Tweede naam bij unisex naam.

Discussie in 'Babynamen' gestart door spunkie, 15 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Butters

Butters Lid

17 apr 2012
    69
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou zeker weten een unisex naam combineren met een 'echte' jongens/meisjesnaam. Dat vind ik niets met zwakte van doen hebben, wel praktisch en 'aardig' naar je kind toe. Die heeft dan de keuze mocht zij liever een 'meisjes' dan een 'stoere' naam hebben / of hij liever een 'stoere' dan een unisex naam.

Een optie zou ook zijn, in geval van Sascha (wat in andere landen heel sterk wel een jongensnaam is!), de volledige naam Alexander te geven natuurlijk (maar als je toch sowieso een 2e naam wilt geven hoeft dat natuurlijk niet).

2. mjs

mjs Fanatiek lid

14 mei 2009
    2.128
    2
    0
    Mijn kindjes heten Juul en eef en het is altijd gokken wie het jongetje is en wie het meisje ....

Een kind groeit in de naam ik zou geen optie doen om terug te vallen, en Sascha voor een jongen vind ik wel leuk hoor

Ik hou ervan :)

3. Julix

Julix Actief lid

16 jan 2012
    135
    0
    0
    Onze dochter heeft ook een unisex naam. Ze heeft een duidelijke meisjes-2e-naam, maar ik denk niet dat deze haar vaak zal 'redden' want wanneer gebruik je deze nou?? Ik ga er maar vanuit dat je het mensen maar 1 keer uit hoeft te leggen (oké, er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk ;)).

Overigens ben ik er voorstander van om een kind altijd mogelijkheden te geven met 2 namen, met welke eerste naam dan ook. Je weet nooit hoe een naam beladen kan raken (denk Tristan, Joran, Osama enz, dat wisten heel veel ouders vooraf ook niet).

Robyn vind ik erg leuk voor een meisje (Robin ook, maar met y persoonlijk leuker), voor een jongen zou ik zelf Sacha schrijven. Het is trouwens een zeer gebruikelijke jongensnaam in Rusland (kort voor Alexander).

4. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Iemand die ik via mijn werk ken, heet Eef. Een afkorting van Evert, ja een man dus. Ik wil je niet beledigen, maar ik had altijd een beetje medelijden met hem. Iedereen dacht dat hij een vrouw zou zijn! Je weet toch nooit hoe een kind het zal ervaren? Positief of negatief. Dus ik zeg: of een 2e naam geven of een officiële eerste voornaam die duidelijk het geslacht aangeeft (Evert, Eveline, we noemen hem/haar Eef).

5. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Misschien heet haar zoontje geen Eef maar Juul. (sjuul/jules is een jongensnaam maar Juul kan ook van julia afgeleid zijn)

Ot, ik vind beide namen leuk maar zou het anders schrijven. Over het algemeen is Robin mannelijk en Robyn vrouwelijk en Sacha is mannelijk en Sascha vrouwelijk.

6. mjs

mjs Fanatiek lid

14 mei 2009
    2.128
    2
    0
    Mijn e.ef heeft een echte stoere twee ,mannen naam, en mijn j.uul en lieve tweede meisjesnaam.

Ik begrijp de kortzichtigheid hierbij nooit zo goed.... En namen zoals beer bloem ,vlinder etc , is dat wel serieus bij een sollicitatie of zo , of een mega exotische naam bij een blonde boerentrien......

7. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh wat een leuke namen! Die stonden ook allebei op mijn lijstje (ook voor hetzelfde geslacht)

Onze dochter heeft een unisex naam en daarom hebben we voor een echte meisjesnaam gekozen als tweede naam.

Ik heb zelf overigens echt een meiden naam en wordt toch heel vaak als de heer aangesproken in correspondentie of een naam mannelijk of vrouwelijk is doet er weinig meer toe als alleen voorletters worden gebruikt. Ach, er zijn ergere dingen ;)

8. Dawnn

Dawnn Actief lid

13 sep 2011
    101
    0
    0
    Hialeah-Miami Fl.USA
    Mijn dochter en zoon hebben ook unisex namen.
    Mijn middelste dochter heeft wel echte meiden namen.

Ik vind Robin dus goed kunnen voor een meisje, al vind ik Robyn inderdaad wat vrouwelijker.
    Sascha vind ik zelf niet echt een leuke naam. Voor een meisje overigens ook niet. ;)

Oh enne Dylan/Dilan word ook wel eens aan meisjes gegeven hihi.
    Succes met kiezen. ;) en laat je vooral niet weerhouden door "regels" voor welk geslacht een naam bedoelt is.

9. SaschaH

SaschaH Actief lid

13 aug 2009
    461
    0
    0
    Hier ook een liefhebber van unisex namen en ik moet zeggen dat ik er bij ons meisje erg lang over nagedacht heb. Om uiteindelijk te concluderen dat als een kind gepest gaat worden, dat niet naamafhankelijk is. Wanneer ze er later moeite mee heeft....kan ik me echt niet voorstellen bij zo'n mooie naam: Robin!

Bewust geen Robyn gekozen, mijn ervaring is dat mensen dat gaan uitspreken als Robijn. En ja, ik moest weleens vertellen dat ze een meisje was de eerste weken, maar nu is het reuze duidelijk dat ze een dametje is.

Succes met kiezen!

10. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Leuk en slim om er een 2e naam aan vast te plakken.

11. Tweedeopkomst

Tweedeopkomst Niet meer actief

Wat je eventueel nog kan doen bij Robin, is
    Naam: Robine
    Roepnaam: Robin

Sascha kan ook prima als jongensnaam je heb toch ook een bekende sascha jongen

12. Phillys

Phillys Actief lid

15 dec 2012
    379
    0
    0
    Werken in een bijzonder leuk kinderdagverblijf!
    Limburg
    Ik heb zelf echt een mannelijke naam.. Het is afgeleid uit onze familie en ik weet dat maar andere mensen weten dat niet!
    Ja, je wordt wel vaker aangesproken via mail en post als een man.. But i really don't care! Je raakt hier echt aan gewend!
    Of het kwetsend is? Nee, helemaal niet! Hoe moeten die mensen dat weten? Als je een mail krijgt van een mannelijke Kim, ga je er toch stiekem vanuit dat het een vrouw is. Je hoeft het maar 1x te zeggen en dan weten ze dat. Ik heb al heel vaak gehoord dat iemand mijn naam leuk en bijzonder vindt voor een meid!

Meisjes die Robin heten hoor ik heel vaak! Als je Robyn schrijft lees ik automatisch al (Robijn) beter vergeleken worden met een man (mens) dan met wasmiddel..
    Er zijn ook meerdere mannen die Sascha heten.. Alleen vind ik dan wel weer dat Sacha wat kort en krachtiger is qua spelling!

Een tweede naam wordt bijna nooit volledig gebruikt.. Dus of je daar iets aan hebt in het dagelijks leven, dat weet ik niet!

Het lijkt me nogal moeilijk om een keuze te maken als je zoveel verschillende reacties krijgt, heel veel succes!

13. Lavendel1603

Lavendel1603 Actief lid

6 mei 2012
    300
    0
    0
    Erg leuk!
    Robin voor een meisje..
    Sascha / Sacha (mooier) voor een jongen..

14. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik vind Robin voor een meisje en Sascha voor een jongen beide geweldig! :D En tweede naam vind ik geen teken van zwakte, juist mooi en vooruitdenkend!

Deel Deze Pagina