Wie heeft er vitiligo, ontstaan/verergerd tijdens de zwangerschap?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Myo, 11 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Ik ben al jaren meerdere moedervlekken met een witte kring eromheen (halo naevus) waarbij de moedervlek uiteindelijk helemaal "opgegeten" wordt door de witte kring. De witte vlek blijft dan over. En ik heb vanaf kinds af aan, witte vlekken tussen mijn borsten, wat toen werd gezegd dat het een overblijfsel was van de toen ook doorgemaakte roodvonk.
    Maar nu verschijnen er redelijk plots meerdere witte vlekken van ongeveer 1 cm op mijn vingers. Ik kan niets anders bedenken dat dat het een vorm van vitiligo is, dat getriggerd wordt door de zwangerschap. Ik heb ook een trage schildklier, dus alles past er wel bij dat ik er gevoelig voor ben.

Ik vroeg mij af wat het beloop zou kunnen zijn, wanneer het met name ontstaat tijdens een zwangerschap.

2. Buurvrouw31

Buurvrouw31 Actief lid

4 okt 2012
    441
    48
    28
    Utrecht
    Het verloop weet ik niet maar ik ben bang dat het bij mij ook ontstaat. Heb sinds begin zwangerschap een klein kleurloos plekje op mijn hand. Heb ook een trage schildklier.

3. Bloeme

Bloeme Bekend lid

16 jun 2012
    583
    154
    43
    Heel herkenbaar. Ik heb vitiligo vanaf mijn vroege jeugd in een milde vorm. Ik had altijd alleen wat plekken op mijn benen en voeten. Stress en zwangerschappen verergen het bij mij. Sinds de zwangerschap van mijn eerste heb ik nu ook plekken op mijn handen, buik en borsten. En ook ik heb een trage schilklier (hashitmoto).
    Het verloop is denk ik heel persoonlijk, mogelijk krijg je meer vlekken, maar misschien ook niet. Het kan ook zijn dat de vlekken na je zwangerschap weer wegtrekken zodra je hormoonhuishouding weer wat gestabiliseerd is.

Ik ga er vanuit dat ik bij deze derde zwangerschap weer een paar vlekken er bij krijg. Zolang het geen opvallende vlekken in mijn gezicht of haar zijn vind ik dat niet zo heel erg. Mocht jij je er niet prettig bij voelen, er zijn behandelingen tegen vitiligo. Een soort zonnebank-kuur. Daar weet ik verder niets van, want nooit gedaan. Je huisarts kan je daar meer over vertellen.

4. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Ik heb het als kind in een milde vorm gehad en tijdens de zwangerschap gaat het pigment weer aan de wandel om het zo maar te zeggen xD. Komen geen nieuwe vlekken maar de witte vlekken verplaatsen zich langzaam.

5. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Ook spannend voor jou dus. Hopelijk blijft het daarbij.

6. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Blijft spannend dus hoe het zich ontwikkelt. Ik wist niet dat het eventueel ook weer kon wegtrekken. Voor nu ga ik er niets mee doen verder. Ik was eerde benieuwd naar de verwachtingen van het verloop. Het zou wel erg vervelend worden inderdaad, wanneer het opvallend zichtbaar gaat worden, zeker in het gezicht. Maar goed, zover is het nog niet. Rustig afwachten maar.

Bedankt voor jullie reacties.

Deel Deze Pagina