Weinig slapen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Jorietje, 27 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Hoi hoi,

Meneertje is nu 5 1/2 maand en sinds donderdag slaapt hij heel weinig (overdag dan, s nachts slaapt hij prima).
    Hij sliep altijd (ongeveer) van 8.30u tot 11.00u en van 13.00u tot 15.30u en soms ergens tussen 18.00u en 20.00u maar dat was niet altijd. En s avonds / s nachts slaapt hij gewoon van 21.00u tot 7.00u ongeveer).
    Nu slaapt hij s morgens met een beetje geluk een klein uurtje (van 9.00u-10.00u) en net na de middag leg ik hem wel in bed, maar ligt ie alleen maar te gillen. Dat gillen doet hij sinds kort, het is echt van plezier, soort stem ontdekken denk ik. Als ik hem dan uit bed ga halen (zo rond 15.30u wat hij gewend is van toen ie nog wel sliep haha) gaat ie in de box spelen (+ gillen en kletsen haha) en valt ie soms wel even in slaap, maar dat slaapje stelt qua tijd niet heel veel voor.

Het is niet zo dat hij er last van heeft, hij is net zo vrolijk als altijd, maar ik vroeg me af of dit herkenbaar is voor iemand? Is dit misschien een fase die waarschijnlijk weer over zal gaan? Lijkt me niet dat hij vanaf nu voortaan zo weinig zal slapen.
    Ik vind het op zich niet erg ofzo, het is wel gezellig in de kamer, maar ja, hij zal toch ook zn slaap nodig hebben... (maar nu blijkbaar even niet)

gr,
    Joriet

2. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Is er niemand die dit herkend? Ineens minder slapen zo rond de 5 maanden?

3. Is voor mij alweer een tijdje geleden dat mijn zoontje deze leeftijd had, maar ik lees dat hij nog 3x per dag slaapt. Misschien moet je over gaan op 2x, en dan de avond weglaten. Wie weet slaapt hij dan s'middags wel. Anders zou ik het ook niet weten.

4. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Tja klinkt leuk, maar hij valt soms zelf in slaap s avonds (in box of wipstoel), we leggen hem dan juist niet op bed (ja om 21.30u natuurlijk wel)..

Maar ik ben nu aan het kijken hoe het gaat als ik hem pas op bed leg als hij echt slaap heeft en niet meer op tijd, zoals we gewend waren de laatste tijd, omdat hij dan toch wel ging slapen.. Vanmorgen was hij om 8 uur wakker tot 10.15u, toen begonnen hij te wrijven in de ogen en te zeuren, dus nu slaapt hij.. En als hij dan straks wakker is, kijk ik wel weer hoe lang hij het volhoudt en leg hem pas weer op bed als hij slaap heeft.. Als dat in de loop van de middag is, vervalt misschien het slaapje aan het begin van de avond of kan hij juist wat eerder naar bed dan om 21.30u.

We gaan het maar ns uitproberen :D

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier ook een meisje die erg weinig slaapt. De eerste 3 maanden sliep ze nog wel een paar keer op een dag maar zo rond de 4 a 5 maanden sliep ze ook echt dagen niet overdag. Vreselijk vermoeiend! Gelukkig is ze er niet vervelend onder, maar je merkt wel dat ze moe is. Sinds ze een maand of 6 is, heb ik wat meer ritme gevonden. Eerst probeerde ik haar nog 2x per dag te laten slapen, nu slaapt ze al ruime tijd 1 dutje op een dag, ergens tussen 10 en 12 breng ik haar naar boven, drinkt ze op schoot een fles, en gaat dan slapend in bed. Ze slaapt meestal 2 uur, soms korter, soms langer. Het is heel vroeg om nu nog maar 1 dut te doen, maar ik ben allang blij dat ze weer slaapt! 's Avonds gaat ze om 19.00 moe naar bed en slaapt dan tot ergens tussen 6.00-8.30 met heel zelden nog een wakkere nacht ( Gaapt na van vannacht )

Sommige kindjes hebben het blijkbaar echt niet nodig, want of ze nou in bed ligt, in de auto of in de wagen, ze gaat echt niet slapen! Het is zelfs zo erg dat ik ze, als we 's ochtends op bezoek zijn geweest en om 11.30 naar huis gaan om te slapen, in de auto wakker moet houden, omdat ze anders in bed niet slaapt. Ze word dan namelijk wakker als de motor uitgaat en dat korte ritje in de auto is niet genoeg slaapje, dus wakker houden wakker houden!

6. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Hm vanmorgen heeft ie nu een uurtje geslapen (tot ca 11u) daarna (bijna) de hele tijd in de box gespeeld, om 15u naar bed gebracht (begon in de ogen te wrijven), sliep om 15.15u en nu ligt ie weer te huilen... k Zal kijken of ie nog n tukkie wil doen, even speen geven enzo, maar ben bang dat ie dat nu niet meer doet..

7. JBM1985

JBM1985 Actief lid

17 mrt 2009
    362
    0
    0
    Heel herkenbaar ik zit er nu ook middenin, hier ook overdag deed hij meestal 3 slaapjes elke dagdeel, nu nog maar 1 lang slaapje meestal smiddags. Hij is wel moe maar dan leg ik hem op bed en gaat hij niet slapen maar spelen. Ik denk dat ze nu gewoon minder slaap nodig hebben. Sprongetje misschien!?

8. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Ja ik las in een ander topic ook dat dit een sprongetje kan zijn..

Nou vanmiddag heeft ie dus maar een uurtje geslapen. Vanavond na de groentehap ook een uurtje in de wipper (van 18.30-19.30) en om ca. 19.45u krijsen van de honger en dat waarschijnlijk in combinatie met slaap.. Hij lag dus om 20.45u op bed (wat voor hem best vroeg is) en viel binnen 5 minuten lekker in slaap..
    Ik volg hem voorlopig maar weer, heeft hij slaap, dan naar bed -heeft hij geen slaap, dan maar lekker spelen.. Hij is verder niet humeurig ofzo, maar gewoon even vrolijk als altijd

9. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Onze dochter precies hetzelfde sinds donderdag!!!
    Hadden hetzelfde schema maar nu...

Wij hadden schema vanuit het ziekenhuis gekregen omdat het niet zo liep.
    Donderdag krijgen we waarschijnlijk een nieuwe met dan twee slaapjes op de.dag ipv drie.

Groetjes

10. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Volgens mij worden de schema's / ritmes rond de leeftijd van 5/6 maanden zowiezo vaak omgegooid, het is vaak de overgang naar 2 slaapjes per dag i.p.v. 3. Dennis had precies hetzelfde, hoewel ik hem altijd 'op verzoek' liet slapen, dus idd echt wachten totdat ie zelf slaap kreeg en dan in bed leggen.
    De eerste 4,5 maand zat er een prachtig ritme in (al sliep hij nog stukken minder dan jouw zoontje TS ;)), daarna begon het te rommelen en dat doet het nu eigenlijk nog zo nu en dan. ;) Hij slaapt de ene dag meer dan de andere, soms overdag 2x, soms 3x maar dan veel korter. 's Avonds gaat het over het algemeen goed, na de laatste voeding van rond 23.00 uur slaapt ie ook gemakkelijk weer in, maar wordt geheid tussen 5.00 en 6.00 wakker, voorheen was dat rond 6.30-7.00 uur.

Op deze leeftijd verandert en gebeurt er ook zoveel met ze (andere voeding/sprongetje), het is logisch dat ze tijd nodig hebben om te wennen.

Ik zou als ik jou was het blijven volhouden om hem in bed te leggen zodra hij zelf moe wordt, dan heb je wel de meeste kans op een uitgeslapen en tevreden kindje in elk geval. ;)

11. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    @Marjanneke, ja idd, dat ga ik maar doen, misschien komt er dan weer ritme in en zo niet, dan maar niet haha..

@Siepie, zou een schema werken denk je? Ik bedoel eigenlijk, ik kan mijn kind op bed leggen, maar ja als hij die uren, die hij volgens een schema moet slapen, niet slaapt, dan heb je niks aan een schema.. Ik kan hem simpelweg niet dwingen om te gaan slapen als hij geen slaap heeft, snap je wat ik bedoel?

Ben "blij" te weten dat dit gewoon bij de leeftijd kan horen :D

Deel Deze Pagina