KDV, gastouder of oppas aan huis?

Discussie in 'Prematuur' gestart door Pippie1976, 21 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pippie1976

Pippie1976 Bekend lid

8 nov 2008
    798
    0
    0
    Zuid-Holland
    Onze twee dochters zijn geboren op 25 april, 10 weken te vroeg. We hebben gisteren van de kinderarts te horen gekregen dat zij het afraadt om de meiden straks naar een KDV te brengen, in verband met virussen die daar rondvliegen in de herfst en winter. Zit dus nu met de vraag: Wat doen we dan? Ik zou graag zelf thuisblijven, maar dat is financieel niet haalbaar. Dan dus een gastouder of oppas aan huis?

Heeft er iemand ervaring met oppas aan huis? Wat zijn daar de kosten van? En is het fijner dan een gastouder? En hoe hebben jullie het gedaan met jullie te vroeg geboren kindje(s)? Wel naar het KDV? En zo ja, wanneer (na hoeveel maanden) en hoeveel dagen per week? En hebben jullie 'last' gehad van de virussen (ja, ik heb heel veel vragen :))?

En wie weet er een goed bureau om een gastouder/ oppas aan huis te vinden?

Ik hoor het graag!

Groet,
    Margit

2. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

gefeliciteerd met de geboorte van jullie kinderen!
    Wij hebben geluk dat Roderick in januari is geboren, zodat hij al wat weerstand heeft kunnen kweken. De kinderarts gaf aan dat hoogzomer bijna geen RSvirus voorkomt en het dus wel kan.
    Natuurlijk is de keuze bij jullie EN zijn de meningen verdeeld over hoe gevaarlijk het is voor jullie kinderen. April geboren, dat is in augustus naar de opvang en dat is in mijn ogen nogsteeds zomer, dus geen RSvirus.
    Jouw kinderen krijgen wanneer de R in maand is, het RSvirusmedicijn, zodat ze minder kans maken op het krijgen van het RSvirus. Omdat ze te vroeg zijn geboren en jonger dan 1 jaar oud zijn. via een gastouderbureau is even duur als een kinderopvang. je moet er alleen wel een goede vinden. Kosten zijn afhankelijk van je inkomen. Meestal bij 16 uur per week iets van 70-150 euro per maand ofzoiets?
    ik heb trouwens eerst de kinderopvang gebeld of ze wel wilden dat hij kwam, omdat hij prematuur geboren was. (tja je bedenkt wat!) Natuurlijk was dat geen probleem zeiden ze. Ze gaven aan dat we altijd dingen konden bespreken indien er iets was mbt de vroeggeboorte.
    Onze kleine gaat als hij 5,5 maand oud is naar de Kinderopvang. Hij gaat dan voor 2 dagen per week. maar we brengen hem alleen wanneer het echt nodig is (ik werk onregelmatig).
    oppas aan huis heb ik geen persoonlijke ervaring mee.
    De opvang waar hij heengaat is een waar ongeveer 5 andere kindjes in de groep bij hem zitten met 1 leidster. Dus niet superveel kinderen. Ik moet zeggen dat ik totaal niet meer bang ben dat hij ziek wordt, hij kan het nu wel aan.

Hij is ziek geweest van een virus of een bacterie toen hij nog in het ziekenhuis lag, toen was hij 3 weken oud. Dat is dus een heel verschil. Toen hij thuiskwam hebben we nog een hele tijd verkouden bezoek geweerd, langzaam de overgang van zeer steriel uit het ziekenhuis, naar het zonder gewassen handen met ringen en horloges om, aan ons kindje zitten.
    Ik denk dat hij rond de 4 maanden was toen we dit aankonden/ hij dit aankon.
    Ik wil je heel veel sterkte wensen met je keuze, want dat is niet gemakkelijk. Geniet ook van je kinderen, en je kunt altijd nog de keuze maken om je ziek te melden via maatschappelijk werk, of eventueel een regeling treffen met je werkgever, omdat je geen oppas hebt kunnen vinden wegens deze vroeggeboorte.(of zeg ik nu iets heel raars?) Dan kun je de keuze maken om 3 maanden later alsnog aan het werk te gaan en dan wel kindjes naar de opvang te laten gaan.

3. Pippie1976

Pippie1976 Bekend lid

8 nov 2008
    798
    0
    0
    Zuid-Holland
    Dank je wel voor je reactie. Ik vind het ook echt een lastige keuze. De meiden zouden half oktober naar de KDV gaan (vanaf dan hebben ze plek), dus dan is wel de R in de maand... Ze krijgen inderdaad een vaccinatie tegen het RS-virus, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze het niet kunnen krijgen. Is dat het gevaarlijkste virus wat ze op een KDV op kunnen lopen? Is de rest geen probleem?

Op zich vind ik oppas aan huis de 'veiligste' optie. Misschien dat we dat wel doen tot de R weer uit de maand is en daarna naar het KDV.

Lastig hoor allemaal! Nou ja, eerst maar eens zorgen dat ze thuis komen en dan zien we wel weer verder.

Nog andere dames met ervaring hiermee?

4. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Hoi Margit,

Wat komt er veel op je af hè? Maar wel fijn dat je nu al met dit soort dingen bezig kunt zijn! ;)

Ik kan je niet helemaal het goede advies geven, want ik heb het geluk dat ik het hele 1e jaar bij de jongens thuis ben (betaald ouderschapsverlof, kun jij dat niet regelen?). Zij gaan dus pas vanaf september naar een KDV. Eigenlijk wilden we graag een gastouder, mede door de virussen op een KDV, maar sja, ze zullen het toch eens moeten krijgen... En praktisch gezien was het KDV waar ze nu naartoe gaan wel een 'geschenk uit de hemel'.
    Wat Ons Kleintje schrijft is niet helemaal waar. Je kinderen onderbrengen bij een gastouder of oppas aan huis is wel degelijk duurder dan een KDV. Zeker straks met de nieuwe subsidieregelingen. Je krijgt meer geld vergoed als je kindjes naar een KDV gaan.
    De keuze is helemaal aan jullie. Aangezien ze nog de Synagisinjecties krijgen tegen het RSV zijn ze meer beschermd dan andere kinderen, maar het zal nooit volledig beschermen tegen het virus. Toch merkten wij wel dat het werkt. Het RSV is heel dichtbij geweest rond de kerst (zowel mijn nichtje als mijn ouders hadden het) en de jongens zijn niet besmet geraakt.

Heel veel succes met de keuze!

Deel Deze Pagina