Hallo moeders, Ik zet deze vraag neer bij baby & dreumes, want sinds ik de 2e heb (nu 11 maanden) moet ik zeggen dat ik het toch wel erg druk vind zo. Ik ben mama, huishoudster, carrieretijger en partner. Met 1 kind of 2 al wat oudere kinderen is het allemaal wel te doen, maar dit zijn nu echt de tropenjaren. Ik merk dus dat ik geen tijd meer over heb voor mijzelf en dat begint nu wel te knagen aan me. Ik vroeg mij af hoe dit met de andere werkende mama's zit hier: hoeveel tijd heb jij over per week voor jezelf? (en wat doe je met die tijd? kan ik even meegenieten ).
Waarom specefiek de werkende mama's? Als je thuis bent met je kindje heb je ook geen zeeen van tijd over hoor. Dan heb je ook tropen jaren geloof me. Heb er 2 op korte tijd gehad en dat gaat je ook echt als thuismama niet in de koude kleren zitten. En nu met weer een kleintje is het ook af en toe afzien (zoals nu als madammeke niet wil slapen maar ik nog vanalles moet zoals een brief typen naar de directeur van mn oudste zn school...kan alleen niet nadenken met een jengelend kind op de achtergrond...en typen met een stil kind op schoot gaat ook niet want Wendy typt graag mee ) Zat er vrijdag ook even helemaal door heen en had echt eens even een paar uur voor mezelf nodig. Maar dat zit er niet in als je hele dagen alleen bent met de kleine. En borstvoeding kan je niet uitbesteden (ja ok afkolven maar daar word ik nog kriegeliger van als gewoon ff dat kind aan mn tiet hangen als ik er al doorheen zit...) Gelukkig heb ik dan zon vent die dat kind in de draagzak doet en boodschapjes gaat doen (doetie graag want dan krijgt hij leuke opmerkingen van andere vrouwen... ) Dus had even n uurtje voor mezelf....dacht ik. Alleen werkte mn teken programma niet mee en waren er nog 2 andere kinderen die opeens allerlei dingen met mij dachten te gaan doen Hoeveel tijd ik voor mezelf heb ligt er aan hoeveel tijd Wendy slaapt en of ik dan er voor kies een inhaals lag met mn huishouden te doen of toch maar even wat voor mezelf. En ben dan zo'n muts om dan toch die inhaalslag te doen. Dus ergens ligt het aan mezelf dat ik minder tot geen tijd heb voor mezelf...aan de andere kant kan ik nou niet bepaald even lekker mn schilder spullen voor de dag halen en even ontspannen te gaan aquarellen ofzo...Dan is mn verf droog als mevrouwtje even weer wil drinken of gewoon niet wil slapen of in de box wil. En DAT is nou net wel mijn vorm van ontspanning...even freubelen of schilderen. Echt tijd voor mezelf zonder dat iemand me kan/gaat storen is als ik onder de douche sta en de grote kinderen buiten spelen zijn (die hebben er een handje van mij wat te komen vragen als ik onder de douche sta...hoeven ze niet nog n trap af naar papa die beneden is ) Schildert alleen zo verrot onder die stromende douche kop
Als je het budget ervoor hebt: heb je al aan een huishoudelijk hulp gedacht? Zodra ik ga werken en wij een groter huis hebben, zal deze er bij ons echt komen. Ik vind het ZO ontzettend zonde van mijn tijd om daar constant mee bezig te zijn. Verder lijkt het mij zwaarder om geen werk te hebben zolang de kinderen nog niet naar school gaan: je hebt altijd een kind waar je rekening mee moet houden als je de deur uit wilt. Zodra ze naar school gaan lijkt mij het omgekeerde het geval: dan heb je als thuisblijfmoeder meer de ruimte om eens wat voor jezelf te doen dan een werkende moeder.
Dat is dus ook ongeveer wat ik bedoelde in een discusie die ik probeerde te openen zonet mamason. Ik heb het zelf dus opgelost door mijn zoon 1x in de 2maand bij de opa`s en oma`s te laten logeren. Mischien leuk om even te lezen? discusie punt 4maand en vermoeidheid. Maar je bent dus echt niet de enigste hoor, hihihi houd moed
@Wilma: tja dat is zo, mijn utopie is 'niet werken' zodat ik meer tijd overhou, maar dat gaat inderdaad niet op als je kinderen kort op elkaar zitten. Ik heb er 4 jaar tussen, dus bij mij zou het stoppen met werken zeker meer rust geven. Dan is er 1 op school, de ander thuis, maar die slaapt overdag nog zo'n 2 a 3 uur. Maarruh, je hebt gelijk, mijn vraag is ook aan de thuisblijfmama's, want ieder heeft het druk op zijn eigen manier! @MerleQ: hulp in huishouding heb ik al! Drie uur in de week, maar met een huis van 200m2 blijft er nog heeeeeel veel huishoudelijk werk liggen. @Janna76: ik ben een groot voorstander van een oppas regelen en lekker samen met mijn ventje uit eten gaan (daar genieten wij erg van). Dat hebben wij dus ook altijd gedaan, al bij de komst van de eerste. Maar mijn oppas zit nu een paar maanden in het buitenland (meid van 22 jaar, lekker aan het rondreizen, oh oh jaloezie ), dus we zitten alweer even zonder. En de opa en oma's passen al regelmatig op en moeten geregeld brandjes blussen (zieke kleine ophalen van kdv / boel opvangen als mama ziek is etc). Misschien dat ik daarom ook wel een dip heb hoor, hebben al maanden geen avondje voor onszelf gehad. Maar hoeveel uur hebben jullie nu over in de week voor jezelf?
Tijd over voor jezelf je bedoelt echt zonder kind? 0,0 uur Ik werk 25uur per week. Als ik niet werk ben ik thuis bij de kleine.
Tijd voor mezelf heb ik als Marleen 's middags op bed ligt en als ze 's avonds op bed ligt. Huishoudelijke dingen doe ik zoveel mogelijk met haar om mij heen.
Ik heb genoeg tijd voor mezelf. De kleine slaapt nu nog best veel, dus die tijd is lekker voor mij. Het huishouden doe ik tussen de bedrijven door als zij lekker ligt te spelen.
Echt tijd voor mezelf? Tja, ik weet het eigenlijk niet. Ik zou bijna zeggen als de kindjes slapen. Dus 's avonds vanaf 20.00u-20.30u en overdag als ze beiden slapen. 's Avonds doe ik echt helemaal niets meer, dus eigenlijk is dat de tijd voor mezelf. Overdag als de kindjes slapen dan doe ik toch meestal dingen in huis. Ik heb een hele lieve partner die mij 's weekends echt ook even de tijd geeft om tijd voor mezelf te hebben. DAn neemt hij de kindjes mee boodschappen doen of ik ga even lekker de stad in en hij blijft thuis met de kindjes.
hier ook....tijd voor mezelf als hij op bed ligt, en nu bijvoorbeeld even een klein poosje achter de computer ALS hij zelf even wil spelen : ) Daarom gaat ie 's avonds ook lekker om 7 uur naar bed, dan hebben wij weer tijd voor elkaar of onszelf.....heerlijk! Dat is dan wel genieten.
Ik lees veel moeders die schrijven dat ze tijd voor zichzelf nemen als de kleine slaapt. Dat vind ik het vermoeiende nu: als de kleine slaapt, dan heb ik altijd nog de oudste rondlopen die graag met mama wil spelen als de kleine op bed ligt. Leuk juist, dan heb ik ook even 1 op 1 aandacht met de oudste waar ze recht op heeft. Maar een rollenspel spelen of naar haar 'dansvoorstelling' kijken is ook niet echt mijn tijd Dus hier ook vanaf 20.30 uur zoiets ligt alles op bed. Om 22.00 uur moet de kleine weer een fles en vanaf 01.00 uur is ze regelmatig aan het spoken. Dus nachtrust is er nog niet helaas. En die anderhalf uur 's avonds ben ik 9 van de 10 keer weer van alles aan het doen. Totdat mama op is en dan hang ik doodop op de bank (1x per week ofzo). Zou zo graag weer eens met energie een paar uur overdag voor mijzelf willen hebben. Ik denk dat ik die tijd maar moet opeisen voor mijzelf: 1x in de 2 weken twee uurtjes, lijkt mij redelijk. En dat moet dan in het weekend, manlief blijft dan bij de kids. Ik ga het maar eens voorstellen thuis...
ik heb er dan geen 2 maar 1, maar ook nog 4 honden. voordat de kleine er was, had ik al amper echt tijd voor mezelf werkte van 9 tot 5, smogens half uurtje voor mezelf daarna halv uur voor de honden (al gingen die wel mee naar werk heb eigen bedrijf) tussen de middag zelf snel eten en de rest voor de honden en dan savonds met de honden naar het bos, koken, was/huishouden doen. was blij als ik om 9 uur zat, even tv kijken en dan op naar bed heb respect voo rmensen met 2 of meer kids die werken, huishouden doen en nog tijd voor zich zelf hebben
tijd voor mezelf maak ik haha In goed overleg met mijn (lieve) partner. Dan is hij de hele zaterdag thuis en ga ik lekker winkelen met zus/vriendinnen ect. Of zo nu en dan (haha 2de keer straks in 7,5 maand) ga ik op stap. Dan is manlief thuis en die neemt de zorg de volgende morgen op zich Dus tijd voor mezelf maak ik! overdag met de slaapjes heb ik ook wel tijd maar die ben ik meestal wel bezig in huis ect.
Manlief en ik doen de boel samen draaiende houden. We werken beide part-time, huishouden doen we samen en de kleine meid ook. Dat scheelt een boel. Ik ga 2x in de week 1,5 uur sporten en minimaal 1x per maand een avondje weg met mijn vriendinnen (hapje eten, op stap) Ieder kwartaal ga ik een weekend weg met de meiden (dat was ook al zo voordat onze meid er was) Bovendien gaan de kleine 1x per maand naar opa en oma zodat pa en ma er op uit kunnen. Als ze slaapt heb ik uiteraard ook tijd voor mezelf (meestal 2 uurtjes per dag) maar dan is er eigenlijk meestal nog wel een was, strijk of stofzuiger die roept. 's Avonds zi ik regelmatig voor de tv dus dat is ook tijd voor mezelf. En inderdaad als het niet vanzelf gaat, tijd voor jezelf opeisen! Dat heb je toch gewoon nodig af en toe?
Ik ben een 'werkende' mama. Ik werk 18 uur per week gemiddeld, maar omdat ik alleen maar slaapdiensten draai van minimaal 15 uur zit ik heel snel aan mijn uren. Ik ben dus maar 1 keer per week van huis zo'n 17- 24 uur achter elkaar en heb de rest van de week voor mijn gezin/het huishouden/mezelf. Ik vind dat zo heel goed vol te houden en geniet van de rust. Tijd voor mijn vriend is er elke vond wel an tafel, even bijkletsen en dan samen tv kijken of iets dergelijks. We gaan geregeld naar concerten met z'n 2-en of met een heel clubje. De kleine besteed ik dan uit Ze logeert dan bij mijn moeder. Elke donderdagavond is het even ik-tijd, dan ga ik met mijn bandje een avond lang repeteren en ik moet zeggen dat ik het heerlijk vind om even gezellig zonder vent en kind te zijn, echt een manier om de batterij weer op te laden. Wat gewoon niet meer zo gemakkelijk gaat is bijv. even winkelen ofzo. Uitgaan vind ik niet zo'n probleem, ik was nooit zo'n stapper. Zo nu en dan ga ik eens naar een concert of heb ik zelf een optreden maar meer ook niet. Zit overdags ook veel achter de laptop. In de zomer ga ik met mijn vriend samen een heleboel concerten langs en we gaan ook weer 3 dagen op een festival zitten. Ik vind dat dit kan en mag en ook nodig is. Ik moet zeggen dat ik de balans zo heel goed vind. Ik heb wel voor mezelf duidelijk een keuze gemaakt. Ik wilde absoluut niet de hoofdkostwinner zijn. Ik wilde heel graag zoveel mogelijk bij mijn kind zijn. Ik ben sowieso een huismus dus ik zit prima op mijn plek zo haha. Hoe dat straks met 2 of misschien wel 3 kids gaat, weet ik niet, maar dat zie ik tegen die tijd wel weer.
Heb soms het gevoel dat mensen gewoonweg TEVEEL willen, moeder zijn, carriere naleven, een toprelatie met veel prive tijd voor elkaar, en dan ook nog mamatijd voor haar alleen. Vroeger was er geen carriere, geen mamatijd, en je was gewoon man en vrouw en veel mensen waren daar gewoon gelukkig mee, al dat ge-eis en gewil van tegenwoordig.. word er een beetje kriebelig van. Je kan nu eenmaal niet alles tegelijk hebben something's gotta give... Dat betekend dat je dingen moet opofferen (al zie ik dat gelukkig niet zo) Kom oop zeg het is een paar jaar op een menseleven dat je het wat hectisch hebt (je hebt de rest van je leven om bij te komen en weer aan jezelf toe te komen) Ik krijg het idee door al die bladen en carrieretijgers dat dit een normale manier van zaken is maar god wat maak je het jezelf dan moeilijk en zwaar als je dat allemaal wilt, iets minder willen en iets meer genieten van de kleinere dingen en je zult zien dat je een stuk rustiger en gelukkiger zal zijn. Maar das mijn mening, het valt me gewoon op dat tegenwoordig mensen zoveel moeten/willen....
Amen ! Ik kan me voor een deel wel in je mening vinden. Dat bedoelde ik zelf ook met de keuzes die ik heb gemaakt. Ik zei het toevallig gister nog tegen mijn vriend: in het begin was het Yelena in MIJN planning proppen, nu is het mijn planning OM die van Yelena heenplannen. Toch is het leuk en nuttig om eens per week of weet ik veel wanneer even iets voor jezelf te doen. Soms heeft een mens tijd nodig om even op te laden en als daar dan de mogelijkheid voor is, waarom niet?
Ik heb geen 2 kinderen maar 1. Ik denk dat 2 kinderen toch tikkeltje meer tijd van je vergt dan 1. Toch hier mijn ervaring. Het valt mij ontzettend mee met tijd voor mijzelf hebben. Ik werk 3 dagen van huis en 1 dag thuis. De 2 dagen dat ik alleen met mijn zoontje ben gaan redelijk rustig. Hij slaapt nog 3 x op een dag minimaal 1,5 uur. Dus dan ga ik lekker in bad met een boek, een beetje rommelen in huis. ' S avonds ligt hij standaard om 19:15 uur in bed en dan hebben mijn man en ik de hele avond voor ons zelf. Regelmatig gaan wij dan uitgebreid koken en gezellig samen eten en lang natafelen of hebben we mensen te eten. Om en om spreken we 's avonds af met vrienden of sporten wel. In het weekend zijn wij dan gezellig met z'n drietjes. 1 x per maand gaan mijn man en ik uit eten of andere leuke dingen doen, samen of met vrienden en dan slaapt ons zoontje bij mijn ouders. Hij vind het geweldig daar en wij hebben ook naar ons zin. Als je kijkt naar ons leven voor ons zoontje is het wel een enorme verandering omdat wij een ontzettend druk sociaal leven hadden/hebben en erg veel weg waren. Ook gingen we erg vaak uit eten een meestal ging dat spontaan en dat is iets wat nu natuurlijk niet meer kan. Maar met plannen komen we een heel eind weg. Ik kan me wel voorstellen dat als er een tweede bij komt dat het wel een stuk drukker wordt, maar ik denk dat zelfs dan met goed plannen en de zorg voor je kleintjes goed verdelen we een heel eind komen, volgens mij.
Tjah Imd, niet iedereen heeft dezelfde behoeften als jij. Sommigen kunnen geen genoeg nemen met minder. Zo veel mensen, zo veel behoeften. Ik wil en een goede moeder zijn en een carrière hebben en tijd voor mijzelf hebben. En dat allemaal gaat me erg goed af. En daar word ik dan weer heel gelukkig van.
Ik heb eigenlijk ook nauwelijks tijd voor mezelf. Ik werk en studeer thuis, en ik zorg daarnaast dus ook voor Milan en het huishouden. Als Milan slaapt of even rustig aan 't spelen is ga ik óf schoonmaken óf werken óf studeren. En dan blijft er eigenlijk nooit tijd over voor mama. Oma komt wel 1 ochtend in de week helpen met 't huishouden, en 1 ochtend in de week past ze op. Maar in die tijd ga ik meestal werken/studeren, dus dat schiet nog niet echt op.