Hi, mijn eerste bevalling was erg zwaar door een half vastzittende placenta die handmatig op de ok verwijderd is met liters bloedverlies.... Nu ben ik weer zwanger en best bang op herhaling... Het ziekenhuis hanteerd een protocol voor tweede zwangerschappen na fluxus, nu vraag ik me af bij wie dat geholpen heeft..... Ik hoor het graag!
Dat is flink schrikken voor je geweest meid, ik snap je angst heel goed. Ik heb bij m'n tweede bevalling fluxus gehad, en bij drie daaropvolgende MA/curettages ook. Ook grote problemen met weefselresten die dus amper te verwijderen waren. Mijn derde bevalling (keizersnede) weer moeilijk loslatende placenta en fluxus toen ie wel losgepeuterd was, enorm bloedverlies, heel eng. Ik hoef je denk niet uit te leggen hoe erg ik tegen m'n vierde bevalling op zag. Om deze reden weer een keizersnede gekregen overigens, de gyn had alles voorbereid, bloed laag al klaar, medicatie vooraf etc. En het is heel goed gaan, geen overmatig bloedverlies. Dus het kan helpen, al zal de factor geluk ook na aan mijn gestaan hebben denk ik
Maja bedankt voor je reactie, ik vraag de protocol wel even na... Fijn om te lezen dat je vierde bevalling fluxus vrij was!
Hoi, hier ook bij m'n 1e bevalling een vastzittende placenta met veel bloedverlies. In de ok verwijderd. Bij m'n 2e bevalling ging het helemaal goed, placenta ging wel moeizaam maar ging gelukkig goed.
Geloof 20% kans! Dus wel significant, maar nog steeds grotere kans dat het goed gaat. Hier ook na de geboorte van dochter 5.5l bloed armer, maar juist (nog) geen angst, ik hoop eigenlijk dat als er dit keer geen PE is en dus geen inleiding met 37wk, dat al het andere gedonder ook gewoon uitblijft En anders, achja, de vorige keer heb ik het ook overleeft Wel nogal dankzij de medici natuurlijk. Ze hebben bijna een etmaal aan me geknutseld, knappe job wel. Ben eigenlijk allang blij dat ze het toen hebben weten te stoppen zonder hysterectomie! Daar zaten ze toen niet ver vanaf meer qua opties, en dan had ik nu niet weer zwanger kunnen zijn.
Bij de eerste ben ik 3 liter bloed verloren, met spoed naar de ok en alle ellende. Bij mijn zoontje ben ik nog geen halve liter verloren en de placenta kwam er zo snel achteraan dat ik daar niet eens iets van gemerkt heb.
Bij alle drie een fluxus. De eerste een vast zitten placenta uiteindelijk operatief verwijderd, ruim 4 liter bloed verloren. Volgende dag bloed transfusie. De tweede na veel trek en duw werk placenta er uit gekregen maar toen begon het te stromen. Met 2 spuiten, rectaal pillen ijscompressen en de weeopwekkers vol uit. Hebben ze het weten te stoppen ruim 2,5 liter bloed verloren. De derde weer vast zittende placenta na 40 min trekken heb ik ze vriendelijk gevraagd te stoppen en hem operatief te verwijderen. Ivm bloedverlies. Toch nog 10 min doorgegaan resultaat; als nog enorm veel bloedverlies en weer na de ok. Ruim 3 liter bloedverlies en bloedtransfusie. Ook tijdens mijn beide BBz veel bloed verlies. Ik wil altijd een waakinfuus. Ik ben slecht te prikken en met veel bloedverlies nog moeilijker. Zo kunnen ze meteen medicatie, vocht of extra bloed toe dienen. Suces
Waakinfuus, super tip, ik zie mijn gyn einde van deze week, ik vraag hem wel of dat ook in hun protocol zit en anders wil ik het sowieso!
Bij de eerste fluxus, placenta was gelijk losgescheurd alleen de baarmoeder begon niet met samentrekken. Met de curretages geen problemen gehad. Weet niet wat aankomende wordt. Hopelijk gaat het normaal.