Nou, onze baby is nu net 1, maar nummer twee is alweer onderweg. Ben inmiddels 4 maanden zwanger! Ons schema voor baby 1 is nu dit: maandag papa thuis dinsdag opa en oma passen op woensdag kinderopvang donderdag kinderopvang vrijdag mama thuis zaterdag papa en mama thuis zondag papa en mama thuis Twee dagen kinderopvang dus. Mijn vraag is de volgende: kinderopvang is knetterduur, dus we overwegen om tijdens het zwangerschapsverlof de kinderopvang op te zeggen. Maar is dat wijsheid, of is het juist goed en/of handig om baby 1 gewoon nog steeds elke week te laten gaan? Wie heeft daar ervaring mee?
Ik ben go en al vaak deze situatie mee gemaakt: eigenlijk komen de kinderen altijd gewoon. Wel soms minder lang ( ipv tot 18 uur, maar tot 16 uur of ipv 7 uur pas om 10 uur). Omdat: het straks met je dikke buik of mini baby het ook fijn is om te kunnen rusten En je zal zien dat je oudste dan niet op dezelfde tijd wil slapen of hij/zij wil helemaal niet slapen EN omdat het wel heel erg wennen wordt na 4 mnd niet naar een opvang gaat en je dan niet altijd meer plek zult hebben.
Wauw, ik heb zelden zulk snel en overtuigend commentaar gehad hier... dank je... hele goeie punten...! Zou het dan nog wel een idee zijn om ipv 2 dagen tijdelijk terug te schalen naar 1 dag opvang, of raad je dat (ook) af? Het is voor ons ook een beetje een kostenoverweging, tis allemaal zo duur
Als de kosten belangrijk zijn, heb je een go al in overweging genomen? Daar betaal je doorgaans minder voor. Zowel uurprijs als minder uren. Dan je vraag; ik heb de oudste gewoon 3 dagen naar het kdv laten gaan. 1 omdat hij in zijn eigen ritme bleef en dit prettig vind 2 omdat ik idd rust kon pakken. Nu is punt 2 ook wel een beetje afhankelijk van je zwangerschap wat je nodig hebt en dat kun je nu nog niet beoordelen.
Persoonlijk vind ik het belangrijk dat kind 1 z'n ritme houdt. Jij hebt wat extra rust en hij krijgt uitdaging en aandacht op de opvang. Gastouder is een optie alleen bureau kosten zijn zo belachelijk hoog, waardoor het qua geld in jouw situatie misschien niet zo heel veel scheelt. Ik zou ervoor kiezen om kind 1 zijn eigen ritme te laten houden, wordt straks nog druk zat met baby erbij!
Wij maken gebruik van een gastouder en betalen aan gastouderbureau 5,75 per uur. We betalen alleen voor de uren die we afnemen en dat wordt berekend per kwartier. Dus van 7:00 tot 16:45 is 9,75 uur. Vanuit de overheid hebben de meeste mensen toch recht op een tegemoedkoming in de kosten? Wij krijgen iets van 65% Dus als je uit gaat van 80 uur in de maand, komen we op 460 waarvan 299 vergoed en 161 zelf. Dat valt dan toch wel mee? Of zie ik het verkeerd? https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/publicaties/2014/10/20/tabel-kinderopvangtoeslag-2015/kinderopvangtoeslagtabel-2015.pdf
Wij hebben bijna hetzelfde schema, alleen gaan ze bij ons op disndag ook naar de opvang, dus 3 dagen. Zelf heb ik ze altijd wel laten gaan, maar dan 2 ipv 3 dagen. Zo doen we dat ook in de vakanties (ik heb 12 weken vakantie). Op die manier loopt het voor hen lekker door, kunnen ze spelen met andere kindjes en is het minder wennen naderhand. En vooral als je hoogzwanger of juist net bevallen bent, is wat rust in huis voor jou ook fijn.
Gewoon laten gaan naar KDV. Hebben wij ook gedaan met onze oudste. En was ik erg blij mee. Zeker toen ik meer lichamelijke klachten kreeg tijdens de zwangerschap was ik blij dat ik niet de oudste constant om mij heen had. Kon ik gewoon gaan rusten. En na de bevalling kon ik mij ook op die dagen ook echt even richten op de jongste. Ik vond dit heel prettig.
Zo hebben wij het ook altijd gedaan. Ik zou het dus wel door laten gaan, al is het inderdaad jammer genoeg behoorlijk duur.
Zou het zeker door laten gaan. ik geniet nu ook van de 2 dagen dat ze er niet zijn. gewoon lekker alleen je boodschappen kunnen doen, stofzuigen e.d. en straks met de baby heb je het al druk genoeg op de dagen dat je met zn allen bent. die 2 dagen zijn dat echt heel fijn dat je lekker alleen bent met de baby. Ik hoop dit over een week weer mee te maken maar voor mij is het belangrijkste ritme. ze vinden het al moeilijk als we 2 weken op vakantie zijn geweest, dan moeten ze echt weer even wennen aan de opvang. dus beter om ze te laten gaan. en ze kunnen daar gewoon even uitleven en spelen.
Ik heb het altijd gewoon door laten lopen. Wat hier al is gezegd: je kindje blijft in het ritme, hoeft later niet opnieuw te wennen, je raakt je plek niet kwijt, je hebt zelf ook 2 dagen rust.
Ik zou het door laten gaan voor de continuïteit en dan heb je straks met de laatste loodjes ook nog wat tijd voor jezelf. Hier was dat heel fijn voor de oudste. Het kinderdagverblijf is hier dan ook een feest om te gaan.
Hmmm. Ik zou mijn dochter er dus ook afhalen. Niet eens zo zeer voor de kosten, maar ik vind Kdv een oppas die je niet nodig hebt als je thuis bent. Zeker als ze zo klein nog zijn. (Als ze 2,5/3 zijn vind ik het anders, omdat ze dan vriendjes en vriendinnetjes hebben waar ze graag mee spelen) Maar nu heb ik heel erg makkelijk praten, want als ik een extra uurtje zou willen slapen, bel ik mijn moeder en die komt dan....
Ik breng onze dochter ook nog naar de gastouder, Ookal ben ik nu een half jaar thuis. Wel maar een ochtend in de week, maar zo blijft ze in haar ritme, hoeft ze straks niet opnieuw te wennen en een ochtend lekker voor mezelf en nu met de baby is ook wel fijn!