Hoe ga ik hiermee om?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Anique, May 2, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Anique

Anique Niet meer actief

Ik had al een vraag gesteld over het tepelhoedje, maar ik heb nog wel wat vragen.
    Nu is het namelijk zo dat het voeden voorlopig nogal "rommelig" verloopt. De kraamhulp zegt dat ik hem namelijk aan de eerste borst 20 tot 30 minuten mag laten drinken en als hij dan nog wil mag hij nog 10 tot 15 minuten aan de andere drinken. En de voeding moet in totaal niet langer dan 3 kwartier duren. Maar bij ons loopt het dus iets anders.
    Wat namelijk vaak gebeurd : hij drinkt een poosje, wordt dan moe en valt in slaap, na een poosje slapen begint hij weer t zoeken naar de tepel en drinkt hij vaak nog wat verder. Zo ben ik vannacht wel van 2 tot 4 (dus 2 uur lang en geen 3 kwartier)uur met hem bezig geweest, steeds had hij weer even honger en legde ik hem aan, waarna hij weer snel in slaap. Ik vind het dus vrij moeilijk om te beoordelen of hij "voldaan" is omdat hij steeds in slaap valt.

Wat kan ik het beste doen als hij in slaap valt, even op m'n schoot laten slapen, of kan ik dan beter besluiten dat hij voldaan is (ookal heeft hij soms nog maar een paar minuutjes gedronken), en dus hem gaan verschonen of in z'n bedje leggen en wachten tot hij zich weer meldt (vaak meldt hij zich overigens al voordat hij in bed ligt). En hoe "time" ik die voedingstijden (dus die 20 minuten tot 30 minuten aan de eerste borst en die 10 a 15 minuten aan de andere) ? Is dat dan bijv 20 a 30 minuten aaneengesloten of trek ik de tijd dat hij een dutje doet tussendoor er vanaf?
    Ik probeer hem trouwens onder het drinken wel iedere keer zo lang mogelijk wakker te houden door z'n handjes een beetje te kneden of z'n voetjes.. maar op gegeven moment werkt dat dus niet meer.
    Hopelijk is mijn verhaal / vraag een beetje begrijpelijk, ik zou graag advies willen over hoe ik met deze situatie omga. En over hoe streng ik die tijden moet nemen.

alvast bedankt voor je advies!

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Anique,

Ik snap je verhaal wel, maar weet gelijk ook niet goed hoe ik je snel een goed antwoord kan geven.

Op zich is wat de KV zegt niet verkeerd. Het is juist goed dat ze aangeeft dat je best 20-30 minuten 1 kant kan laten drinken en dan de andere kant als toetje wat korter.

Niets mis mee. Dat je dan in de praktijk 2 uur bezig bent maakt het niet leuk meer.

Ik weet natuurlijk niet hoe Can hapt, hoe hij werkelijk drinkt.
    om een beetje een beeld te krijgen en mijn antwoord wat meer gericht te kunnen geven heb ik wat vraagjes.

Hoe gaat het met hem. Kan je wat zeggen over zijn gewichten, geboortegewicht en nu.

Hoe is hij overdag, wordt hij zelf wakker voor de voedingen?
    Hoeveel voedingen krijgt hij op een dag?
    Hoe zijn zijn plas en poep luiers?
    Hoe gaat het drinken (behalve het in slaap vallen)? Zie je een overgang in zuigritme?
    Hoe zijn jouw borsten? Heb je veel stuwing gehad?
    Merk je verschil tussen voor en na de voeding?

Ik hoor van je,

Ilse

3. Anique

Anique Niet meer actief

Hoi,

Het antwoord op je vragen:

Met Can gaat het goed, hij is rustig en tevreden, zijn geboortegewicht was 2880 gram en hij was na 4 dagen 2750 gram , nu is hij weer 2840 gram, dus hard op weg naar zijn geboortegewicht.

Ik voed hem OF als hij zich zelf meld (dit gebeurt meestal wel vanzelf) OF als er 3 uur verstreken zijn op mijn verzoek (dan verschoon ik hem even zodat hij een beetje wakker wordt en daarna laat ik hem drinken (met tepelhoedje dus).

ik merk wel een overgang in zijn zuigbewegingen als hij drinkt, hij zuigt eerst snel en daarna rustiger en hij slikt erbij.

