wie allemaal fysio? wel of niet& waarom?

Discussie in 'Prematuur' gestart door Ons Kleintje, 22 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik lees hier van veel mensen dat ze met hun premature kindje(s) fysiotherapie volgen
    misschien leuk om te weten wie dit doen en wie niet, en met welke reden

Bij mij niet, met als reden dat ik niet weet waarvoor hij het nodig zal hebben. Ik ga het wel met de zuigelingenpoli van UMCG overleggen, heb binnenkort een afspraak.

2. josie

josie Bekend lid

28 sep 2007
    685
    0
    0
    Hoi hoi,

Wij hebben wel fysio gehad voor mijn zoontje omdat hij het eerste half jaar heel erg overstrekte en verhoogde spierspanning had aan een kant van zijn lijfje, Hij bleef in het begin ook erg achter in ontwikkeling. Nu gaat het steeds beter, hij is inmiddels een jaar en we hebben geen fysio meer nodig. Maar het heeft ons wel erg goed geholpen. Hoe oud is jouw zoon inmiddels?

Groetjes, josie

3. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Onze jongens krijgen fysio. Ze komt aan huis (is net weg) en helpt ons en de jongens bij het bevorderen van hun (motorische)ontwikkeling. In principe hebben ze 2 jaar de tijd om hun 'achterstand' (14 weken) in te halen. Dus totdat ze 2 jaar zijn krijgen ze fysio.
    Normaal gesproken gaan prematuren eerst hun groeiachterstand inhalen en daarna hun motorische achterstand. In ons geval klopt dat. Ze zitten nu iets over de onderste lijn in de groeicurve en de fysio kon me net vertellen dat ze begonnen zijn met hun motorische 'inhaalslag'. Ze doen dingen die ze moeten kunnen als ze 5 maanden en een beetje zijn (hoewel ze gecorrigeerd nog maar 4,5 maand zijn). Knap hè?

4. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    hier wel fysio. In eerste instantie om te monitoren / ter controle. Onze zoon is geen held en loopt door zijn prematuriteit motorisch natuurlijk ook wat achter. Dat maakt dat het allemaal niet vlot gaat, maar zijn bewegingen zijn kwalitatief goed en hij heeft een goede ontwikkelingslijn volgens de fysio. Nu is er advies ingewonnen bij een SI (sensorische integratie)-therapeut, omdat Thomas nogal tactiele afweer heeft bij van alles en nog wat. Om te voorkomen dat dit zijn (motorische) ontwikkeling nog een beetje extra vertraagd hebben we nu gewrichtsdruk oefeningen gekregen. heb nu al het idee dat het werkt trouwens (na een week oefenen), want van de week pake hij zijn boterham zelf om op te eten (dat wilde hij nooit omdat hij dat niet fijn vond aanvoelen)

5. sonjaw

sonjaw Fanatiek lid

26 okt 2006
    3.346
    0
    0
    zuid holland
    Hier ook fysio thuis gehad.Voor Kiss en overstrekken.

Nu bij de 2de ook fysio.

6. iep75

iep75 Lid

21 dec 2008
    35
    0
    0
    Hoi, Ja hier ook fysio, maar tot nu toe alleen controle en kijken hoe ze zich ontwikkeld. In couveuze was ze niet geslagd voor general movements. Later toen ze al thuis was is dit herhaald....heel veel positieve dingen, maar ook wat afwijkingen. Ze beweegt goed maar bewegingen zijn volgens fysio wat eenzijdig. Nu over 2 weekjes weer terug, weer controle kijken of ze het al beter doet anders moeten we aan de oefeningen. De zorgen en controles zijn niet alleen wegens haar vroeggeboorte, maar ze heeft 36 uur na de bevalling (in regionaal ziekenhuis, 32+6wkn) aan beide longen een klaplong gehad en ja behoorlijk wat zuurstof tekort gehad. Gelukkig was er op de echo's geen hersenbeschadigingen te zien. Wel fijn dat ze haar in de gaten houden. Maar in onze ogen doet ze het heel goed. Doet al veel dingetjes die een beetje bij haar ongecorrigeerde leeftijd horen!
    :D

7. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Ferry krijgt ook fysiotherapie. Bij ons komt ze ook aan huis. Binnenkort gaan we het afwisselen. Soms naar de praktijk en soms bij ons thuis.
    Bij ons komt ze omdat Ferry een voorkeurshouding heeft en gewoon nog behoefte heeft aan het 'klein zijn' . Hier heeft ze allemaal tips voor en ze kijkt natuurlijk ook naar de ontwikkeling.
    We gaan ook met Ferry naar de ontwikkelingspoli. Daar gaan ze met hem 'sporten' met 2 fysio's en de kinderarts/ neuroloog. Erg interessant allemaal.
    Ik heb liever dat we nu alles 'oplossen' dan dat hij later ergens mee zit.

8. eerlijkbeertje

eerlijkbeertje Bekend lid

10 okt 2007
    686
    0
    0
    Friesland
    hier ook fysio nu om de 4 wkn eerst elke week en in het zkh elke dag ff....maar ons wondertje doet het prima!!!4 mei voor het eerst naar haar praktijk toe....waarom omdat ze een tijdelijke verlamming aan haar linkerschoudertje heeft gehad en ze had een voorkeurshoudding daar heeft ze nu een redressie helm voor ik hoop nog 5 weken en dat hij dan af mag....verder houden ze haar moteriek goed in de gaten....ik vind het ook wel prima dat het wat in de gaten houd...

9. Aukje1976

Aukje1976 Lid

15 mrt 2008
    32
    0
    0
    Wij hebben wekelijks fysio aan huis. Bij Fenna is, tijdens de couveuze periode al gesignaleert dat er hersenbloodingen waren. Later bleek er ook een hersenbeschadiging te zijn. De eerste maanden was de fysio puur ter controle, alles leek op zich goed. Maar nu is duidelijk dat ze cerebrale parese heeft ( spastich ). Ze is nu 10 mnd en zal met een jaar in een revalidatiecentrum terecht komen. We doen nu veel oefeningen met haar en bekijken of ze de goede houding heeft, proberen de ontwikkeling te stimuleren.

Zijn er hier meer mama's met een kindje met een hersenbeschadiging of een cerebrale parese?

10. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Hier nog geen idee van een hersenbeschadiging, maar Ferry heeft ook een hersenbloeding gehad. Hierdoor raakte zijn afvoersysteem voor hersenvocht verstopt en heeft hij nu een drain in zijn hoofd die onderhuids naar zijn buikje loopt.
    Ze verwachten niet dat hij er iets aan over houdt, maar je weet het nooit.
    Hoe lang zal je dochter daar moeten blijven?

11. M28

M28 Fanatiek lid

20 apr 2009
    1.044
    0
    0
    aukje, met hoeveel weken was je dochter geboren? moet je dochter dan ook blijven slapen in het rev.centrum
    sterkte meid.

12. iep75

iep75 Lid

21 dec 2008
    35
    0
    0
    Hoi Aukje, wat heftig allemaal voor jullie. Moet ze lang in het revalidatie centrum blijven? Hoe gaan jullie er allemaal mee om, lijkt me geestelijk een zware tijd voor het hele gezin? Veel sterkte!

13. Aukje1976

Aukje1976 Lid

15 mrt 2008
    32
    0
    0
    Lieve meiden,

sorry voor mijn late reactie, ik had het topic niet zo in de gaten gehouden en nu lees ik pas jullie reacties.

Fenna zal wsc voor dagbehandelingen naar het revalidatiecentrum gaan. Ze slaapt dus gewoon thuis. Hoe intensief het allemaal gaat worden is nog niet helemaal duidelijk, maar het zal een meerjarenplan worden. Het is iets waar ze mee moet leren omgaan en ze zal moeten leren hoe ze ondanks haar beperking zelfstandig kan functioneren.
    Fenna gaat de laatste weken snoeihard vooruit. Een ruime maand geleden zagen we het nog somberder in. Ze was vreselijk stijf en deed met haar rechterkant helemaal niks. Dat is een stuk verbeterd en haar linkerkant blijkt nu voor minimaal 90 procent "goed", maar ook haar rechterkant gaat vooruit.
    Het is idd een emotioneel zwaar jaar geweest en nog wel. Maar Fenna is een vrolijk en blij meisje en gaat goed vooruit. het had allemaal veel erger kunnen zijn.

