Cyste eierstok

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Jikke27, 27 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jikke27

Jikke27 Niet meer actief

Hallo allemaal,

Ik ben vorige week voor de eerste keer bij de gyn geweest i.v.m. lange cyclussen. Er is geen PCO vastegsteld maar er zat wel een cyste in één van mijn eierstokken van ongeveer 4,5-5 cm. Het is verder niet gevaarlijk, en waarschijnlijk zal hij van zelf verdwijnen. Ze had het er wel over om met clomid te gaan beginnen. Nu moet ik over vier weken terugkomen.
    Mijn vraag is:
    - gaan ze afwachten tot dat deze cyste vanzelf weg is, of halen ze hem weg?
    - hoe lang kan dit gaan duren?
    - kan het zijn dat ze clomid voorschrijven zoland de cyste er nog zit?
    De volgende keer dat ik naar de gyn ga, neem ik deze vragen natuurlijk mee, maar misschien hebben jullie dit ook meegemaakt?
    Alvast bedankt voor jullie reacties! X Jikke

2. wies31

wies31 Fanatiek lid

16 nov 2006
    3.371
    1
    0
    roosendaal
    hoi Jikke,
    Je hoort vaker over cystes, en meestal kunnen ze geen kwaad.
    Ik heb er zelf ook 1 deze ronde van 4,5cm. Mijn eisprong is er wel door belemmerd, want die is niet geweest. Ik heb ook clomid geslikt, en vorige ronde had ik op dag 13 mijn IUI (en dus ook eisprong) al.Deze ronde op dag 9 mijn 1e fm, toen zagen ze de cyste. Vorige week (dag 17) was ie 4cm, dus al iets gekrompen. Ze verwachtte geen eisprong meer en ik moest mijn menstruatie afwachten en dan op dag 3 terugkomen om te zien of de cyste weg is. Ik had vandaag een positieve ovulatietest, dag 24, en morgen alsnog de IUI. Ik heb nooit eerder zo'n laat ei gehad, dus denk echt dat het aan de cyste ligt.
    Jij hebt ook deze grootte en ik denk dat ie ook vanzelf weg zal gaan. Ik hoop dat je eisprong er niet door belemmerd wordt. Ik moet nog wel op dag 3 terugkomen om te kijken, dus dat zal jij ook wel moeten denk ik.
    maar meestal ontstaat zo'n cyste door een niet gesprongen eitje van de vorige cyclus. Gebruik je verder clomid of iets dergelijks? Daardoor kan het ook komen. Maar maak je er niet teveel druk om, ik deed het ook, en was toch niet nodig. Maar ik zou wel vragen om een echo begin volgende cyclus. Als ie dan toch niet weg is, kunnen ze hem nog weghalen en kan je cyclus gewoon doorgaan. Succes! ;)

3. Jikke27

Jikke27 Niet meer actief

Hoi Wies,
    Bedankt voor je reactie. Bij mij werd de cyste ondekt bij mijn eerste inwendige onderzoek (ivm lange cyclussen). Dat was op cyclusdag 3.
    Wel grappig wat je zegt, want ik had inderdaad wel een positieve ovulatietest die maand, maar geen tempstijging. Mijn eitje was dus niet gesprongen, maar daarvoor in de plaats wel een cyste. Ik hoop echt dat ie van zelf verdwijnt, ik slik nog geen clomid, maar dat gaat wel gebeuren. Ben alleen zo bang dat als ie er over drie weken nog zit (volgende afspraak bij gyn) ik nog steeds niet met clomid mag beginnen. Het zijn steeds verloren rondes naar mijn idee. Wil zo graag dat er wat aan gedaan wordt!
    Is het zo dat de cystes in het begin van je cylcus groter zijn en naarmate het einde weer slinken? Ik had dit keer ook een cyclus van 56 dagen (langer dan anders), dat komt dan misschien ook door de cyste?
    Maar goed, ik moet maar gewoon afwachten.

Wat spannend voor je morgen 2e IUI! Ik hoop dat het goed gaat, in ieder geval heel veel succes!

4. wies31

wies31 Fanatiek lid

16 nov 2006
    3.371
    1
    0
    roosendaal
    ja, in het begin groter, en naarmate de menstruatie volgt wordt ie kleiner. je lange cyclus kan daarmee te maken hebben, dat heb ik nu ook. normaal een lengte van 28/29 dagen, nu kom ik op 39 dagen.
    Ik hoop voor je dat ie tegen die tijd weg is en je met clomid kan beginnen, maar ik denk het wel hoor!

Deel Deze Pagina