Met poepen en plassen gaat het goed, iedere keer dat ik hem verschoon heeft hij sowieso geplast (5 a 6 keer per dag) en hij plast ook vaak onder het verschonen of onder het wegen, of in bad :) en poepen doet hij ook regelmatig, de laatste dagen gemiddeld 4 keer per dag, en volgens de kraamverzorgster zagen ze er ook goed uit, mooi kerriegeel.

Ik heb veel last van stuwing gehad in mijn borsten, en veel harde plekken die ik nu (op uw advies en dat van de kraamverzorgster) 2 keer per dag met behulp van een warm washandje wegkolf (dit was ook volgens de kraamverzorgster verstandig, om borstonstekening te voorkomen)

Onder de voeding gaan de harde plekken overigens niet helemaal weg, ik merk wel dat mijn borsten na het drinken minder vol zijn.

Hopelijk kun je me nu iets beter helpen..
    Overigens heb ik mijn vraag ook al aan de kraamverzorgster gesteld gisteren en die zei dat ik die tijden niet zo streng moest nemen en dat ik het ook een beetje op gevoel moest doen, dat heeft me wel redelijk gerust gesteld.

Ik doe het momenteel ongeveer zo:

Ik leg hem aan, en als hij dan in slaap valt dan wacht ik eerste even, dan geef ik hem een minuutje of 2, dan laat ik hem boeren kijk ik of hij daar weer wakker van wordt om te drinken, zo niet, dan leg ik hem terug in bedje OF ik ga hem verschonen (als ik dat voor de voeding nog niet gedaan heb). Als ik hem verschoond heb en ik zie dat hij toch weer gaat "zoeken" ) dan leg ik hem weer aan, welke borst ik dan neem doe ik dan op gevoel... als hij alles bij elkaar langer dan 20 minuten gedronken heeft neem ik de andere borst.

Hopelijk doe ik het een beetje goed, maar je advies is meer dan welkom als dit niet het geval is!

Groetjes
    Anique

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo anique,

Wat je beschrijft klinkt allemaal heel goed.
    Aantal voedingen, plas/poepluiers, etc.

Inderdaad wat je KV aangeeft, niet te krampachtig vasthouden aan de tijden.

Jullie zijn een weekje bezig, jullie moeten beiden elkaar nog goed leren kennen. Jullie zijn goed op weg. Geef het even tijd. Het duurt ongeveer 4-6 weken totdat jou lichaam zich heeft aangepast en een goed vraag en aanbod systeem heeft opgebouwd.

Ga zo door, geniet en maak je niet te druk.

Ilse

5. Anique

Anique Niet meer actief

Hoi Ilse,

Ik las vanmorgen een ander advies van je bij het topic "steeds in slaap vallen en ontevreden" en daar stond dat het niet goed is als een baby steeds in slaap valt onder de voeding, daar zei je het volgende :

"Ook geef je aan dat een voeding wel 1,5 uur duurt. Dat is te lang. Dat is een teken dat de voeding niet goed verloopt. Waarschijnlijk hapt Sem, zuigt steeds aan, er komt geen of weinig melk, pauze, aanzuigen, pauze, aanzuigen, pauze, etc.
    Mogelijk heeft hij moeite om bij jou een toeschiet reflex op te wekken."

Dat is namelijk hetzelfde als wat er de afgelopen nacht bij Can gebeurde, ik had het idee dat hij bijna geen melk uit m'n rechterborst kreeg, want hij zoog ook steeds aan en nam dan een pauze en begint weer opnieuw, en valt dan in slaap, het leek of hij opeens niet meer effectief kon drinken uit de borst en dat in slaap vallen tijdens de voedingen doet hij vanaf het begin al steeds, dus ik denk dat mijn voeding ook niet echt goed verloopt dan... met als gevolg dat ook vaak 1,5 a 2 uur bezig ben met een voeding.

Ik had dus vandaag besloten om (zoals je haar ook adviseerde te doen) voorlopig ieder voedingsmoment te kolven zodat mijn melkproductie wat hoger wordt zodat hij misschien over een poosje WEL beter aan de borst kan drinken als hij wat sterker is (dus zonder telkens onder de voeding in slaap te vallen) en meer kracht heeft om de TSR op te kunnen wekken.

