Hoi, Ik heb een tweeling van bijna 6 maanden. Ze doen het ontzettend goed gelukkig. Hun schema is nu: 8.00 uur fles 180/6 11.00 uur fruit (ongeveer 120 gram) 12.30 uur fles 180/6 16.30 uur fles 180/6 20.30 uur fles 210/7 met drie lepels rijstebloem Ik ben ook bezig om een groentehap te introduceren ergens rond 18.00 uur. Ze vinden fruit en groent allemaal heel erg lekker, maakt niet uit wat het is. Nu ze bijna 6 maanden zijn wil ik eigenlijk proberen om er een fles af te halen en die te vervangen door een groentehap. (ga ook bijna over op de opvolgmelk) ze drinken namelijk niet elke fles leeg, laten vaak iets van 30 cc staan. Wat is slim om te doen? Zelf dacht ik aan rond 15.00 uur een lange vinger ofzo met wat water te geven en de fles van 16.30 eraf te halen. En dan rond 17.00 uur een groentehap geven en rond 19.00 uur de laatste fles. Ze worden namelijk echt chagarijnig als ik ze rond 21 uur nog wek voor een laatste fles... Dus misschien kan ik die vervroegen. Ze slapen namelijk echt supergoed. En hoeveel groentehap mag ik geven? Potjes van 6 maanden zijn toch 200 gram? (ik maak het allemaal zelf, dus weet niet precies hoeveel potjes zijn...) En mag ik na de groentehap al een paar lepeltjes yoghurt ofzo geven? Gewoon als klein toetje proberen hoe dat gaat? Een van de meiden heeft wel een aantal weken op pepti gezeten, maar heeft nu gewoon weer HA melk, en is verder echt nergens allergisch voor. Ik test altijd even eerst een hapje als ze iets nieuws krijgt, maar heb nooit iets aan haar gemerkt (ook niet bij kiwi, tomaat, aardbei oid) We willen binnenkort ook over gaan op normale nr 2 melk... En wat mag ik geven als tussendoortje? Ik neem aan te iets van een lange vinger wel ok is? Ook al zit daar natuurlijk wel suiker op... Of iets van liga ofzo? En kan ik ook al beginnen met een broodkorstje ofzo? Misschien ben ik wel wat vroeg met alles proberen, maar ik zie de meisjes echt genieten van alle hapjes die ik maak, en ze hebben er helemaal geen last van, anders zou ik het natuurlijk niet doen... Ik ben heel benieuwd naar reacties! Groetjes Rianne
Hallo Rianne, Op het moment dat je overgaat op opvolgmelk is van belang om maximaal 800 ml per dag te geven. Opvolgmelk bevat namelijk iets meer energie, eitwit en voedingsstoffen. Fijn dat je dochters groenten en fruit graag eten. Om de middagfles te laten vervallen kun je eventueel een lange vinger geven. Om ze niet aan suiker te laten wennen kun je ook kiezen voor een stukje brood, rijstewafel of soepstengel. De hoeveelheid groenten is nu nog niet zo belangrijk. Voor nu zijn het namelijk meer oefenhapjes, zodat je dochters aan nieuwe smaken en structuren wennen. Vanaf ± 8 maanden worden de hapjes echt maaltijden die de melkvoedingen langzaamaan gaan vervangen. Met yoghurt en broodkorst zou ik nog even te wachten, probeer eerst wat kleine stukjes brood zonder korst. Succes. groeten, Astrid
Ok, super! Daar kan ik wel wat mee! Tis soms echt lastig inschatten waar je nou goed aan doet... Ik ga je advies opvolgen! Bedankt!