stuitligging

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Debstertjuh, Jan 18, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Debstertjuh

Debstertjuh Actief lid

May 22, 2010
    479
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Vandaag lag ons kleintje nog steeds in stuit volgens de verloskundige. (met echo 30 weken lag tie nog met hoofdje naar beneden en controle vk 32 in stuit)

Ik maak me wel wat zorgen nu ik meer over stuitliggingen ga lezen op internet. Weet niet of jullie kunnen vertellen of de zorgen reeël zijn...?
    Je leest namelijk ook dat de stuitligging kan komen door afwijkingen bij het kindje. Weet niet of die afwijkingen dan ook al tijdens eerdere echo's gezien moeten zijn? 20 weken echo was goed, met 26 weken pretecho gehad (zij vertelde ons ook niets over afwijkingen) en met 30 weken groeiecho+plaats placenta gehad ook hier niets over afwijkingen gezegd...

Hoop dat jullie me iets meer kunnen vertellen hierover, moet nl nog een week op de liggingsecho wachten! En heb m'n eigen verloskundige ook geen verdere vragen hierover gesteld, omdat ik eigenlijk nog nooit eerder had gehoord over afwijkingen bij een stuitliggen! (soms is internet handig, maar soms ook zoooo verontrustend!!!)

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Debstertjuh,

internet kan je inderdaad vaak meer ongerust maken dan geruststellen en daarom kan je inderdaad beter dit soort vragen meteen aan iemand professioneel vragen. Een afwijking waardoor kindjes in stuit gaan liggen zijn afwijkingen die over het algemeen bij de 20 weken echo al wel naar voren komen. Denk aan een grote bult in de nek of een open schedel. Redenen waarom het voor het kindje niet fijn is om met het hoofdje in het bekken te liggen. Maar zoals ik al zei: maak je daar dus niet druk om als ze bij de 20 weken echo en in jouw geval ook bij de 26 weken niets hebben gezien. de meeste kinderen liggen per toeval zo en draaien meestal tot 34 weken vanzelf nog om. Dus niet doemdenken en toch gewoon de volgende echo afwachten.

Groetjes Brigitte

Share This Page