vanaf wanneer gaat een kindje naar de peuter speelzaal of naar groep 1?? en vanaf wanneer meld je ze aan voor groep 1 of peuterspeelzaal??
Hier net iets voor 2de verjaardag aangemeld en met 2 jaar en 2 maanden mocht ze al komen. In principe is het hier vanaf de 2de verjaardag..maar ik was wat laat met aanmelden...het mocht vanaf 1,5 jaar al aanmelden. FF kijken welke psz er zijn en lezen wat hun wensen zijn enz.... Groetjes, Miranda
Ik heb dr 2 maanden voor haar 2de verjaardag opgegeven, ze is nu 2 en mocht op zich al beginnen maar ivm de vakantie zal dat dus iets later zijn.
Ik heb mijn zoontje al opgegeven, hij gaat er heen als hij ruim 2. Er is een behoorlijke wachtlijst hier, vandaar de vroege opgave!
Wij waren dus laat, rond de 2e verjaardag. En pas rond haar 3e is ze aan de beurt. Ik zou ff bellen en navragen wat het handigste is om te doen!
bij ons ook, ze raadden hier aan aan te melden als de kindjes 1 1/2 zijn en dan wordt je na de 2e verjaardag gebeld zodra er plek is. De eerste dag na de 4e verjaardag mogen ze naar school. Sowieso mogen ze een paar keer komen kijken en als ze plek hebben mag een kindje soms eerder komen. Bij sommige scholen is ook wel een wachtlijst, dus daar zou ik even rekening meehouden.
hOI Mijn dochtertje is 16 maanden en sinds gisteren heb ik naar de psz gebelt en 2 sept heb ik een intakegesprek en ze mag met 2 jaar en 3 maanden komen vaste dag is woensdag 15 euro per maand en als ze 3 a 4 jaar is dan moet ze 4 dagen ....2 middagen en 2 ochtende 35 euro per maand en met 4 a 5 jaar kleuterschool 50 euro per maand deze school is van peuter tot groep 8 liefs Citta
Ik heb mijn dochter toevallig van de week al ingeschreven op een PSZ, kan maar geregeld zijn. Ik woon wel in de Randstad en er zijn wachtlijsten, maar omdat ik werkzaam ben voor de organisatie van mijn keuze, zal ik sowieso verzekerd zijn van plek. Voor een school zal ik wel eerder op zoek gaan, sommige scholen hebben echt enorme wachtlijsten. Het is jammer als je je keus maakt en er blijkt geen plaats te zijn. Ik heb m'n dochter met 6 maanden ingeschreven op een school en het advies gekregen ook op een andere school in te schrijven, want sta nu op de reservelijst. Dus we kijken weer verder. Moet dat echt? Ik bedoel is dat gewoon de procedure of mag je daar zelf voor kiezen? Liefs Huismus
Ik woon ook in de Randstad maar bij ons geen wachtlijsten gelukkig. Ik heb beide dames met hun 2e jaar op een psz gedaan, 1 ochtendje per week en met hun 3e jaar 2 ochtenden.
Ik heb Jelle opgegeven voor de psz in november en hij kon terecht in Februari. Hij was toen al ruim 2 1/2, maar bij ons mogen ze ook pas vanaf die leeftijd. Opgeven voor school doe ik volgend voorjaar. Op de psz geven ze aan wanneer je kunt inschrijven voor het volgende schooljaar, dus dat is dan tijd genoeg. Jelle mag toch pas volgend jaar na de schoolvakantie naar school omdat ze hier de regel hebben dat kindjes die na 1 april 4 worden pas na de zomervakantie naar school gaan.
Misschien een heel domme vraag, maar ik stel m toch. Maar mijn dochtertje gaat naar de kinderopvang en daar zit ze voorlopig prima. Moet ik haar dan ook aanmelden? Wat is precies het verschil en waarom zou je voor het ene of het andere kiezen? Mijn dochtertje kan namelijk tot haar 4e jaar naar het KDV.
Dat is een persoonlijke keuze. Veel kindjes op het KDV gaan niet naar een PSZ. Je mag voor jezelf uitmaken hoeveel waarde je hecht aan het ene en het andere. Ik weet niet hoeveel dagen je dochtertje naar het KDV gaat, maar ik vind bijv. 2 dagen KDV en dan nog 2 ochtenden PSZ wel veel. Anderen zullen hier misschien anders over denken, omdat ze vanaf 4 jaar 5 dagen naar school mogen en daaraan zullen "moeten" wennen, maar ook dat is een persoonlijke keuze.
Dank je Huismus voor je reactie.ijn dochtertje gaat 2 dagen naar het KDV. Ik zie eigenlijk ook geen reden om het KDV te verruilen voor het peuterspeelzaal... Iemand anders misschien voors of tegens?
De peuterspeelzaal is maar 2 à 2 1/2 uur op een ochtend of middag. Als ze net 2 zijn, kom je in de war met het middagslaapje. Voor mij dus een reden om niet voor de middag te kiezen, al had ik niet veel te kiezen aangezien hier niet genoeg kindjes zijn om de middag vol te krijgen... Ik zou het kdv zeker niet omruilen voor een psz, gewoon omdat je dan de rest van je (werk?)dag met je kind zit. (edit: Ik lees dit na, en het leest een heel stuk botter dan ik het bedoel... ) Dan moet je alsnog andere opvang gaan regelen. Sommige kdv's brengen en halen een kindje van de psz, maar persoonlijk vind ik dat gekkenwerk. Je moet namelijk voor beide betalen en ze kunnen maar op 1 plaats tegelijk zijn. Ook vind ik dat te druk. Het grootste voordeel van een kdv ten opzichte van een psz is dat je bij een kdv je belastingvoordeel hebt. De psz moet je zelf betalen. (hier 39.50 per maand, voor 2 dagdelen per week) Ik vind een psz niet perse meerwaarde hebben ten opzichte van een kdv. Had Jelle het niet leuk gevonden op de psz had ik hem er weer afgehaald. Qua voorbereiding op school vind ik het ook niet nodig, je maakt mij niet wijs dat kindjes na een jaar op school nog een achterstand hebben (als ze dat uberhaupt al hebben) ten opzichte van kindjes die wel op de psz hebben gezeten. Jelle gaat nu op maandag en woensdag naar de psz, van 9.00 tot 11.30 en op vrijdag naar het kdv, van 8.00 tot 17.00. Mooi verdeeld over de week.