Heb ik genoeg melk?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Miriam1977, May 8, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Miriam1977

Miriam1977 Nieuw lid

May 8, 2008
    1
    0
    0
    Hallo,

Ik heb een vraag over mijn melkproductie.
    Mijn zoontje is nu 24 weken oud en weegt nu ongeveer 6,5 kilo.
    Hij krijgt 4 voedingen per dag.
    De eerste en de laatste zijn borstvoeding, de 2e is een fles van 200 ml forte en de 3e is een 200 ml forte papfles.
    Tussendoor krijgt hij 's morgens een fruithap, 's middags een ligapapje of yoghurtje, bij het avondeten een groentehapje en daarnaast drinkt hij per dag nog minimaal 1 flesje diksap van 130/140 ml. Deze verdun ik sterk.

De laatste paar weken drinkt de kleine erg onrustig aan de borst.
    Niet elke voeding, maar de meeste keren wel.

Ik ben een beetje onzeker geworden door de kinderarts op het C.B.
    Zij verweet mij op het laatste bezoek (28 maart) dat ik te snel was overgegaan van 3 op 2 borstvoedingen per dag. Ze zei ook dat ze het kon zien doordat mijn borsten nu zo'n stuk kleiner waren.

Ik weet het niet meer. De kleine groeit wel goed. maar dat kan ook komen doordat hij de calorieen nu ergens anders vandaan haalt. (bijvoeding)

Krijgt hij voldoende melk van mij?
    Alvast bedankt voor de hulp.

Miriam

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Miriam,

Wat een mannetje al weer, bijna een half jaar.
    Ik begrijp uit je verhaal dat je best onzeker bent of het nu nog wel goed gaat met de borstvoedingen.

Je beschrijft dat de voedingen erg onrustig verlopen. Op zich is dat een normaal beeld bij kindjes van zijn leeftijd. Vaak zijn ze meer geintereseerd in alles wat er om hem heen gebeurt dan in het drinken. Het kan helpen door een rustige plek te zoeken voor de voeding. Meestal zijn ze overigens ook snel klaar met drinken.

In jou situatie kan het ook komen doordat je productie wat minder wordt. Vrijwel alle vrouwen ervaren rond de 6 mnd een dip in de producite. Als je dan op "maar" 2 voedingen zit dan kan het snel in hoeveelheid minderen.

Je weet natuurlijk niet hoeveel hij drinkt aan de borst. Als dat ook ongeveer rond de 150 per keer is dan lijkt het me geen probleem.

Het is wellicht wat snel geweest om terug te gaan naar 2 keer borst rond de 5 maanden. Maar goed, dat maakt nu niet meer uit. Overigens heel bijzonder dat ze dat aan je borsten kan zien...... Bij vele vrouwen worden de borsten rond de 3-6 maanden een stuk minder vol, maar dan meer omdat er een perfect vraa/aanbod systeem is. De borsten lopen dan niet meer enorm vol voor de voeding. Je kan dus niet aan de borsten zien of je te weinig voeding geeft.

Als hij lekker blijft groeien, voldoende plas en poepluiers heeft en vrolijk en alert is, dan zou ik me niet zo'n zorgen maken.

Als je twijfelt kan je altijd een extra voeding inbouwen. Let wel dat het wat tijd kost om de BV weer wat op te bouwen. Maar nodig lijkt het me niet als ik je verhaal zo lees.

Succes

Ilse

Share This Page