Twijfel alom hier over ons konijn. Ons konijntje van 4 maanden heeft vandaag voor het eerst buiten gezeten. Nu met het mooie weer, leek het me lekker voor hem om hem in het buitenhok te zetten, waar hij zijn pootjes kan strekken, omdat hij uit zijn binnenhok gegroeit is. Nu hebben we een lekkere laag stro in het hok gedaan en we hadden zoiets misschien red hij de nacht wel door buiten, maar ik twijfel, omdat het 's nachts toch wel rond het vriespunt is. Hij is buiten geboren, maar bij ons binnen komen te zitten omdat het toen zo heel erg koud was en hij net uit het warme nest kwam en de fokker zoiets had van weet niet of ze het redden nu in hun eentje buiten. Wat zouden jullie doen, hem buiten laten met een dik kleed voor het hok of toch naar binnen halen? Heb al jaren konijnen, maar ze altijd buiten gehad en nog nooit een binnenkonijn gehad, dus dan is het simpel en hoef je niet over deze dingen na te denken.
Ik heb geen verstand van konijnen maar op sommige plaatsen was het vannacht nog -6 en vlak boven de grond -10
Heeft hij gisteravond nog binnen gezeten? Dan zou ik hem nog binnen houden 's nachts en dan pas als de temperaturen boven 0 blijven s nachts beginnen met omzetten naar buitenhok. Als het nu 's nachts nog vriest is de overgang te groot voor je konijn, dat kunnen konijnen heel slecht hebben die temperatuurwissels, dat moet echt geleidelijk aan gebeuren. En natuurlijk even goed opletten waar je het buitenhok neerzet, niet in de tocht/zon etc.. maar dat weet je wel aangezien je eerder konijnen hebt gehad dan Zou hem dus fijn nog even binnen houden 's nachts en als de temperatuur dalijk wat gelijkmatiger is en s nachts boven nul lekker s nachts naar buiten en dan kun je hem gewoon buiten laten ook in de winter straks. Straks voor de winter dan ook niet zomaar ineens weer naar binnen halen, want dan heb je hetzelfde; teveel temperatuurswissel.. Kunnen ze aan doodgaan zelfs
Als hij al die tijd binnen heeft gezeten, zou ik hem pas buiten laten als het 's nachts (ruim) boven de 0 graden is. Anders is de overgang te groot en ik neem aan dat hij ook geen wintervachtje heeft nu omdat hij binnen heeft gezeten?
De overgang is veel te groot nu. Wij hebben ook een binnen konijn en speelt nu lekker buiten in het zonnetje. ( los) maar gaat straks wel weer naar binnen. Hun vacht is helemaal aangepast aan een warme 15 graden à 20 graden en aan de grond is het vanacht echt nog vriezen. Als het snachts een graad of 15+ is dan kun je hem buiten laten snachts. Nu is het vachtje helemaal niet klaar voor de kou. Nu snachts binnen en overdag paar uurtjes buiten.
Zou hem dan ook nog even binnen laten, maar niet steeds binnen en buiten want dan zijn ze echt zo ziek!
Een binnen konijn moet je nu niet buiten laten, zou het overdag nog niet eens aanraden. Zo warm is het nog niet. Verschil tussen binnen en buiten is nog veel te groot.
Ach, dat ligt er maar net aan. Wij hebben vanmiddag ook heerlijk zonder jas aan in de achtertuin gezeten. Dan kan het voor een binnenkonijn ook wel hoor. Uit de wind en in de zon is het op een aantal plaatsen echt lekker geweest vandaag. Maar 's nachts zou ik in deze situatie nog even niet doen. Ik zou zeggen pas zo in mei ofzo, als je zeker weet dat het 's nachts niet meer vriest. En dan is het volgend jaar idd geen probleem om je konijn buiten te laten. Wel zou ik adviseren een konijn nooit alleen te houden. Daar zijn het echt geen geschikte dieren voor.