Ik moet zeggen dat ik vandaag als zeer rustgevend voor mijzelf heb ervaren, het voelde heel fijn om hem als hij honger had hem direct echt tevreden te kunnen stellen met een flesje afgekolfde melk, waarna hij weer heerlijk in slaap viel... dus ik denk erook hard over om "gewoon" alles voortaan te blijven kolven... Maar aan de andere kant vind ik het ook heel erg jammer om het echte aan de borst drinken op te geven.

Ook denk ik er serieus over om aankomende week contact op te nemen met een lactatiedeskundige hier in de buurt, hopelijk kunnen ze mij helpen om Can ECHT aan de borst te krijgen, dus ook zonder tepelhoedje...

Pfff. ik word er wel een beetje onzeker van hoor, heb ik nu de verkeerde beslissing gemaakt?

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo Anique,

Over welke beslissing twijfel je?
    Ik denk dat als je twijfelt over je productie je zeker kunt kolven om de productie te verhogen.

Je citeert een stukje uit het verhaal van Sem. In zijn situatie kon ik met redelijke zekerheid zeggen dat er weinig productie was omdat hij zelf al wat ouder was, nog niet was aangekomen (exacte getallen heb ik even niet meer in mijn hoofd, en de voedinge altijd erg lang duurden). Met de informatie die ik van jou heb (net 1 week oud, bijna terug op geboortegewicht, voldoende plas en poep luiers, elke 3 uur of vaker een voeding) leek me jou uitgangssituatie anders. Daarom zal ik niet direct zeggen dat wanneer je 1 voeding dit gedrag opmerkt dat je structureel te weinig melk hebt, snap je? Het blijft overigens lastig om alleen met feitjes uit een mail een 100% juiste conclusie te trekken. Ik doe mijn best maar zit er zeker ook wel eens naast.

Het kan zijn dat in jou situatie hetzelfde speelt alleen waren mijn gedachten (met de gegevens die ik had) nog niet direct in die richting. (als ik wel het vermoeden had van te weinig melk, dan had ik je dat in de eerste reactie zeker duidelijk gemaakt, lees dergelijke reacties elders bij anderen)

Het is goed om jezelf even rust te gunnen, niet te gefocussed zijn op het voeden.
    Als het jou helpt om meer rust te krijgen door de kolven, doe dat een paar dagen, krik je productie zover op dat je er zelf weer vertrouwen in hebt. Als je gaat kolven gebruik dan een profesionele dubbelzijdige electrische (huurkolf, mijn voorkeur gaat naar de Symphony) kolf dan elk voedingsmoment 10-15 minuten.

Daarna (na een paar dagen) zou ik dan wel weer aan de borst gaan voeden. Dit spaart tijd en zorgt voor een hogere productie.

Het is zeker een goed idee, als je twijfelt over het aanleggen, een LK te consulteren. Zij kan immers echt zien hoe Can aan de borst gaat. Zij kan zien hoe het gaat en waar het anders kan. dat is via de mail ondoenlijk. Ik heb ook niet de intentie moeders uit te leggen hoe aan te leggen via de mail. Hooguit wat richtlijnen.

Je schreef (ook in je andere stukjes) dat je nu nog een hoedje gebruikt. Dat is niet erg. Het is een hulpmiddel. Het is niet verkeerd dat te gebruiken. Het wil niet zeggen dat het nu niet goed gaat. Het is juist hel goed dat het nu met hoedje wel lukt!

Misschien heeft Can, net als andere kindjes bij andere vraagstellende moeders, even tijd nodig om wat groter te worden, wat beter te kunnen happen.

Je schrijft nog het volgende stukje "Ik leg hem aan, en als hij dan in slaap valt dan wacht ik eerste even, dan geef ik hem een minuutje of 2, dan laat ik hem boeren kijk ik of hij daar weer wakker van wordt om te drinken, zo niet, dan leg ik hem terug in bedje OF ik ga hem verschonen (als ik dat voor de voeding nog niet gedaan heb). Als ik hem verschoond heb en ik zie dat hij toch weer gaat "zoeken" ) dan leg ik hem weer aan, welke borst ik dan neem doe ik dan op gevoel... als hij alles bij elkaar langer dan 20 minuten gedronken heeft neem ik de andere borst.

