Hoi! Onze dochter krijgt een broertje! De discussie over de namen is sinds kort losgebarsten. We hebben wel dezelfde smaak, maar het eens worden blijkt nog best lastig. We houden van wat klassiekere Nederlandse jongensnamen, hoewel uit te spreken in het Engels en/of Frans wel een enorme pré is. Namen die we vooralsnog op het lijstje hebben: Floris, Olivier, Tobias en Maurits. We vinden het allemaal leuke namen, maar mijn man is weer begonnen te zeuren over een drie lettergrepen naam. Dat vind hij in combi met de achternaam dan te lang om uit te spreken, en bovendien is hij ervan overtuigd dat het afgekort wordt. Dus Olivier wordt Ollie en Tobias wordt Tobi. Dat zijn alleen nou net de namen die ik wel het leukste vind. Maurits vind ik wel een leuke naam maar als ik hem inbeeld als roepnaam bij ons mannetje, voelt het of het niet klopt, niet past. Floris ook leuk, maar we kennen wel twee jongetjes die ook zo heten, dus dat is dan toch minder leuk. Maar meer ideetjes hebben we nog niet echt... Onze dochter heet Sophie Féline, roepnaam Sophie, met Dresscher als achternaam.
We vinden trouwens namen die wat zachter klinken als je ze uitspreekt mooi. Zo hebben we ook eventueel wel Casper, Victor of Pepijn op het lijstje, maar die klinken wat 'harder' bij uitspreken. Mijn man is helemaal weg van Simon overigens, maar op de een of andere manier pakt die naam me niet zo.
Ik vind Lucas, Thomas en Ruben de mooiste klassiekere jongensnamen. Laurens en Lennart vind ik ook wel wat hebben, maar ik twijfel of die in het buitenland ook goed uit te spreken zijn... En het is natuurlijk wel weer een beetje een ander soort naam.
Hallo, klinkt alsof we dezelfde smaak hebben Wij krijgen weer een meisje, maar jongensnamen die op mijn lijstje stonden waren: David Olivier Maxim Daniel Thomas Jasper Mathijs Alexander Jules Succes met de keuze. Tip: kijk 's in de NRC namendatabase: Het geboorte- en namenregister van NRC Handelsblad Veel klassieke jongensnamen
Matthias Wouter Christiaan / Christian Hugo Martijn Vincent Bastiaan Diederik Jonathan Julius Laurens Matthijs Wessel
Wat vind je van... Abel Alex, Alexander Arthur Bas, Bastian, Bastiaan Casper / Kasper David Erik / Eric Ewoud / Ewout Fabian Feie Felix Florian Hessel Hugo Ingmar Isaak / Isaac / Izaak / Izaac Jasper, Jesper Jelte, Jelle Jens Jibbe, Jip Jochem, Joachim Jonas Jonathan Joren, Jorian Joris Julius, Julian Jurrian, Jurriaan Jurrijn Justus Laurens Leander Lennard / Lennart Lev, Levijn Loek, Loet Lucas / Lukas Mees, Moos Melle Menno Merijn, Merlijn Michiel Nanne Nicolas Niek, Niels Oscar / Oskar Pepijn Philip / Filip Reinier, Rogier Robbe Roderick Sebas, Sebastiaan Silvijn Teije Thom / Tom Tibbe Tim Tobe Victor / Viktor Waldemar Wouter
Sjapaz, ik heb hetzelfde lijstje als jij, aangevuld met Julian, Julius Christi(a)an en Philippe/Philip. Is dat wat voor je?
NYmama80, dank voor de tip! Wij zitten hier met hetzelfde "probleem", al is mijn vriend niet van de 3 lettergrepen (jammer) maar denk ik dat hij wel concessies wil doen, aangezien er uitzonderingsgevallen zijn voor hem Ps: To, ik vind Jan-Willem ook erg leuk. Maar is vrij specifiek, dus misschien niks voor je. En Laurent, ook leuk!
Van mijn zoontje zeiden de meeste ook dat zijn naam zou afgekort worden omdat die zo lang is, maar dat is toch echt niet het geval. Hangt er ook vanaf of je zelf de naam gaat afkorten denk ik. Namen die ik leuk vind zijn: Sebastiaan Alexander Benjamin Vincent
Grappig, onze dochter van 2011 heeft dezelfde namen, maar dan andersom. Wij krijgen nu ook een jongen en erg genoeg: we zijn nog steeds niet zeker van de naam. Wat vind je van Valentijn?
Er zitten wel wat leuke suggesties tussen! Nog niet een naam waarbij ik echt een sterk gevoel heb, maar wel die op het lijstje geschoven zijn. Mijn man wil écht geen drie lettergrepen, dus ik denk niet dat daar nog enige rek in zit. We gaan een aantal van deze namen maar eens wat laten sudderen denk ik, en dan kijken hoe we er over een poosje over denken. Ik blijf het erg jammer vinden van Tobias en Olivier. Daar heb ik gewoon echt een gevoel mee.
Sophie en Tristan Sophie en Camiel Sophie en Berend Sophie en Florijn Sophie en Quirijn Sophie en Midas Sophie en Rutger