Hoi allemaal Ik heb vorige week een sollicitatie gesprek gehad voor een functie van commercieel binnendienst medewerker. Ik was op gesprek en daar lieten ze merken dat ze mij liever zien bij een andere leuke functie als medewerker bedrijfsbureau. Dit lijkt mij ook leuk en heb dat ook aangegeven. Ik twijfelde heel erg of het gesprek goed was gegaan of niet. Het is compleet iets anders dan wat ik nu doe en heb hier dus ook geen ervaring of opleiding voor. Maar blijkbaar wel want ik mag door naar de tweede ronde. Maar nu mijn vraag. Wat kan ik nu eigenlijk verwachten? Ik heb in mijn hele leven nog nooit gesolliciteerd. Ik werk nu al 15 jaar voor dezelfde baas en ben toe aan wat anders. Ik weet alleen dat ze een casus willen bespreken. Ik vind het zo spannend!!! Wie heeft er tips? En hoe is het bij jullie gegaan?
Over het algemeen vinden (toekomstige) werkgevers prima om je meer informatie te geven omtrent de sollicitatieprocedure. Stuur een email waarin je benoemt dat je graag komt voor de 2e ronde, en dat je je graag goed wilt voorbereiden, dus of ze s.v.p. toelichting willen geven? Zou over het algemeen geen probleem moeten zijn
Dank je wel voor je reactie. Ik heb al gemeld dat ik aanwezig zal zijn op het gewenste tijdstip. Heb niet gevraagd wat ik kan verwachten. Niet zo slim van mij
Blijft spannend hè! Ik heb na 8 jaar ook besluiten om voor iets anders te kiezen. Ik zag een vacature dat me super leuk leek, maar ook totaal geen ervaring! En inmiddels werk ik er alweer 4 maanden... Mijn tip: bereid je goed voor, lees je wat in m.b.t. de functie en natuurlijk ook wat dingen over het bedrijf zelf. Vaak heb je bij het 2e gesprek niet de zelfde gesprekspartners.
Momenteel ben ik ook bezig met een paar sollicitaties ... merk dat ik dat ook spannend vind. Toevallig gisteren een gehad. Ik maakte me een blunder maar we schoten beide in de lach.. en toen was het ijs gebroken... Wat mij het beste helpt is gewoon op je af laten komen.... Heel veel succes en spannend. Dat ze jou liever voor een andere functie zien en benaderen is super positief ...
Medewerker bedrijfsbureau kan je op meerdere manieren invullen, dus ik zou sowieso vragen hoe de functie ingevuld gaat worden. Meestal vragen ze naar je salarisindicatie, dus die zou ik ook alvast in mijn achterhoofd hebben. Succes!
Ik vind het zo verschrikkelijk spannend!!! Maar ik zal de website nogmaals doorlezen en bekijken zodat ik goed weet hoe en wat het bedrijf allemaal doet. Dit gesprek is trouwens wel weer met andere mensen...
Dan is het waarschijnlijk een "herhaling" van het vorige gesprek en is het wederom je CV doornemen. Zit er iemand van HR bij of je potentiële leidinggevende?
Er zit een sales manager bij en de coördinator bedrijfsbureau En er komt later nog iemand bij die ook bij het eerste gesprek aanwezig was
Toevallig gebeld dat ik ook door ben naar ronde 2... Volgende week gesprek met de hoofdmanager erbij ....
Goed om te horen dat je door bent naar het tweede gesprek. Bij het bespreken van een case gaat het vaak om een hypothetische situatie waarbij jouw wordt gevraagd hoe je met iets dergelijks om gaat. Het gaat niet direct om parate kennis van de functie of het bedrijf, meestal gaat meer over je gedrag in bepaalde situaties. Het komt me overigens bekend voor: solliciteren op de ene functie en worden doorgeschoven naar een andere functie/vacature.... al halverwege het eerste gesprek werd me gevraagd of ik leidinggevende ambities had, want ze zochten toch meer een leidinggevende erbij, dan een "pure" medewerker. Twee gesprekken en een assessment verder had ik de functie als leidinggevende in opleiding (had geen directe praktische ervaring) en na 4,5 maand verviel de toevoeging"in opleiding".