Bij ons in de achtertuin is het echt al lekker en aangezien hij uit zijn binnenhok gegroeit is, is het buiten beter voor hem want daar heeft hij de ruimte. Hij zit nu weer lekker binnen in zijn hok en we zien wel even hoe het de rest van de week gaat, nu het wat warmer wordt. Tupp: ik weet dat je konijnen niet alleen moet houden, het was de bedoeling dat hij aan onze vlaamse reus gekoppeld wordt, maar daar was hij nog te klein voor en onze vlaamse reus moet nu niets van hem hebben. (zeg wel hij over het konijn maar dat is een voedster, dus we hebben straks geen jongen)
Ik zou hem nu ook naar binnen halen, aangezien hij de afgelopen tijd al binnen heeft gezeten. Het is idd erg koud 's nachts. Als hij al tijd tijd buiten was gebleven, was het geen probleem. En ook wat hier boven staat, een konijn is een groepsdier, dus ze zitten graag samen (vrouwtje+gecastreerd mannetje) Is ook warmer samen als ze in de winter buiten zitten. Ik heb er 7 bij elkaar, maar dat is natuurlijk wel weer een beetje overdreven haha --> oeps haha lees nu achteraf dat je ze ook samen gaat houden. Leuk!!
Wat ze in de dierenwinkel tegen mn zeiden is dat als je een jong konijntje hebt, hij helemaal nog niet buiten mag staan. Pas bij 10 graden, beestje heeft nog geen wintervacht
Ligt eraan hoe jong, hoe de situatie buiten is en hoe je opbouwt etc, etc.... En wat ze in dierenwinkels zeggen luister ik totaal niet naar, vraag er eigenlijk ook nooit naar advies(heb het dan vooral over pet's place, vreselijke winkel met onwetende medewerkers).. daar weten ze vaak het verschil tussen voor en achter niet eens, uitzonderingen daargelaten...
Gezien het nog geen echt buiten konijn is zou ik hem binnen laten nog tot het snachts niet meer vriest. Ons konijn staat heel het jaar door buiten, ja ook als het zo flink vriest. Dan sluiten wij het bovenste gedeelte af van het onderste gedeelte zodat het niet te koud wordt en leggen we een deken snachts over zn hok heen tegen de kou. Nee dat is niet zielig, het is zieliger om dat beestje van buiten naar binnen te halen, dan stiktie de moord omdat het te warm is voor hem.
eind mei.. en zeker niet elke keer binnen buiten.. beestje raakt helemaal van de wijs. plus dat geen wintervacht heeft opgebouwd omdat hij heel de tijd binnen zit.
zou het konijn nog niet naar buiten tot het zeker een graad of 15 is buiten. Ook overdag! Diertje heeft geen wintervacht. En het mag dan in de zon wel lekker zijn maar ga eens op de grond liggen.... dan heb je het snel koud hoor. En begrijp dat je twee voedsters hebt? Is je ook verteld dat het in 80% van de gevallen niet goed gaat? Dat ze elkeer echt helemaal kapot kunnen bijten.
Hoi! Hier ook een konijnengek!(heb er 6...) Ik zou jouw konijn pas naar buiten doen als het zo'n 15 graden of warmer is. En dan niet als het 1 dagje zo is, maar het lenteweer echt goed doorzet. Kan nog wel eventjes duren nu, maar geduld is een schone zaak . Doe hem dan smiddags naar buiten, als het op zn warmst is, dan kan hij wennen aan de temperatuur als die eind vd middag weer begint te zakken. Zorg dat het hok beschut staat en doe er flink wat stro in. Ook een gedeelte vh hok savonds afsluiten met bv een plastic of houten plaat is dan ook nog aan te raden, zo blijft er meer warmte in het hok. Voer hem goed, lekker veel hooi, elke dag wat groenvoer zoals andyvie of wortel. Mss beetje meer krachtvoer dan dat ie binnen kreeg. Zo kan hij zichzelf op temperatuur houden. Heel veel suc6 ermee!
Onze kleine voedster zit nu ook nog binnen. Straks als het echt wat warmer wordt 's nachts gaat ze naar buiten om lekker bij ons mannetje te zijn. Nu nog lekker binnen is ook wel heel gezellig hoor.