Lees je eens in: er zijn ook Islamitische feesten mbt Abraham. Zij nemen het oude testament ook serieus, net als veel Christenen.
ja dat klopt dat is het suikerfeest, maar mijn Turkse collega's beweerden dat dat nav het verhaal van Abraham is,
Lijkt me een goed idee: Dat je religieuze feestdagen afhankelijk zijn van welke traditie je aan wil hangen. Wel allemaal evenveel dagen natuurlijk...want ik begrijp dat de Joodse traditie de meeste feestdagen kent..
idd zeg, het oude testament is voor zowel Christenen, Joden als Moslims in principe de (gezamelijke) basis van hun geloof.
Whahaha ja dat klopt, en die arme moslims hebben er geloof ik officieel maar 2.... Eigenlijk wel erg dat ze dan vaak niet eens vrij mogen met het Suikerfeest he?
Zelfde terug want in het islamitisch geloof wordt hij aangeduid als ibrahim en niet als abraham, het verhaal is in principe hetzelfde maar dat is het van alle geloven in mijn ogen, dus snap al dat gedoe er om nooit zo , maar in de bijbel is het abraham en in de islam ibrahim, en de joden hebben ook abraham. Verder helemaal mee eens hoor dat het oude testament de grondlegging voor elk geloof is.
Dat weet ik, maar zit er dan nog het verhaal van Abraham aan vast of is dat dan het offerfeest? dus: suikerfeest=einde ramadan en offerfeest=verhaal van Abraham?
Offerfeest hoort bij ibrahim, (of zoals bijmons genoemd abraham, zelfde verhaal) En suikerfeest is puur einde ramadan vieren.
ik ben er eigenlijk voor om extra feestdagen verplicht te stellen. zoals het offerfeest en suikerfeest. (of is dat 1?).*ik lees net dat het dus wel 2 feesten zijn* en dan wel ons minimumvakantiedagen gelijk houden natuurlijk. *droomt nog ff verder* ik vind dus dat het niet afgeschaft moet worden om de simpele reden, dat er dan het jaar erop waarschijnlijk wordt gekort in de cao's met vakantiedagen en dan ben je die dag dus kwijt.
Ja joh, gewoon opheffen. Net als alle andere tradities als vuurwerk, zwarte piet e.d. Kan men het gewoon niet eens laten zoals het is?
En als je nu wel actief christen bent, moet je dan jouw christelijke feestdag die wel iets voor jou betekent inleveren voor die van een ander geloof? Dat vind ik raar. Dan zou ik zeggen, geef een moslim recht op vrij tijdens islamitische feestdagen evt in ruil voor een vrije dag.
ik vind op zich wel een goed plan om elke 2e feestdag (dus pinksteren, pasen en kerst) OPTIONEEL te maken dus dat je hem evt kan inwisselen voor een andere dag (dan KAN je hem ook gewoon hetzelfde houden maar voor bv een moslim kan DIE dagen gebruiken voor offerfeest, suikerfeest e.d.) Dan heb je het beste van beide werelden, je kan gewoon 2e kerstdag e.d. vieren maar het MOET niet je KAN hem ook inwisselen voor een andere feestdag naar keuze.
Ik vraag me wel af of al die mensen die gestemd hebben tegen afschaffen van tweede kerstdag, braaf allemaal weggebleven zijn uit winkels en horeca. Ik zou tweede kerstdag graag houden. Maar als ik hoor hoe massaal de winkels en horeca bezocht worden op tweede kerstdag, dan denk ik dat 'we' het er zelf naar maken dat het wordt afgeschaft. Er zullen altijd mensen moeten werken met de feestdagen (verloskundigen en andere zorgverleners, politie, brandweer, het personeel in verpleeg- en verozrgingshuizen.) Die zijn letterlijk onmisbaar, iedere dag. Maar we kunnen met zijn allen best een dagje winkelen overslaan. En twee winkel-vrije dagen red je ook wel, zonder te creperen. Dus als je zelf zo nodig vrij wilt hebben, gun die mensen dan ook een vrije dag met hun familie. Ik heb niet gestemd, want ik kan geen simpel ja of nee zeggen op deze vraag. Ik vind dat we het òf moeten afschaffen òf dat we alleen diegenen laten werken die echt elke dag onmisbaar zijn. Mochten er dagen afgeschaft worden, zou ik trouwens eerder beginnen bij Pasen en Pinksteren. De gemiddelde Nederlander weet toch al niet waar die dagen voor staan, laat staan dat ze echt gevierd worden. Maar ik vind wel dat als er dagen afgeschaft worden, dat dit op de één of andere manier gecompenseerd moet worden. Om even naar mijn eigen situatie te kijken: we zitten al jaren op de nullijn. Inflatie, BTW-verhoging: feitelijk is de nullijn een salarisverlaging. De werkdruk neemt desondanks toe. Als ze dan ook nog eens vrije dagen gaan wegsnoepen dan wordt het wel erg zuur.