Dit las ik de eerste keer als 20minuten (ik dacht 20 minuten in totaal)gedronken... dit nog eens nalezend heb je waarschijnlijk daar veel langer over gedaan.

wat je misschien (naast het extra kolven om de productie te verhogen) nog kan proberen, je legt hem aan, laat hem drinken, valt hij in slaap dan haal jehem los, wekt hem en wissel je van kant. Steeds wanneer hij in slaap valt wissel je van kant. Met het wisselen wordt hij steeds bij de les gehouden.

Stel dat inderdaad je productie laag is, en hij daarom zo lang over een voeding doet, dan helpt het zeker om even te investeren in het kolven. Je kan een paar maal per dag blijven aanleggen om samen te oefenen. Wellicht gaat het ook beter als er meer melk stroomt.

Het kan ook zijn dat er een kringetje ontstaat. Als Can niet optimaal hapt, dan is er niet voldoende vraag waardoor er uiteindelijk minder productie komt. Ondanks dat je wel lang met voeden bezig bent.

Kom op meid! Geef de moed niet op. Heel veel moeders (had ik zelf ook, met wat BV kennis op zak) waren in de eerste weken enorm onzeker en twijfelde aan alles!

Succes en zet hem op!

Ilse

7. Anique

Anique Niet meer actief

Hoi Ilse,

Weer enorm bedankt voor je reactie, dat geeft me toch weer wat moed. Ik denk echter dat het wel het het geval is dat mijn productie erg teruggelopen is doordat Can niet goed genoeg heeft kunnen drinken aan de borst. Het lukt mij nu nog maar om tussen de 40 en 50 cc per keer te kolven.

Ik ga nu dus eerst proberen mijn productie weer wat te verhogen, ik zou hiervoor overigens wel nog wat tips kunnen gebruiken.. heb je die voor mij?

Verder ga ik vandaag nog wel even oefenen met het tepelhoedje om hem niet helemaal te ontwennen van de borst, en zometeen ga ik de lactatiedeskundige ook bellen om hen om raad te vragen... ze zijn hier open op maandag, hopelijk ook met bevrijdingsdag. Ik denk dat ik die begeleiding echt even nodig heb.

Nogmaals bedankt voor je geduld.. haha , had nooit gedacht dat ik me zoveel zorgen kon maken om iets... :(

8. Anique

Anique Niet meer actief

Hoi Ilse,

Ik wil je nog even heel erg bedanken voor je tips, vooral die tip over het extra kolven.
    Ik heb vandaag bezoek gehad van een lactatiekundige, echt een hele lieve dame, en zij heeft me gerustgesteld dat het wel goed gaat komen. Mijn productie is inmiddels goed op gang ( ongeveer 100 cc per kolfbeurt) en dat geven we Can in de loop van de dag uit het flesje. Verder heeft ze geconstateerd dt ik een candida infectie op m'n tepels heb, en Can in zijn mondje, dat zal hoogstwaarschijnlijk de reden zijn dat het drinken niet meer effectief verliep, daar krijg ik vandaag een middeltje tegen, en voorlopig ga ik nog even verder met kolven, en hem ook af en toe blijven aanleggen. Ze was erg onder de indruk van Can's zuigreflex, heel stevig, dus ze zag geen problemen om hem straks helemaal aan de borst te krijgen.
    Verder heeft ze hem ook gewogen en hij is nu 3050 gram, en dat is nu dus alweer 170 gram boven zijn geboortegewicht, en dat is heel netjes volgens haar binnen 2 weken. \:D/
    Aankomende dinsdag gaan we samen met haar voor het eerst proberen of we hem echt kunnen gaan aanleggen (zonder tepelhoedje, ik ben heel erg benieuwd hoe dat zal gaan veropen.

Nou, ik ben zo blij dat alle "moeite" niet voor niets is geweest de laaste dagen! We gaan volhouden en hopelijk heb ik binnenkort dus goed bericht.
    Nogmaals ontzettend bedankt!

Groetjes
    Anique

9. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Anique,

Fijn dat je je zo geholpen voelt en wat ontzettend goed dat een consult je meer vertrouwen heeft gegeven.

Succes

Ilse

Share This Page