel te zeggen, maar volgens mij geven ze meestal een ruggeprik of algehele narcose.
Ik heb een bevalplan geschreven voor thuis, voor ziekenhuis, voor (spoed)keizersnede. Meeste dingen komen toch overeen, maar vond het wel overzichtelijk Succes en niet al te veel stressen hoor!
Ik kreeg een blaadje van de verloskundige waar wat losse kreten op stonden als: erbij, waar, houdingen, pijnstilling, verwachting van de verloskundige, medisch ingrijpen, direct na de geboorte, foto's. Aan de hand daarvan heb ik opgeschreven wat mijn ideeën over die onderwerpen waren. Heel kort, puntsgewijs, paste op een half A-viertje. Ik had er niet echt bijzondere dingen op staan, het enige dat ik echt belangrijk vond was dat het voor iedereen heel duidelijk was dat ik per se borstvoeding wilde geven, ook als de start verre van ideaal zou zijn. Dat heb ik mijn man ook duidelijk ingepeperd, maar die wist dat natuurlijk allang. In jouw geval zou ik dat van die morfine vooraf al duidelijk maken aan zowel de verloskundige als je man, dat je gewoon echt geen morfine wilt, tenzij het absoluut medisch noodzakelijk is. Maar meestal ben je zelf in eerste instantie nog prima in staat om je wensen aan te geven hoor, het is meestal niet zo dat je á la minute alleen nog maar kunt puffen en kreunen.
Bij mij zat er in de map van de VK een bevallingsplan, met het verzoek deze met 32 weken in te gaan vullen. Ik kan je angst heel erg goed voorstellen en zou het ook duidelijk uitspreken tegen de VK. Ik heb zelfs sinds anderhalf jaar last van angstaanvallen als ik in situatie kom waarbij ik de controle uit handen moet geven of als ik op plekken kom met veel mensen (het is een soort voorloper van straatvrees). Ik slikte hiervoor medicijnen, maar die mochten niet meer toen ik eenmaal zwanger was. Ik heb vanaf de eerste controle duidelijk aangegeven dat ik, ondanks dat het mijn 3de kindje is, toch graag veel informatie wil en waar ik last van heb, Uiteindelijk hebben we mijn bevallingsplan al met 25 weken besproken. Zo wil ik absoluut geen stagiaires aan mijn bed tijden de bevalling of daarna. Tevens heb ik aangegeven dat ik elke stap van mensen om me heen wil weten. Eerst stond de VK wat vreemd te kijken toen ik zei, zelfs al ga je naar het toilet of een slokje water drinken, ik wil het weten. Gelukkig zijn ze heel begripvol en hebben ze zich ook verdiept in mijn aandoening (gelukkig heb ik al 7 maanden geen aanval meer gehad, zelfs zonder de medicijnen). Onthoudt het is jouw bevalling en je moet al genoeg controle afgeven als het eenmaal zo ver is. p.s. sorry voor het lange verhaal
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels op de site van ons voorkeur zhs een blanco bevallingsplan gevonden, dat ga ik sowieso invullen. Stagiaires is idd ook zoiets. Het zhs laat er hooguit 1 per bevalling toe, niet meer. Ik ben er nog niet uit of ik dat wil. Liever geen wildvreemd tienermeisje erbij op dat moment als ik heel eerlijk ben...maar ja, ze moeten het ook leren...mmm moeilijk, gelukkig hebben we nog even. Sowieso mogen stagiaires bij mij geen handelingen verrichten!
Misschien helpt dit? GEBOORTEPLAN CHECKLIST - KNOV - Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen