Zakgeld: wanneer kreeg jij dat en wanneer geef je het aan jouw kind?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Trirani, 5 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Trirani

Trirani Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.292
    1.129
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Hi!

Als moeder van een autistisch tweelingjongetje en een 'normaal ontwikkelende' tweelingjongen begin ik nu te denken aan zakgeld. Wanneer kreeg jij dat, wanneer ga je dat geven en waarom op dat moment? En hoe ga je om met een ongelijke ontwikkeling (of een kind dat jonger is en het dus ook niet even goed begrijpt maar ook wil krijgen)?

En, hoe ga je zelf met de financiën om? :)

Ps. ik ken het Nibud standpunt, maar ben juist benieuwd naar praktijk ervaringen

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik weet nie meer wanneer ik het kreeg. Wel weet ik nog dat ik altijd minder kreeg dan mijn oudere broer op dat moment kreeg. Maar zodra ik dan die leeftijd bereikte, kreeg ik dus net zoveel als hij toen. Leg ik dat duidelijk genoeg uit?
    Dus toen hij bijv. 8 jaar was kreeg hij anderhalve gulden en ik als 6-jarige maar 1. Maar toen ik 8 was, kreeg ik ook 1,5 gulden. Het was dus wel eerlijk. (Nou ja... Als kind heb je natuurlijk geen weet van inflatie. Misschien moet ik toch nog eens kijken of ik dat verschil nog kan declareren. :D)

Onze oudste van (bijna 6 jaar, krijgt al best een poos zakgeld. Al ruim een jaar, denk ik. Wij zijn er bij hem mee begonnen omdat hij zó vaak om speelgoed / cadeautjes zeurde. En we wilden hem wel eens gaan leren dat leuke dingen geld kosten, dat je daarvoor moet sparen en op = op. Beetje besef van de waarde van spullen en de waarde van geld.
    De jongste heeft daar allemaal nog geen benul van. Dus hij krijgt ook geen zakgeld. Hij is nog geen 3. Maar vaak is het zo dat als onze oudste iets gaat kopen, we de jongste ook iets laten uitkiezen. Ik vind het niet leuk als de één wel een nieuw speeltje heeft en de ander niet. En toen de oudste 2 was, kreeg hij ook tussendoor wel eens wat van ons.

Ik denk dat we inderdaad wel moeten gaan opschrijven op welke leeftijd de oudste een bepaald bedrag krijgt, zodat we dit ook voor jongere broer kunnen doen.

Voor jullie specifieke situatie weet ik even zo gauw geen oplossing. Maar ik zou het denk ik wel gelijk willen houden. Dus als de één zakgeld krijgt, dat voor de ander ook doen. Maar dan eventueel voor hem in een apart potje dat door jullie wordt beheerd. En dan als zijn broer iets gaat kopen, hem ook iets laten kiezen voor het bedrag dat er voor hem in dat potje zit.

3. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Mijn zoons kregen tegelijk zakgeld. Beiden autistisch maar met twee jaar ertussen. Jongste krijgt minder, dat zou ik niet doen als ik jou was, maar wel meer de regie houden wat ermee gebeurt. Ik heb van de begeleiding geleerd dat verschillende kinderen best verschillende regels kunnen hebben en dat werkt wonderbaarlijk goed :)

Oh ja, we begonnen met 6 en 4, 50 cent en 20 cent per week. Nu zijn ze 7 en 5 en krijgen ze 1 euro en 50 cent.

4. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    Onze dochter krijgt al heel lang zakgeld. Eigenlijk zodra ze de waarde van geld begon in te zien (was 5 ongeveer) toen maar 50 cent.. Tot haar 8e 1 euro.
    Nu is ze 9 en krijgt ze 15 euro in de maand. Maar dan moet ze tijdschriften en kleine dingetjes zelf gaan kopen (eerder kreeg ze elke maand het topmodel tijdschrift )

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Onze kinderen zijn 7 en 5, maar krijgen nog geen zakgeld :) Wel krijgen ze soms geld van oma/opa of van ons ivm vakantie oid. Op zich weten ze redelijk wat ze er dan van willen kopen.
    We geven voorlopig nog geen zakgeld, omdat onze oudste al "aan de maat" is qua gewicht en we op de hoek nog een winkeltje hebben met "centensnoep" (los snoep voor 5 of 10 cent enzo)
    Verder is er in ons dorp niets te beleven of te winkelen waaraan ze hun geld kunnen uitgeven;)

Navraag afgelopen maart leerde mij dat het gros van de leeftijdsgenootjes van de oudste nog geen zakgeld krijgt. Okay, misschien zit er verschil in de insteek omdat wij in Duitsland wonen ;)

6. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    wij kregen geen zakgeld. Wij kregen wel geld voor dingetjes maar niet onder het mom van zakgeld. Zelf wil ik ook niet aan zakgeld gaan doen. Ik vind het niet nodig om mijn kinderen een jaar lang te laten sparen voor iets.
    Natuurlijk moeten ze waarde van geld leren en zullen ze niet onbeperkt geld toegestopt krijgen. Maar €1-€2 zakgeld per week geven vind ik onzin.

7. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Dat is een goede inkomsten stijging voor haar.;)

8. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Ik kreeg zelf vanaf 5 jaar zakgeld en wil dit ook gaan dan ls de oudste 5 word vind dit een mooie leeftijd.

9. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Ik kreeg al 5 gulden toen ik naar de basisschool ging. Dat mocht ik vrij besteden, want de barbies en ander speelgoed kreeg ik altijd van mijn ouders.
    Ik had geen benul van geld, was nooit echt uitgelegd. Ik kocht ook zelden iets voor mezelf, tot aan de middelbare school kocht ik eigenlijk elke week een bosje bloemen voor mijn ouders of een doosje bonbons.
    Vandaar die "gratis" barbies denk ik;):D

Onze zoon krijgt nu elke week 2 euro. Nog voordat hij 1 is. Dat geld mag hij zelf in zn spaarpotje doen. De ene keer storten we een volle pot op zn rekening, mar hij ook mee naar de bank.
    De andere keer gebruiken we dat geld om een cadeautje te kopen, of als bijdrage voor iets groters voor hem.

Zodra hij oud genoeg is om te snappen dat je geld kan gebruiken om iets te kopen en dat je dat geld dan ook echt kwijt bent, mag hij zelf beslissen aar zn geld naartoe gaat. KAn best zijn dat hij dan begint op 5 jarige leeftijd en met 1 euro start. En dan blijven wij uiteraard uit zn spaarpot en gaan we het niet meer storten op zn rekening zonder zijn toestemming.
    Ik wil hem wel leren dat je kan uitgeven, maar ook sparen voor iets duurders. En dat je zuinig met je geld moet omgaan etc etc.

Maar ik zag laatst bij een speelgoedwinkel een kind die van zn eigen geld iets kleins wilde kopen en moeders was boos omdat ze het zonde vond. Dat snap ik dan weer niet. Maar hij komt niet zonder geld te zitten, we sparen automatisch op zijn rekening mee;)

10. tuc

tuc Niet meer actief

wanneer ik het zelf kreeg heb ik echt geen idee van.

Mijn oudste krijgt het sinds ze ruim 5 is. Tot haar 7e 0,50 cent en sinds haar 7e verjaardag 1 euro. Ze wordt volgende maand 8, maar dan blijft het een euro.

11. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    Dat klopt.. Mijn man en ik hebben er lang over gepraat, maar ze is toe aan de verantwoordelijkheid van eigen geld

12. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Onze kinderen (5-7-9) krijgen alle drie €2,00 per week. We gebruiken een app (Otly). Er gaat dan elke week automatisch 2,00 in hun spaarpotten. Ze kunnen zelf op hun tablet kijken hoeveel er in zit.
    Wij vergaten het zakgeld nl regelmatig en nu dus niet meer.
    Als ze iets willen kopen, dan doen we dat en registreren we dat ook via de app. Zo krijgen ze zelf ook te zien waar ze het aan uitgegeven hebben.

13. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Wij zijn begonnen bij 6 jáar en toen €0,50. Bij 7 werd het toen een euro, maat dat vond ik best hard omhoog gaan. We hebben toen bij 8 besloten om €5 in de maand te geven. Nu wordt ze over 3 weken 9 en gaan we, denk ik, naar €6

14. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.285
    17.171
    113
    ik/wij kregen het toen we naar het v.o. gingen, moesten daar ook zelf de veerpont van betalen. Achteraf best oneerlijk, broer ging naar een andere school en had geen veerpont maar wel evenveel zakgeld.
    Kleedgeld kregen we trouwens niet standaard, ma keek beetje wat we nodig hadden/wilden kopen als we zonder haar gingen winkelen en dan was het "zoveel mag je besteden, aan jou de keus om 10 shirten van 1euro te halen of 1 van 10euro" ;) Dat is wel iets wat ik fijn vond en mogelijk zelf ook ga doen tegen die tijd.

Hier krijgen ze het nog niet (6/5/2), weet ook nog niet wanneer we gaan starten

15. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier vanaf 6 jaar 1 euro per week.

16. Danseninderegen

Danseninderegen Actief lid

14 sep 2015
    165
    1
    18
    Mijn zoon kreeg vanaf zijn derde.maar hij liep erg voor in ontwikkeling en vond t prachtig om te rekenen met geld.hij kreeg 0,50
    Nu is hij bijna 6 en krijgt 1 euro. Hij spaart ook echt voor grotere dingen. Dan spreken we af dat hij de helft zelf moet sparen en wij de andere helft betalen.zoals een nintendo. Dan spaart hij ook alle extraatjes van oma's etc. Bovendien verkocht hij oud speelgoed op mp.
    Ook speelt hij wel eens winkeltje en verkoopt dan bijv koekjes om zo wat bij te verdienen.

17. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Ik volgens mij zakgeld een jaar of 7 / 8 / 9, kleedgeld 12/13? Ik zou zeggen: zodra ze eraan toe zijn eens iets voor zichzelf te kopen, een beetje kunnen rekenen en je uitleg (dat je het geld niet terugkijkt zodra je het hebt uitgegeven bijvoorbeeld) begrijpen.

18. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Vanaf 5 jaar 50 cent per week, vanaf 7 jaar 1 euro per week. En wanneer er weer een stijging komt weet ik nog niet, misschien als de oudste 9 is, dan denk ik 2 euro per week ofzo.
    Ik heb dochter altijd verteld dat zij ook vanaf 5 jaar zakgeld krijgt, eerder niet. Wat ik wel deed, is als de oudste naar de speelgoedwinkel wilde om zijn geld uit te geven, dat zij ook een euro kreeg om iets leuks te kopen bij de Action.

19. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.150
    3.026
    113
    Nederland
    Oh dat weet ik echt niet meer.. ik weet wel dat ik barre slecht met geld kon omgaan als kind en altijd jaloers was op mijn broertje die dus heel goed kon sparen. Ik kan nu redelijk met geld om gaan. We hebben geen schulden en ik betaal alle rekeningen altijd netjes, heb altijd geld voor boodschappen en we sparen een klein beetje,maar als er dan eens een financiële meevaller is moet ik op de 1 of andere manier altijd dat geld uitgeven. :) ik ga hier beginnen vanaf 5 of 6 jaar denk ik.

20. Dweeb

Dweeb Niet meer actief

Ik weet dat toen ik zakgeld kreeg dat het vijf gulden was (nog zo'n zware munt waardoor je portemonnee heel vol leek naar een paar week zakgeld :D)

Ik weet alleen niet meer precies hoe oud is was maar ik denk dat ik in groep 5 of 6 heb gezeten toen mijn ouders er mee begonnen.

Bij mijn dochter wil ik er mee beginnen zo rond haar zesde/zevende jaar. Eerder vind ik het echt nog niet nodig.

Deel Deze Pagina