@ Uk, wat een spannende tijd voor jullie zeg, weet je inmiddels meer? Fenna is met 32 weken geboren en was 1500 gram. Op zich komen hersenbloedingen boven de 32 weken niet zo heel vaak voor, boeven de 34 weken zijn de voorspellingen vaak helemaal een stuk beter. Maar Fenna heeft pech gehad. Ook de schade viel tegen. Die kun je pas 6 weken na een bloeding zien op een echo of mri, omdat dan pas het afgestorven weefsel door het lichaam wordt opgeruimd. Daarom kunnen ze direct na die bloedingen ook zo weinig zeggen. Waar zitten de bloedingen precies bij jullie kleine?
    Ik hoop voor jullie dat het meevalt, maar als de voorspellingen al goed zijn. Zal het vast ook goedkomen. je hebt namelijk verschillende gradaties in de bloedingen. Blijkbaar is die bij jullie kleine niet zo heel groot. Ik wens jullie veel sterkte de komende tijd. het is slopend dat afwachten.

14. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    aukje mijn zoontje heeft ook een hersenbloeding gehad hij is met 41 wkn en 2 dgn geboren dusGEEN prematuur. Maar hij gedraagd zich wel als een prematuur is nu ook met bewakingsapparatuur voor zijn ademhaling en hartactie. Hij ligt nu op schoot of zit eigenlijk en zit niet stil dus kan niet goed typen zal morgen beter reageren. Maar wilde alvast reageren zodat het topic niet ''kwijt'' raakt

aukje wat heftig allemaal snap heel goed hoe je, je voelt bij mijn zoontje hebben ze een ct scan gemaakt toen hij 3 daagjes was en een mri toen hij een week was. later nog wel echo's maar de neo zei dat ze daar niet zo diep mee in de schedel kunnen kijken. en dat ze verwacht dat de bloeding is weggeruimt ze wilt niet nog een ctscan ivm de vele stralingen. maar ze zouden dus als ze nu (nu is hij 3mnd ) een echo of mri zouden make kunnen zien of er weefsels zijn afgestorven in zijn hersentjes?

en nu is mijn zoontje ECHT boos :)

15. Ons Kleintje

Hoi allemaal, uiteindelijk is Roderick toch wel aangemeld voor kinderfysiotherapie, ter controle.
    volgende week donderdag komt er iemand langs.
    @ Aukje sterkte gewenst!

16. Birdie

Birdie Bekend lid

16 sep 2008
    528
    0
    0
    Hoi,

Hier ook fysio, omdat Anne een voorkeurshouding heeft (maar dat zou ook met normaal op tijd geboren kinderen kunnen voorkomen). Ze wil altijd naar rechts liggen. Nog steeds. Op advies fysio babysleep gekocht, maar daar ligt ze in te krijsen, dus maar weer weg gelegd. Hoop dat helmtherapie uitiendelijk niet nodig is.

17. Sunshine09

Sunshine09 Fanatiek lid

4 aug 2007
    1.409
    1
    0
    Breda
    Hier ook fysio voor Niek. Is 6 weken te vroeg geboren en heeft nogal last van overstrekken, holle rug en erge spierspanning.

Vrijdag komen ze voor de 1e keer, ben benieuwd hoe het zal zijn.

18. patriesja

patriesja Fanatiek lid

26 jul 2007
    2.183
    0
    36
    Hey
    Wij hebben fysio gehad een tijdje en ook een aantal keer naar een oseopaat.
    Dit omdat de kleine een voorkeurshouding had en zich overstrekte.
    Uiteindelijk heeft het allemaal goed geholpen en gaat het prima met onze inmiddels net 1 jaar geworden zoon!

xx

19. Ons Kleintje

Even een update:
    we hebben inmiddels 2 keer een bezoek van de fysio gehad, en het gaat echt erg goed met onze kleine. de fysio geeft ons inzicht in de bewegingen die mn zoontje maakt en wat wel en niet goed is. hoe we hem het beste kunnen vasthouden of het beste met hem kunnen spelen, gelet op zijn lichaamshouding.
    groetjes

Deel Deze Pagina